Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Na baletních sálech v pražském Národním zkouší Ashtonovu Marnou opatrnost
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Na baletních sálech v pražském Národním zkouší Ashtonovu Marnou opatrnost

ČTKredakce
Published: 13/03/2018
Share
3 Min Read
SHARE

Balet Národního divadla uvede poprvé ve své historii balet Marná opatrnost britského choreografa Fredericka Ashtona. Jeden z nejslavnějších baletních titulů patří k nejstarším, které se dochovaly, poprvé byl uveden v roce 1789, Národní divadlo uvede jeho verzi z roku 1960. Premiéra je ohlášena na scéně historické budovy na 19. dubna.

Děj Marné opatrnosti se odehrává na venkově, výprava připomíná kreslený film a zahrnuje pestrobarevné májky či tančící slepice, na scéně nechybí živý osel. Zápletka příběhu je jednoduchá – Lise miluje Colase, nicméně matka její volbu neschvaluje. Chce ji provdat za bohatého – a jednoduššího – Alaina. Aby dceru před Colasovými svody uchránila, zamkne ji do komůrky. Netuší však, že již předtím se do stejné místnosti schoval také Colas. Když se má slavnostně podepsat svatební smlouva, odevzdává významně matka Alainovi klíče od komůrky, ze které však vycházejí před svědky všech přítomných a notáře oba milenci.

Titul představuje jednu z nejvirtuóznějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii sólových výkonů, které vyjadřují mladistvou vášeň dívky Lisy a jejího milého Colase, matka Simona je interpretována mužem.

Marná opatrnost se prvně objevila na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Autorem choreografie byl Jean Dauberval (1742–1806), žák reformátora umění tance Jeana-Georgese Noverra. Dauberval inscenoval dějový balet – ballet d’action – podle vzoru svého učitele. Heroická témata své doby rozšířil o žánr baletní komedie. Na scéně vystupují prostí lidé, již ne šlechtici, králové a bozi jako dosud, ale ještě ne nadpozemské bytosti jako v baletním romantismu první poloviny devatenáctého století.

Daubervalova choreografie se stala populární, v roce 1791 byl balet uveden v Londýně a poté se rozšířil po celé Evropě, někdy pod názvem Le Ballet de la paille (Balet o slámě) nebo La Fille mal gardée. V Rusku zdomácněl jako Marná opatrnost v choreografii Maria Petipy a Lva Ivanova (1885).

Choreograf Královského baletu v Anglii Frederick Ashton vdechl baletu nový scénický život. Od premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze se stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu, baletní partituru upravil John Lanchbery podle hudby Ferdinanda Hérolda z roku 1828. Nyní tato verze vstoupí i na scénu Národního divadla. S baletním souborem ji studuje britská choreoložka, baletní mistryně a repetitorka Jane Elliott.

TAGGED:Balet Národního divadlaFrederick AshtonJane ElliottLa Fille mal gardéeLouis Joseph Ferdinand HéroldNárodní divadlo
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Premiéra Baletu Národního divadla v Brně interpretovaná na světové úrovni
Next Article Poslední jednání Jamese Levina v Met končí ostudou
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up