Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Na Česko-německém sympoziu zazněla soudobá díla pro akordeon
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Na Česko-německém sympoziu zazněla soudobá díla pro akordeon

Akordeonista Ladislav Horák v poslední době předkládá veřejnosti jeden úspěšný manažerský čin za druhým. Poté, co byly dokončeny nahrávky letošního ročníku česko-německé soudobé tvorby z akce Nová hudba na druhou, přichází již s pátým ročníkem Česko-německého sympozia pro dirigenty, skladatele a akordeonisty, který nabízí během tří dnů bohatý program prezentací a seminářů.

Šustíková Věra
Published: 31/10/2021
Share
3 Min Read
SHARE
Ladislav Horák, Ondřej Kukal, Martin Šulc, 5. ročník Česko-německého sympozia pro dirigenty, Zahajovací koncert, 28. října 2021 (zdroj Jiří Bezděk)
Ladislav Horák, Ondřej Kukal, Martin Šulc, 5. ročník Česko-německého sympozia pro dirigenty, Zahajovací koncert, 28. října 2021 (zdroj Jiří Bezděk)

Sympozium bylo otevřeno 28. října 2021 v Umělecko-průmyslovém muzeu Zahajovacím koncertem soudobé akordeonové hudby, neboť jeho partnerem je festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze. Na koncertu se představili jak pedagogové Pražské konzervatoře z oblasti akordeonové hry, tak i studenti. Zazněly novinky i skladby, které již patří ke kmenovému repertoáru nástroje. Koncert přinesl dramaturgicky vyvážený program, realizovaný na velmi dobré hráčské úrovni. Plné absolutorium je tak třeba přiznat i účinkujícím studentům, kteří technicky nezaváhali ani na jednom místě a jejich mladická snaha o pregnanci výrazu byla mnohdy přímo strhující. Všichni si zasloužili nadšené přijetí publika.

V jejich podání zazněly především skladby ohlasového typu, ve kterých autoři reflektovali typické kompoziční prostředky historických osobností. Marie Závodská přesvědčivě předala názory Eduarda Douši na tvůrčí odkaz Scarlattiho, Schuberta a Bollinga ve skladbě Pocta mistrům. Jan Švejda přednesl Tango di Piazzolla od Tomáše Illeho, Martin Šulc pak jazzovou studii Akordino, op.56 Ondřeje Kukala. Z oblasti základního repertoáru nástroje zazněl Koncertní kus od Jindřicha Felda, který podal s technickou jistotou Martin Kot (jím zvolená tempa atakovala hranice možností nástroje).

Pavel Trojan, Jan Švejda, Filip Kratochvíl, Josef Hřebík, Marie Závodská, Martin Šulc, Ondřej Kukal, Martin Kot, Jiří Lukeš, Ladislav Horák, Jiří Bezděk, 5. ročník Česko-německého sympozia pro dirigenty, Zahajovací koncert, 28. října 2021 (zdroj Jiří Bezděk)
Pavel Trojan, Jan Švejda, Filip Kratochvíl, Josef Hřebík, Marie Závodská, Martin Šulc, Ondřej Kukal, Martin Kot, Jiří Lukeš, Ladislav Horák, Jiří Bezděk, 5. ročník Česko-německého sympozia pro dirigenty, Zahajovací koncert, 28. října 2021 (zdroj Jiří Bezděk)

Velkou pozornost vzbudila také skladba Water Spirit švédského skladatele Staffana Mossemarka (narozen 1961), kterou představil s velkým zaujetím Filip Kratochvíl. Rozměrná kompozice využívá techniky minimal music, jakož i gradačních vln. Je uvozena diatonickými melodickými jádry, aby se rozvinula do složitých chromatizovaných akordických bloků. Skladba využívá bohatých nástrojových vibrat, stejně jako bohaté registrace. Je otázkou, zda rozptyl kompozičních prostředků není až příliš velký.

Po studentech nastoupili na pódium pedagogové. Jiří Lukeš, absolvent katedry skladby na pražské HAMU v roce 2014 ve třídě Ivany Loudové, si zahrál v české premiéře svoji skladbu Jáchymov, která striktně drží tvůrčí linii koncentrace na témbrové možnosti nástroje i na souzvukovou ušlechtilost partitury. V této poloze vydává silný estetický a obsahový účinek, zvláště, když je předána v autorově výrazovém zaujetí. V další části programu pak reprízovalo akordeonové duo Ladislav Horák – Josef Hřebík náročné skladby z předcházejícího projektu Nová hudba na druhou. Duo zahrálo emocionálně vypjaté Exposé Jiřího Bezděka, bohatě polyfonizovanou Fantazii Norimberčana Holmera Beckera a efektní Duo concertante Pavla Trojana. Ten se také stal jednou z ústředních osobností celého sympozia, kde mu byl věnován profilový pořad. V Trojanově tvorbě zaujímá akordeon čestné místo a jeho skladby získávají stále větší ohlas pro své ryzí muzikantství a jistou skladatelskou ruku. Zahajovací koncert byl uzavřen premiérou jeho skladby Light Music pro akordeonový ansámbl. Plnokrevná hudba plná harmonických i melodických nápadů byla též po zásluze odměněna nadšeným potleskem slušně obsazeného auditoria.

TAGGED:Filip KratochvílJan ŠvejdaJiří LukešJosef HebíkLadislav HorákMarie ZávodskáMartin KotMartin ŠulcMezinárodní akordeonové dny v PrazeNová hudba na druhouSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo moravskoslezské, Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (foto Martin Popelář) Křičkův Bílý pán na pomezí žánrů
Next Article Marina Pliassová (zdroj Marina Pliassová) Pražská konzervatoř pořádá masterclass s Marinou Pliassovou
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up