Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Nadějné hudební mládí vítalo nový rok koncertem na Petrově
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Nadějné hudební mládí vítalo nový rok koncertem na Petrově

Novoročními koncerty se to v současné době jen hemží. V Brně tomu není jinak. Já jsem si vybrala k návštěvě koncert, který se od všech přesto odlišoval. Realizovali ho totiž mladí umělci působící na konzervatoři či o něco starší hudebníci, kteří se společně pustili do projektů hodných umělců vyzrálých.

Hofmannová Karla
Published: 04/01/2018
Share
5 Min Read
SHARE
Novoroční koncert – Jiří Najvar, Chamber Symphony Orchestra Brno, SPS Smetana Hulín – Brno 3. ledna 2018 (zdroj CHSOB / foto Petr Hrubeš)

Základní devízou mládí je nadšení a víra, že jsem předurčen k tomu, abych dělal opravdu dobrou hudbu. A když se spojí dohromady celý orchestr a sbor stejného poslání, tak to nemá chybu! Ve středu 3. ledna se v katedrále sv. Petra a Pavla sešlo dvacet nadšených hudebníků, aby vystoupili jako Chamber Symphony Orchestra Brno pod vedením mladého dirigenta a sbormistra Jiřího Najvara. Orchestr vznikl před rokem z iniciativy flétnisty Tima Kadlece, který mezitím nastoupil studium na HAMU, ale s rodným Brnem nepřestal spolupracovat.

První skladbou byl Koncert pro flétnu a orchestr G dur, KV 313 Wolfganga Amadea Mozarta, který přednesl spiritus agens orchestru Tim Kadlec. Zřejmě tím, že šlo o první číslo a všichni se potřebovali akusticky zorientovat, neboť akustika katedrály je zrádná, zvuk zadní řady hráčů poněkud zpožďuje a zvládají ji proto jen ostřílení matadoři, působilo vystoupení sólisty i souhra s orchestrem poněkud nesměle. Po technické stránce však byl sólista suverénní, a i členové orchestru byli bezchybní. Milé bylo, že po sólovém vystoupení si šel flétnista sednout do orchestru jako řadový hráč.

Druhým číslem byla skladba dirigenta Jiřího Najvara s názvem (Novoroční modlitba). K orchestru se přidaly varhany (tedy vlastně jen pozitiv), harfa, bicí a sólový soprán. Kdo čekal moderní atonální skladbu, byl zklamán, zazněla vroucí píseň, ne nepodobná italské melodice, v deklamačním duchu, ale vedená kantabilní linkou. Mladá konzervatoristka Hana Kuželová se může pochlubit přirozeným, plným a barevným sopránem, s příjemnou temnější barvou, volnými výškami a zvládnutou dechovou technikou. Kantabilní plochy udržela na pevném dechu, občasné, sotva znatelné vibrato se dá přičíst trémě, bylo však působivé, neboť zpěvačka dokázala skladbu přednést s pokorou a prožitkem.

Posledním číslem byla skladba současného anglického skladatele Johna Ruttera s názvem Magnificat. Skladba je komponována na biblický chvalozpěv Magnificat anima mea Dominum (evangelium svatého Lukáše), který je zpíván latinsky. Autor do skladby zakomponoval anglickou báseň neznámého autora Of a Rose, a lovely Rose, která je zpívána anglicky, a modlitbu k Panně Marii, jejíž text se opět vrací k latině. Přes tento lingvistický zmatek působí dílo kompaktně, texty spojuje jednotná hudební linka a výraz, hudba má melodickou linku a rytmicky i harmonicky je jednoduchá. Kantabilní plochy působí spirituálně a rytmické sekvence jsou radostné, někdy taneční, ve velebném a vítězném závěru dokonce synkopované.

Ke spolupráci si hudebníci přizvali Smíšený pěvecký sbor Smetana Hulín, který vede sbormistryně Lenka Polášková. Sbor o čtyřiceti členech získal v minulosti řadu ocenění a je to na jeho zvuku znát. Překvapil měkkým témbrem, jasnými, přesto příjemnými, soprány a nepřekvapil jen osmi mužskými hlasy, které působily poněkud nesměle a málo barevně. Dámy byly ovšem suverénní a závěrečné sólo v závěru si nezadalo s profesionálními výkony.

Dirigent vedl orchestr i sbor přesnými elegantními gesty, s milou noblesou a nadhledem, bezpečně a srozumitelně. Bylo zřejmé, že si s mladými hudebníky výborně rozumí a že si koncert užívá. Na závěr neodolal a přidal pro všechny vánoční píseň Narodil se Kristus Pán, což byla krásná tečka za milým a zajímavým koncertem. Přejme mladému souboru hodně dalších úspěšných vystoupení a ať jim zůstane hodně dlouho nadšení a elán a vědomí, že dělat pro lidi dobrou muziku má smysl!

Hodnocení autorky recenze: 85 %

 

Novoroční koncert
Dirigent: Jiří Najvar
Hana Kuželová (soprán)
Tim Kadlec (flétna)
Sbormistryně: Lenka Polášková
Chamber Symphony Orchestra Brno
Smíšený pěvecký sbor Smetana Hulín
3. ledna 2018 katedrála sv. Petra a Pavla Brno

program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro flétnu a orchestr G dur
Jiří Najvar: Novoroční modlitba pro soprán a komorní orchestr
John Rutter: Magnificat

www.mwq.cz

TAGGED:Chamber Symphony Orchestra BrnoHana KuželováJiří NajvarLenka PoláškováSPS Smetana HulínTim Kadlec
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bratři Frišholcové z Trhanova
Next Article Jiný kraj, jiný mrav. Filharmonie Brno končí turné po Číně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up