Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Musica Slovaca: Slovenská a Slovenskem inspirovaná hudba 20. a 21. století
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Musica Slovaca: Slovenská a Slovenskem inspirovaná hudba 20. a 21. století

PR
Published: 03/04/2018
Share
7 Min Read
SHARE

Druhý projekt z výroční koncertní řady SLOVENSKO V BRNĚ přináší diversní přehlídku slovenských a Slovenskem inspirovaných skladeb pro komorní orchestr včetně české premiéry díla Petera Zagara V kruhu (2015).

Čtvrtek 12. dubna 2018, 19.00, Konvent Milosrdných bratří, Brno

Ensemble Opera Diversa pro rok 2018 připravil speciální koncertní řadu SLOVENSKO V BRNĚ. V záplavě všemožných oslav státnosti se někdy možná zapomíná zdůraznit, že před sto lety vzniklo Československo. Brno, v naší perspektivě jakási arkádie pro hudební i divadelní experimenty, se v diversním pojetí stane tento rok prostorem pro slovenskou hudební tvorbu 20. a 21. století. Jakoby nové, teprve dvacet pět let trvající hranice mezi oběma státy stihly vytvořit i určité bariéry ve vnímání a proudění repertoáru, který si zaslouží pozornost.
V Kaprálových Uspávankách na slovenské lidové texty a v Bartókových Vesnických scénách se představí mezzosopranistka Jarmila Balážová. Partu sólových houslí ve skladbách Ilji Zeljenky a Alexandra Moyzesa se ujme Milan Paľa. Vůbec poprvé s Ensemble Opera Diversa vystoupí také klavíristka Katarína Paľová, a to ve zmíněných Bartókových písních a v Concerto mosso Jevgenije Iršaie.
Program
Ilja Zeljenka: Musica slovaca 6′
Václav Kaprál: Uspávanky 10′
Ladislav Burlas: Planctus pro smyčce 12′
Jevgenij Iršai: Concerto mosso pre klavír a smyčce 10′
Béla Bartók: Vesnické scény, 5 slovenských písní pro zpěv a klavír 12′
Alexander Moyzes: Musica istropolitana 8′
Peter Zagar: V kruhu (česká premiéra) 10′
Wojciech Kilar: Orawa 8′

Mezzosopranistka Jarmila Balážová se narodila v Lučenci. V roce 2011 absolvovala na Konzervatoři v Bratislavě. Během studia se podílela na několika projektech komorního sboru a opery konzervatoře. V roce 2017 dokončila magisterské studium Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve třídě doc. MgA. Marty Beňačkové. V rámci projektu komorní opery ztvárnila roli Lapáka z opery Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, postavu Matky z jednoaktové opery Slzy nože Bohuslava Martinů, roli Altistky v opeře Impresário v koncích Domenica Cimarosy a postavu třetí Dámy z opery Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta. Půlroční studijní pobyt absolvovala v roce 2015 na Varšavské Akademii Fryderyka Chopina.

Pravidelně spolupracuje s uznávanými slovenskými soubory staré hudby jako např. Il Cuore barocco či Solamente naturali. Na Mezinárodní pěvecké soutěži Imricha Godina IUVENTUS CANTI získala v roce 2015 interpretační cenu Bachovej spoločnosti na Slovensku a o rok později Čestné uznání ve své kategorii. Má za sebou spolupráci se soubory Ensemble Opera Diversa, Brno Contemporary Orchestra, International Choir Academy Lübeck, L’Armonia Terrena a dirigenty Ondrejem Olosem, Zdeňkem Klaudou, Pavlem Šnajdrem, Rolfem Beckem či Pavlem Tužinským. V roce 2017 premiérově se souborem Ensemble Opera Diversa provedla 25. symfonii Františka G. Emmerta a také ztvárnila roli Boženy Němcové v opeře Jsem kněžna bláznů Lenky Noty a Olgy Sommerové pod taktovkou Gabriely Tardonové.

Milan Paľa je původem slovenský houslista a violista. Již během svého studia na konzervatoři v Banské Bystrici získával jednu cenu za druhou a těšil se nepřehlédnutelné mezinárodní pozornosti na evropských soutěžích, jako je Concourse Moderne Riga, Anglo-Czechoslovak Trust London, Leoš Janáček International Competition Brno, Bohuslav Martinů Competition aj. Později pokračoval ve studiu na Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V období studia se pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů Vladimira Spivakova v Zurichu.

Jako sólista spolupracoval s řadou prestižních světových orchestrů. Jeho diskografii tvoří již více než dvacet titulů. Prozatím jedinečným a nepřekonaným projektem na česko-slovenské hudební scéně je antologie slovenské tvorby pro sólové housle, díky které obdržel v roce 2009 Cenu Ľudovíta Rajtera. Milan Paľa je dosud druhým nositelem této ceny, kterou získal nejen za výjimečné interpretační schopnosti, ale také za svůj ojedinělý přístup ke slovenské hudební tvorbě. S Ensemble Opera Diversa poprvé vystoupil v dubnu 2015 jako sólista v Concerto Funebre Karla Amadea Hartmanna.

Katarína Paľová na konzervatoři v Žilině vystudovala hru na klavír a dirigování. Od roku 2013 dále pokračuje ve studiu klavíru na JAMU ve třídě doc. Ivana Gajana. V letech 2010-2013 byla členkou studentského ansámblu pro současnou hudbu Veni Academy, se kterým pod vedením Mariána Lejavy účinkovali na festivalech ISCM World New Music Days (2013) či Melos Étos (2011).

Kromě mnohých komorních uskupení Katarína Paľová spolupracuje i se svým manželem Milanem, se kterým vystoupila mimo jiné i na festivalu Konvergencie (2016). Věnuje se především interpretaci děl 20. a 21. století. Za sebou má rovněž několik premiér slovenských a českých soudobých autorů. Jednou z nich byla právě premiéra skladby Jevgenije Iršaie Concerto mosso no. 2 pro klavír a smyčcové kvarteto.

Ensemble Opera Diversa je brněnský soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Jádrem činnosti je hudební a hudebně-dramatická tvorba zakládajících členů souboru Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Od prapočátků (1999) se z Ensemble Opera Diversa vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem třiceti vystoupení a představení ročně. Uvedla již sedm původních celovečerních oper, dvě desítky minioper, množství premiér orchestrálních skladeb vzniklých na objednávku a skladby klasického repertoáru. Orchestr pořádá každoročně čtyři tematické koncertní projekty. S premiérou Stabat Mater Ondřeje Kyase v roce 2010 také vznikla tradice provádění jednoho až dvou chrámových koncertů ročně, kdy vedle orchestru vystupuje také komorní sbor Versus. Takto byly v brněnských premiérách uvedeny mimo jiné skladby Ondřeje Štochla, Hany Škarkové, Ondřeje Kyase, Miloše Štědroně, Petera Grahama, Radima Bednaříka, Davida Matthewse, Roberta Hejnara, Pavla Zemka Nováka, Františka Gregora Emmerta a dalších.

Vstupenky k dostání 30 minut před začátkem v místě konání akce, rezervace možné přes e-mail [email protected].

150,- Kč (plné vstupné) / 80,- Kč (senioři, studenti) / 50,- Kč (studenti hudebních škol)
Více na: www.operadiversa.cz

TAGGED:Ensemble Opera Diversa
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Neobyčejně silné spojení hudby a tance. Balanchine, Neumeier a Robbins ve Vídni
Next Article Harmonia Praga objevuje a oslavuje – křest CD
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up