Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Moravské divadlo nabídne balet „Sólo pro tři“ online
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá sePR ZprávyTanecZ domovaZprávyZprávy Tanec

Moravské divadlo nabídne balet „Sólo pro tři“ online

Tři zpívající básníci, tři velcí umělci, tři lidé. Tři různé kultury, osobnosti, osudy. Ač rozdílní v rámci jazyka, hudebního projevu i poezie textů, přesto existuje daleko více toho, co je naopak spojuje. Dnes již klasici, kteří se klasiky stát nechtěli, jako by promlouvali podobnou řečí. Slovy, která tryskají hluboko z nitra hrudníku a která jsou pravdivá tak, jak pravda jen dokáže být. Slovy, která neúnavně rebelují proti násilí, falši a zradě, která nepřestanou vyzdvihovat pravdu, něhu a lásku. Tři nekompromisní bojovníci, z nichž se ani jeden nedožil padesátky. Sólo pro tři uvede balet Moravské divadlo Olomouc online už v pátek 5. března 2021 od 20:00 hod.

PRredakce
Published: 25/02/2021
Share
6 Min Read
SHARE
P. Zuska: Sólo pro tři – Moravské divadlo Olomouc (foto Andrea Simperová)

Soubor baletu Moravského divadla Olomouc připravil inscenaci, která zaujme divákovy oči i sluch – z jeviště bude znít čeština, ruština a francouzština. Taneční divadlo Sólo pro tři je inspirované tvorbou zpívajících básníku druhé poloviny minulého století Jacquese Brela, Vladimíra Vysockého a Karla Kryla. Inscenace Petra Zusky patřila k nejúspěšnějším titulům pražského Národního divadla, po třinácti letech od tamní premiéry se dočkala nového nastudování v Olomouci. Premiéra měla původně být 30. října loňského roku, kvůli protiepidemickým opatřením však musela být odložena a nyní se k divákům dostane alespoň v online podobě: „Snažíme se hledat cesty, jak zůstat s diváky v kontaktu a zpříjemnit jim čas doma prostřednictvím obrazovky. Online uvedení samozřejmě nemůže nahradit premiéru a zážitek z našeho hlediště, nicméně jsme rádi, že můžeme využít alespoň tuto cestu,“ dodal ředitel divadla David Gerneš.

Dlouholetý sólista a umělecký šéf baletu Národního divadla v Praze Petr Zuska se s písněmi tří zpívajících básníků seznámil v dětství a dospívání. „Brela jsme poslouchali a četli překlady jeho písní ve skautském oddíle, podobně jako například Dylana, Simona & Garfunkela, či Joni Mitchell. To mi bylo tak dvanáct let. V té době také přijel můj starší bratr z Moskvy a přivezl desku Vysockého, který právě tehdy zemřel. Paradoxně Kryla jsem začal výrazněji vnímat až později, během studia na gymnáziu. Se spolužáky ve vytahaných svetrech a s dlouhými vlasy jsme hráli na kytary a zpívali jeho písně na Karlově mostě a trochu se báli, že nás seberou,“ zavzpomínal Zuska.

Tanečníky doprovází poezie a hudba tří výrazných osobností umělecké Evropy druhé poloviny 20. století. „Určitým leitmotivem prolínajícím se celým představením je smrt. Brel, Vysockij i Kryl zemřeli před padesátkou a všichni tři ve svých písních smrt často konfrontují. Jakoby tušili, že tu nebudou dlouho. Inscenace začíná a končí určitou stylizací pohřbu. Vše mezi tím je vlastně takovým nesourodým „vteřinovým“ flashbackem někoho, kdo umírá. Někoho, kdo „tady“ už není, ale neuvědomuje si to,“ popsal Zuska s tím, že pro něj byl inspirací film Šestý smysl s Brucem Willisem v hlavní roli.

P. Zuska: Sólo pro tři – Moravské divadlo Olomouc (foto Andrea Simperová)

Umělecký šéf baletu Michal Štípa zná Sólo pro tři ze svého působení v pražském Národním divadle. V původním nastudování ztvárnil hlavní mužskou roli. „Sólo pro tři považuji za jedno z vrcholných děl Petra Zusky. Vybaví se mi spousta dřiny, potu, ale také spousta krásných momentů, které jsme zažívali s mojí taneční partnerkou Terezou Podařilovou. Byla to jedna z prvních inscenací, kde jsem netancoval klasický tanec, ale více moderní styl. Jako šéf si přeji, aby naše olomoucká inscenace měla stejný úspěch jako inscenace v Národním divadle v Praze, nebo jako když jsme s tímto titulem hostovali ve Francii nebo v Rusku,“ uvedl Štípa a složil hold svému bývalému šéfovi. „S Petrem se známe sedmnáct let. Za jeho působení jsem začal hostovat v Národním divadle a poté jsem od něj dostal nabídku angažmá. Byl to šéf, na kterého pokaždé velice rád vzpomínám. Vnímám ho jako jednoho z našich předních českých choreografů, který vytvořil nespočet zajímavých choreografií. Jsem rád, že nabídku spolupráce s naším souborem přijal,“ dodal.

Muže, který prochází celým představením, ztvární Guido Sarno. I pro něj je Sólo pro tři příjemným návratem k oblíbenému titulu. „Podle mě je tahle inscenace mistrovským dílem Petra Zusky a mám radost, že jsem se s ním mohl po letech znovu setkat. Jako by se vrátila část mé rodiny. Zkoušky jsem si maximálně užíval, postava pojmenovaná ‚On‘ mě velmi baví navzdory své náročnosti – jsem totiž na jevišti prakticky nepřetržitě. Na téhle roli je úžasné, jak se mění v průběhu každé písně, protože každý song má svůj vlastní příběh a choreografii,“ popsal Sarno.

P. Zuska: Sólo pro tři – Moravské divadlo Olomouc (foto Andrea Simperová)

Jeho ženský protějšek ztvární Francesca Raule. „Proces příprav Sóla pro tři mě nesmírně bavil, každá zkouška byla a je o hledání nových technických a interpretačních detailů a také o hledání nejrůznějších odstínů. Příprava byla opravdu precizní, dostali jsme překlady všech písní a choreograf nám podrobně vysvětlil smysl a význam každého kroku, každého výrazu. Zajímavou zkušeností byl pro mě tanec s rekvizitami, které se v představení objeví, například stůl, židle či kytara. A v neposlední řadě jsem díky této inscenaci poznala tvorbu tří úžasných hudebníků – Jacuese Brela jsem už znala ze záznamu koncertu, ale s písněmi Kryla a Vysockého jsem se blíže potkala až nyní,“ přiblížila Raule. 

Písně zazní v českém, ruském a francouzském originále, představení bude doprovázeno českými a anglickými titulky.

Brel – Vysockij – Kryl
SÓLO PRO TŘI
Taneční divadlo Petra Zuzky
Online uvedení: pátek 5. března od 20:00 hod

Autoři hudby a písňových textů: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Libreto: Petr Zuzka

Choreografie a režie: Petr Zuzka
Asistenti choreografie: Alexandre Katsapov, Jiří Kodym
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Pavel Knolle
Light design: Petr Zuzka, Radek Duška
Zvuková režie: Zbyněk Perla
Překlady básní, titulky: Jiří Dědeček
Baletní mistři: Gianluca Battaglia, Guido Sarno

Osoby a obsazení:
On – Guido Sarno
Ona – Francesca Raule
Soubor baletu Moravského divadla Olomouc

TAGGED:Guido SarnoMichal ŠtípaMoravské divadlo OlomoucPetr ZuskaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Emeritní sólista Opery ND Luděk Vele dostal medaili Artis Bohemiae Amicis
Next Article ZUŠ Dolní Újezd hledá učitele/ku hry na klarinet a saxofon
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up