Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Musica Florea představí nový program Barokní experimentování
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Musica Florea představí nový program Barokní experimentování

Jaké principy ovlivňovaly tvorbu barokních skladatelů? Jakých způsobů v hudbě využívali? Jak pracovali s emocemi a jejich promítáním ve svých dílech? Na tyto a mnohé další otázky týkající se barokní hudby se ve svém novém programu pokusí odpovědět Musica Florea v čele s Markem Štrynclem.

PRRafajová Zuzana
Published: 15/06/2021
Share
2 Min Read
SHARE
Marek Štryncl, Musica Florea (zdroj Musica Florea)
Marek Štryncl, Musica Florea (zdroj Musica Florea)

Počátek hudebního baroka je typický svou snahou po probuzení lidských emocí a afektů v pateticky zdůrazněné, extrémní formě. K naplnění těchto aspektů docházelo díky řadě experimentálních improvizačních technik a prostředků, které umně pracovaly s raně barokní ornamentikou.

Oblíbené byly diminuce, většinou rychlé ozdobné skupiny not, které propojovaly jednotlivé intervaly mezi tóny a posilovaly tak hudební výraz a emocionalitu. Improvizované pasáže obvykle nebývaly zapisovány do notových partů, o jejich existenci však víme díky historickým učebnicím hudebních ozdob z 16. a 17. století.

„Překvapující mohou být jisté, poněkud archaicky znějící, často nepřipravené disonance a atypické, rytmicky předržované tóny, což neodpovídá principům a pravidlům kontrapunktu a harmonie,“ naznačuje Marek Štryncl.

Stále existuje několik nevyzkoušených technik a způsobů objevování ozdobných hudebních efektů, které tvoří esenci barokní hudební interpretace. Znalost a porozumění těmto technikám poté výrazně obohacuje interpretaci děl tohoto období.

Součástí nejnovějšího koncertního programu bude současné zkoumání a experimenty s tzv. novým stylem, který vycházel právě z umění improvizace italských barokních mistrů. Ti mnohdy vycházeli z dřívějších renesančních skladeb, které za pomoci zmíněných prostředků upravovali a docházeli tak ke zcela novým výsledkům.

Obdobně se tedy i Musica Florea ponoří do fascinující laboratoře barokní hudby. Koncertní program bude odehrán 24. června od 19:00 hodin ve Wortnerově domě v Českých Budějovicích.

Reprízy se poté uskuteční hned dvakrát v červenci – 26. července v kostele sv. Jana Křtitele v Teplicích a 27. července v Olomouci v Kapli Božího Těla.

Program koncertu:
Výběr z děl
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Adam Václav Michna z Otradovic (1600–1676)
Giuseppe Valentini (168 –1753)

TAGGED:Marek ŠtrynclMusica FloreaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Musica Aeterna (foto Musica Aeterna) Dnes proběhne v sále Slovenské filharmonie koncert souboru Musica Aeterna
Next Article Hraj online! (foto Komorní filharmonie Pardubice) Již zítra se uskuteční finále 1. ročníku talentové soutěže „Hraj online!“
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up