Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mladá opera Praha: Bastien/ka Na Prádle
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Mladá opera Praha: Bastien/ka Na Prádle

Divadlo Na Prádle předvedlo ve spolupráci s Mladou operou 21. února premiéru Mozartovy opery Bastien a Bastienka v překladu Jarka Nohavici. Kdo se skrývá pod názvem Mladá opera? Tento spolek byl založen 8. prosince minulého roku a jeho cílem je poskytovat příležitost nadaným umělcům a lidem se zájmem o operu. O tom, odkud mladí interpreti pocházejí, jsme se mnoho nedozvěděli, víme jen, že mnozí z nich ještě studují nebo jsou čerstvými absolventy uměleckých škol.

Janáčková Olga
Published: 22/02/2018
Share
3 Min Read
SHARE
W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Divadlo Na Prádle uvádí jen, že účinkujícími jsou „mladí umělci, studenti pražských hudebních škol (Gymnázium a hudební škola hlavního města Prahy, Pražská konzervatoř, Hudební fakulta Akademie múzických umění, Janáčkova akademie múzických umění a Filozofická fakulta)“, program k inscenaci účinkující pouze vyjmenovává. Dá se říci, že největším přínosem celé akce je především sama spolupráce mladých umělců, kteří se sešli z nejrůznějších prostředí školních i pracovních od skupiny s názvem Vteřina poté po sbor Státní opery Praha.

Volba miniopery dvanáctiletého Wolfganga Amadea je dobrým začátkem. Je mladistvá, jasně vymezuje požadavky na pěvce i na instrumentalisty, pro průzračnost skladatelových prostředků však není jednoduchým úkolem. Za velkou výhodu považuji nastudování opery v českém překladu Jaromíra Nohavici, který přetlumočil text libreta od Friedricha Wilhelma Weiskerna, Johanna Heinricha Müllera a Johanna Andrease Schachtnera velmi věcně a zpěvně. V takto hravém podání, o které se mladí umělci pokusili, by originální text libreta zapůsobil strojeně a vlastně nefunkčně.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Dirigent Roman Maďar pracoval s patnáctičlenným komorním orchestrem pečlivě a pozorně, souhra s pěvci nebyla bez problémů, ale dá se předpokládat, že se bude při dalších reprízách zdokonalovat. Původní podobu Mozartova Bastiena rozšířila režisérka představení Vilma Klepková o dialogy a přidala taneční postavu Kněžny jako třetí osoby milostného trojúhelníku. Z pastorály se stal výjev v baru, kde je rádce Bastiena i Bastienky kouzelník Colas číšníkem (scénografie a kostýmy Judita Mejstříková).

Eliška Vernerová byla půvabnou a dobře zpívající Bastienkou se znělým, v podstatě bezproblémovým sopránem, jako Bastien se poněkud hromotlucky představil tenorista Michael Skalický, jehož pěvecký výkon včetně většího hlasového vibrata měl svá úskalí, Jan Kukal předvedl v roli Colase příjemný baryton. Všichni pěvci se pohybovali po jevišti s jistou přirozeností a inscenace vyzněla s výjimkou naddimenzovaného tanečního výkonu Kněžny (Markéta Šandová) nenuceně a půvabně.

Mladá opera se uvedla sympaticky a doufejme, že bude ve své podpoře mladých umělců pokračovat.

W. A. Mozart / J. Nohavica: Bastien/ka – Mladá opera 2018 (zdroj Mladá opera)

Hodnocení autorky recenze: 70%


Wolfgang Amadeus Mozart / Jaromír Nohavica:

Bastien/ka
Dirigent: Roman Maďar
Režie: Vilma Klepková
Scéna a kostýmy: Judita Mejstříková
Světelná produkce: Prokop Vondruška
Choreografie: Klára Mašatová
Orchestr Mladé opery Praha

Premiéra 21. února 2018 Divadlo Na Prádle Praha

Bastienka – Eliška Vernerová
Bastien – Michael Skalický
Colas – Jan Kukal
Kněžna – Markéta Šandová

www.napradle.cz

TAGGED:Divadlo Na PrádleJaromír NohavicaMladá opera PrahaRoman MaďarVilma KlepkováWolfgang Amadeus Mozart
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jak osobitá hra Martina Kasíka překonala vrcholky Brucknerových velehor
Next Article Bratislavská Konzervatoř v zrcadle Perníkové chaloupky
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up