Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Moravské divadlo Olomouc bilancuje sezonu 2021/2022
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyTanecZ domova

Moravské divadlo Olomouc bilancuje sezonu 2021/2022

I během mimořádně obtížné sezony Moravské divadlo uvedlo třináct premiér a přišlo s řadou novinek, kterými jde divákovi naproti.

Dočkalová PavlínaPR
Published: 05/07/2022
Share
7 Min Read
SHARE
W. A. Mozart: Únos ze serailu – Pavel Hekela, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc, foto Daniel Schulz)
W. A. Mozart: Únos ze serailu – Pavel Hekela, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc, foto Daniel Schulz)

Sezona 2021/2022 byla pro Moravské divadlo Olomouc v mnoha ohledech náročná. Vlivem covidových restrikcí v předchozí sezoně musely být některé tituly odloženy a uvedeny právě až v uplynulých deseti měsících. Po peripetiích, které s sebou přinesla další vlna covidu a s ní spojená omezení pro diváky a onemocnění v souborech, přišla rána v podobě růstu inflace a zdražování. Přes to všechno se Moravskému divadlu podařilo zachovat přízeň diváků a uvést třináct premiér, například baletní inscenaci Louskáček – kouzelný příběh a operu Nabucco. Mimo to uspořádalo divadlo dva open air festivaly, mnoho významných doprovodných akcí a zavedlo řadu novinek pro příznivce divadla.

„Sezona 2021/2022 si zaslouží všechny přívlastky krom jednoho – normální. Jednalo se o sezónu, jež byla ovlivněna vlnami covidu, děním na Ukrajině a složitou ekonomickou situací. Když nyní rekapitulujeme uplynulé měsíce, tak se s kolegy nestačím divit, kolik jsme toho zvládli a jak jsme se popasovali se všemi výzvami uplynulé sezóny. Největší dík patří především všem divákům a partnerům, že nám zachovali přízeň i v dobách, kdy jsme mohli hrát pouze s omezeními, překládali jsme termíny premiér a hledali nové cesty, jak se postavit k aktuálním společenským výzvám. Stejný dík patří všem kolegům, že přes těžkosti dokázali stále nalézat novou energii a vůli k překonávání nelehkých překážek. Výsledkem pak jsou skvělé premiérové inscenace všech našich souborů a mimořádné akce. Po náročné a turbulentní sezóně si teď v divadle trochu odpočineme, abychom nabrali dostatek sil a mohli již od srpna znova dělat všem lidem radost a ulehčovali jim současnou složitou situaci,“ zhodnotil ředitel divadla David Gerneš.

Posledním představením sezony byl 30. června 2022 jeden z premiérových baletních titulů Obraz Doriana Graye. Celková návštěvnost se ve zmíněném období vyšplhala na téměř 80 tisíc diváků a průměrná návštěvnost představení dosahovala takřka sedmdesát procent, což vzhledem k tomu, že značná část sezony byla ovlivněna pandemickými opatřeními, je velmi slušné číslo. Z premiérových titulů byl divácky největší zájem o balety Louskáček – kouzelný příběh, Obraz Doriana Graye a o operu Nabucco.

Soubor opery a operety se potýkal se změnami v termínech premiér, představení a obsazení z důvodu nemocných členů. Navzdory tomu uvedl od září do června čtyři premiéry. „Pro inscenační týmy bylo v podstatě až do února nutné smířit se s tím, že během nastudování někdo půjde do karantény, ale všichni jsme se modlili, aby to neohrozilo premiéry. Někdy to vyšlo a premiéry se uskutečnily, jindy musely být odloženy. Ten adrenalin se stal poněkud běžnou součástí divadelního fungování,“ vzpomíná sólistka souboru Radoslava Müller s tím, že soubor více než kdy předtím zafungoval jako tým. „Vybavuji si, jak zhruba dva týdny před premiérou operety Noci v Benátkách bylo nemocných několik kolegů, a tak paní režisérka Dáša Hlubková „zaskakovala“ tři role najednou. Zkouška na jevišti proběhnout musela! V jednu chvíli už nevěděla, koho hraje, a my co jsme to sledovali z hlediště jsme vybuchli smíchem. Musím říct, že ačkoli to bylo nelehké, humor nás neopouštěl. Nakonec nás pár skončilo v domácí karanténě i během generálkového týdne. Zdálo se, že premiéry se budou muset přesunout. Mí kolegové se semkli, táhli všechny zkoušky i premiéry často v jednom obsazení, a zvládli to. Za to jim patří obdiv a velké díky,“ dodala Müller. Dalšími úspěšnými premiérami kromě Nabucca byly Fidelio a Únos ze serailu. „Mou srdeční premiérou a titulem, ve kterém účinkuji, se jednoznačně stala opera Nabucco. Jsem ráda, že tento titul opět dostal místo na prknech našeho divadla, a přeji mu mnoho krásných a úspěšných let. Všichni jsme nastudování prožívali velmi intenzivně a to, že se premiéry uskutečnily bez větších komplikací při takovém počtu lidí, jaké si toto představení žádá, byl velký úspěch, radost a dar od Boha,“ uzavřela Radoslava Müller.

V návaznosti na programové změny byla v loňské sezoně uvedena hned tři baletní díla. V září mohli diváci poprvé naživo spatřit poutavé taneční divadlo Sólo pro tři. V listopadu se pak dočkal nového zpracování Čajkovského Louskáček s podtitulem Kouzelný příběh. „Do dubna jsme nastudovali divácky úspěšnou premiéru Obraz Doriana Graye a do toho jsme zvládli připravit česko-ukrajinské gala, ze kterého mám opravdu velkou radost. Díky mediálnímu zájmu se informace dostala daleko za hranice naší republiky a já jsem upřímně rád, že se nám dostává za tento počin mnoha pozitivních ohlasů z řad diváků, ale i odborníků. Stejné je to i v případě výše zmiňované premiéry Obrazu Doriana Graye, kde jsme vykazovali i v posledních dvou horkých předprázdninových dnech vysokou návštěvnost. Za to patří divákům opravdu velké poděkování,“ shrnul umělecký šéf souboru baletu Jan Fousek.

Moravské divadlo Olomouc se během roku zasloužilo o několik významných akcí. V rámci Dnů evropského dědictví připravilo audiovizuální projekt Sloup světla u Sloupu Nejsvětější Trojice na Horním náměstí, které mělo symbolizovat modlitbu za konec pandemie a naději. „Když jsme přemýšleli nad tím, jaký titul uvést letos, uvědomili jsme si, s čím se naše společnost musela potýkat a vyrovnat za poslední rok, a současně jsme chtěli dát divákům na vědomí, že jsme zpátky a znovu pro ně otevíráme divadlo. Shodli jsme se na tom, že letošní představení by mělo důstojně uctít památku obětí covidu a přinést divákům duchovní katarzi,“ vysvětlil ředitel David Gerneš. Režie velkolepého představení, do nějž se zapojily všechny tři soubory, byl Tomáš Ondřej Pilař a autorem původní skladby vzniklé speciálně pro toto představení přední český varhaník Mikoláš Troup.

I když se od 9. února 2022 protiepidemická opatření rozvolnila natolik, že již dále nebylo nutné prokazovat se očkovacím certifikátem, na jaře přišlo zdražování, růst cen energií a potravin. Další potenciální překážka pro návštěvníky a výzva pro divadlo, které se rozhodlo jít divákům naproti. Ateliér MDO vytvořil pro příznivce divadla a zájemce z řad široké veřejnosti vzdělávací platformu, v rámci které uspořádal taneční, herecké a pěvecké workshopy, jež se setkaly s velkým ohlasem.

TAGGED:Ateliér MDODagmar HlubkováDavid GernešJan FousekMikoláš TroupMoravské divadlo OlomoucRadoslava Müller MičováSEZTomáš Ondřej Pilař
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Duo Absoluto (zdroj Klášterní hudební slavnosti) Klášterní hudební slavnosti nabírají v červenci tempo
Next Article Národní divadlo moravskoslezské vypisuje výběrové řízení na pozici manažera pro mimořádné projekty
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up