
Principy barokní skladby, jejími způsoby a prací s emocemi se orchestr Musica Florea zabývá již od počátku své existence. Stále je však co objevovat, jak ukazuje nový program, který se po letní premiéře vrací na koncertní pódia.
Emocionalita a barokní hudba jsou neoddělitelně spjaty. Touha po vzbuzení afektů a ryzích emocí se projevovala v hudební tvorbě díky řadě experimentálních improvizačních technik a prostředků, které umně pracovaly s raně barokní ornamentikou.
„Oblíbené byly diminuce, rychlé ozdobné skupiny not, které propojovaly jednotlivé intervaly mezi tóny, posilovaly výraz a emocionalitu a hudbu zhušťovaly,“ přibližuje Marek Štryncl, dirigent orchestru Musica Florea.
Improvizované pasáže obvykle nebývaly zapisovány do notových partů, o jejich existenci však víme díky historickým učebnicím hudebních ozdob z 16. a 17. století. Objevit se mohly i nepřipravené disonance, rytmicky předržované tóny a další prvky, které ne vždy odpovídaly pravidlům striktního barokního kontrapunktu.
Stále existuje několik nevyzkoušených technik a způsobů objevování ozdobných hudebních efektů, které tvoří esenci barokní hudební interpretace. Znalost a porozumění těmto technikám poté výrazně obohacuje interpretaci děl tohoto období.
Koncertní program se zabývá současným zkoumáním a experimenty s takzvaným novým stylem, který vycházel právě z umění improvizace italských barokních mistrů, kteří se inspirovali u svých renesančních předchůdců. Jejich skladby poté pomocí nových prostředků upravovali a docházeli ke zcela novým výsledkům.
Obdobně se tedy i Musica Florea ponoří do fascinující laboratoře barokní hudby. Podzimní koncertní program bude odehrán 16. října od 19:00 hodin v Evangelickém kostele Nymburce, 22. října od 19:30 hodin v Českém muzeu hudby v Praze a 28. listopadu od 19:00 hodin v GASKu v Kutné Hoře.
Program koncertu:
Výběr z děl Giovanni Gabrielli (1554–1612)
Tarquinio Merula (1594–1665)
Marco Uccellini (1603–1680)
Alessandro Stradella (1639–1682)
Henry Purcell (1659–1695)
Andrea Falconieri (1586–1656)
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Giovanni Perluigi da Palestrina (1525–1594)