Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mistrovské nahrávky: Brahms ve hvězdném obsazení
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Mistrovské nahrávky: Brahms ve hvězdném obsazení

Šupka Ondřej
Published: 18/06/2013
Share
4 Min Read
SHARE

Tentokrát se zaměříme na nahrávku z oblasti komorní hudby, tedy žánru, který – například na rozdíl od recitálů operních hvězd – netrhá žádné rekordy v prodejnosti, ale přesto není od věci věnovat mu čas od času zaslouženou pozornost. V našem případě se konkrétně jedná o vynikající snímek jednoho z vrcholných komorních děl Johannese Brahmse, Klavírní kvintet f moll, op. 34, z roku 1864.

Dílo mělo neobvyklou genezi: vzniklo původně již o dva roky dříve jako smyčcový kvintet. Skladatel ho vzápětí přepracoval do podoby sonáty pro dva klavíry, přičemž partituru původního kvintetu zničil. Teprve dalším přepracováním sonáty vznikla konečná podoba díla. Podnět k tomuto druhému přepracování přišel zřejmě od Clary Schumannové, která se zúčastnila premiéry sonáty v interpretaci skladatele a polského klavíristy Karla Tausiga. Schumannová byla nadšena čistě hudebním obsahem díla, ale měla výhrady k jeho formální stránce a doporučila Brahmsovi, aby jej znovu přepracoval. Instrumentaci pro smyčcový kvartet a klavír skladateli navrhl dirigent Hermann Levi, který na adresu konečné verze díla poznamenal: „Krásu kvintetu nelze popsat slovy. Jednotvárné dílo pro dva klavíry jste přetvořil v něco mimořádně krásného, v mistrovské dílo komorní hudby“.

Katalogy hudebních vydavatelství uvádějí dohromady více než šest desítek nahrávek Brahmsova kvintetu vzniklých k dnešnímu dni, přičemž na řadě z nich se podíleli interpreti, kteří patří k nejuznávanějším ve svém oboru. K takovým patří i protagonisté snímku, na který dnes chceme upozornit. V roce 2006 vznikla a o rok později byla vydavatelstvím Deutsche Grammophon vydána nahrávka Emersonova kvarteta a Leona Fleishera, kterou lze považovat za jeden z nejpreciznějších a výrazově nejpřesvědčivějších zvukových záznamů tohoto Brahmsova díla.Emersonovci, kteří patří k absolutní kvartetní špičce již více než tři desítky let, zde znovu potvrzují své mimořádné technické kvality a smysl pro dokonalou souhru všech čtyř nástrojů. Dnes již legendární klavírista Leon Fleisher (v době vzniku nahrávky bezmála osmdesátiletý) byl za vynikajícího brahmsovského interpreta pokládán od počátku své profesionální kariéry v padesátých letech. Poté však musel kvůli svalovému onemocnění pravé ruky na dlouhých téměř čtyřicet let opustit běžný koncertní repertoár a věnoval se pouze příležitostné interpretaci klavírních skladeb pro levou ruku a dirigování. Lékařská věda mezitím pokročila, a tak se na počátku nového tisíciletí Fleisher s uzdravenou pravou rukou mohl triumfálně vrátit na koncertní pódia i do nahrávacího studia.Celý ansámbl hráčů dosahuje na nahrávce Brahmsova kvintetu neobyčejné kompaktnosti zvuku i při zachování jasné čitelnosti jednotlivých partů. Sytý, mužný tón bez nadbytečného vibrata smyčců v kombinaci s měkkým, ale pevným úhozem klavíru tvoří ideální zvukový obraz, který dokonale odpovídá náladě díla. Zvláštní melancholie kvintetu i jeho místy až tragicky vyznívající momenty hráči nezatěžují sentimentalitou či okázalým patosem, k nimž někdy toto dílo interprety svádí. Z jednotlivostí stojí za zmínku hned působivě podané unisono hlavního tématu ve vstupních taktech nebo rytmická pregnance scherzové věty. Výrazným plusem nahrávky jsou také vynikající technické parametry záznamu: přesné zvukové vybalancování klavíru a smyčců i celkový zvukový obraz, který působí přirozeně a autenticky. Pro příznivce komorní hudby povinná položka.Foto archiv, Peter Checchia

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Magický svět divadla a hudby uchovaný na fotkách
Next Article Netrebko a Hvorostovsky tvrdě zkritizovali poměry ve Velkém divadle
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up