Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Myšák Plyšák i Staroměstské náměstí. Petr Zuska chystá v Národním nového Louskáčka
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecZprávyZprávy Tanec

Myšák Plyšák i Staroměstské náměstí. Petr Zuska chystá v Národním nového Louskáčka

ČTKredakce
Published: 16/10/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Jako úvodní premiéru sezony 2015/2016 připravuje Balet Národního divadla nové nastudování Čajkovského baletu Louskáček. Po jedenácti letech vystřídá úspěšnou inscenaci maďarského choreografa Youriho Vámose. Šéf baletu Petr Zuska, v jehož režii a choreografii nové představení vzniká, se více vrací k předloze E. T. A. Hoffmanna a zvolil pro něj název Louskáček a Myšák Plyšák. Premiéra bude 3. prosince 2015 na scéně historické budovy.

Petr Zuska na zkoušce Louskáčka (foto Mário Bakuš)
Petr Zuska na zkoušce Louskáčka (foto Mário Bakuš)

Legendární vánoční pohádka, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a myší král a kterou posléze Marius Petipa přepracoval v baletní libreto, tradičně patří k vánočnímu programu Baletu Národního divadla. Louskáček je jedním z nejhranějších baletů druhé poloviny dvacátého století a zároveň jedním z nejinscenovanějších děl s vánoční tematikou. Vznikl v roce 1892 z těsné spolupráce Petra Iljiče Čajkovského s baletním mistrem Mariusem Petipou.

Ve dvacátém století Louskáček prošel řadou dramaturgických a choreografických proměn, vedle čistě klasických přístupů se dočkal také mnoha odvážněji pojatých interpretací. Zuska hledal mix těchto dvou aspektů. Originální pojetí, ale zároveň takové, které bude možno považovat za klasický balet. „Tvůrců, kteří by toto splňovali, je méně než minimum. Určitý vlastní nápad na Louskáčka jsem nosil v hlavě už pěkných pár let,“ říká.

Louskáček na zkoušce - Alina Nanu a soubor baletu ND (foto Mario Bakuš)
Louskáček na zkoušce – Alina Nanu a soubor Baletu ND (foto Mario Bakuš)

Na setkání s médii při přípravě inscenace uvedl, že se více vrací k Hoffmannově předloze. Ta podle něj svou jistou ponurostí není nejlepší první knížkou pro děti, ale Louskáček je prvním velkým baletem, se kterým se děti mohou v životě potkat.

Petipův balet je podle Zusky přílišným zjednodušením knihy. Není vysvětleno, proč se tam objeví Louskáček, když tam není žádný ořech, říká Zuska, který inspirován literární předlohou vymyslel vlastní příběh, jehož základními stavebními kameny jsou kouzlo, láska a humor. „V něčem je tak trochu převrácený, v mnohém dá se říci český,“ vysvětluje i svůj nápad navázat Louskáčka na české tradice, v nichž figuruje čert, Mikuláš a anděl, a zasadit příběh do Prahy, do okolí Staroměstského náměstí.

Louskáček na zkoušce - Petr Zuska Guido Sarno (foto Mario Bakuš)
Louskáček na zkoušce – Petr Zuska a Guido Sarno (foto Mario Bakuš)

S respektem k Čajkovského hudbě prý choreografii adaptuje do základních rámů Petipovy zkratky a snaží se dotknout symbolů a archetypů Hoffmannových, a tím vytvořit příběhu logiku i přesah. Připustil, že různé a často uváděné inscenace Louskáčka se jedna druhé podobají „jako vejce vejci“. Po jedenácti letech přichází v Baletu Národního divadla nová verze, originální, kterou Zuska chápe jako příležitost přijít s něčím novým. „Přijít po Vámosově inscenaci s klasickým Louskáčkem bych považoval za dramaturgický krok zpět,“ míní Petr Zuska.

Louskáček na zkoušce - Petr Zuska Gianvito Attimonelli (foto Mario Bakuš)
Louskáček na zkoušce – Petr Zuska a Gianvito Attimonelli (foto Mario Bakuš)
TAGGED:Balet Národního divadlaLouskáčekNárodní divadloPetr Zuska
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zopakujte předehru aneb Hans Heiling v Řezně
Next Article Hudební kurýr (2)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up