Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mimořádný večer: Česká filharmonie, Behzod Abduraimov, Jiří Bělohlávek
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Mimořádný večer: Česká filharmonie, Behzod Abduraimov, Jiří Bělohlávek

Čtvrteční abonentní koncert České filharmonie ukázal další dimenzi orchestru, ve které se cítil zcela bezpečně a oslnil. Řada mladých členů inspirovala jak dirigenta, tak sólistu, a společně s diferencovaným zvukem a úchvatnou barevnou paletou přinesla posluchačům zcela mimořádný zážitek.

sen. Nováček Libor
Published: 14/10/2016
Share
4 Min Read
SHARE
Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov - Praha 13.10.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov – Praha 13. 10. 2016 (foto © Petra Hajská)

Úvodní Haydnova Symfonie č. 96 „Zázrak“, dirigovaná Jiřím Bělohlávkem bez taktovky, byla elegantní a na publikum přenášela radost z téměř komorního muzicírování. Menuetto se stalo elegantním ländlerem a Finále bylo vtipnou hříčkou, plnou záměrně psaných kontrastů a disonancí. Zcela subjektivní názor mám na postavení kontrabasů za dechovou sekcí. Stále si nemohu zvyknout, a zejména v klasickém repertoáru je to zřetelné, že zvuk violoncell a kontrabasů se zvukově nepojí. Na nahrávkách tento deficit může napravit technika. Má to ale na druhé straně jiné výhody. Níže posazené trubky nad orchestrem zvukově nevyčnívají a zejména bicí nástroje jsou i při největším forte delikátní. Moc se těším na další Mozartova a Haydnova díla hraná s takovou jiskrou.

Jako zázrak působil v Rachmaninově Koncertu č. 3 d moll, op. 30 klavírista Behzod Abduraimov. Z jemnosti a vynalézavosti úvodní fráze bylo jasné, že jsme přítomni pozoruhodnému uměleckému výkonu. I on inspiroval hráče a Jiřího Bělohlávka nejen svojí dokonalou technikou, ale zejména velkým srdcem a lyrickým nábojem.

Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov - Praha 13.10.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov – Praha 13. 10. 2016 (foto © Petra Hajská)

Virtuozitu a náročnost partu nedává na odiv a jeho výkon ohromil. Musí být neuvěřitelně náročné provést toto nejnáročnější dílo klavírní literatury čtyřikrát za sebou (počítaje v to i generálku). Klavíristův smysl pro udržení napětí, vyjádření melancholie i typicky rachmaninovské extáze je obdivuhodný. Uchvátila umělcova rytmická kázeň a brilantně zahrané kadence, které působily jako hurikán. Zde bilo Abduraimovo šestadvacetileté srdce asi nejbouřlivěji. Byl to výkon naprosto přesvědčivý. Pouze, možná i díky charakteru nástroje či instrumentace, dominoval diskant nad basovou linkou plnou protihlasů. Takový hudební projev bychom chtěli slyšet každý den. Zajímavým srovnáním by bylo slyšet toto dílo v podání Lukáše Vondráčka nebo některého z dalších klavíristů figurujících na listině, v Praze tak často viditelné, koncertní agentury HarrisonParrott. Jiří Bělohlávek v ideální souhře mistrně navigoval Českou filharmonii v bohatě členěné partituře, která při své vášnivosti nevyzněla sentimentálně.

Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov - Praha 13.10.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov – Praha 13. 10. 2016 (foto © Petra Hajská)

I po přestávce byl výkon orchestru opulentní hostinou, plnou lahůdek devatenáctiletého Dmitrije Šostakoviče. Co vyzdvihnout nejvíce? Úvodní duet trubky a fagotu v první větě, vycizelovaný zvuk flétny ve druhém tématu zdánlivého valčíku, znělé klavírní akordy ve větě druhé, mistrná sóla hobojisty a violoncellisty ve větě třetí, ladění žesťové sekce, zářivá sóla klarinetu i koncertního mistra. Jmenovat by šlo prakticky každého člena orchestru. Koncert byl mimořádným zážitkem.

Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov - Praha 13.10.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov – Praha 13. 10. 2016 (foto © Petra Hajská)

 

Hodnocení autora recenze: 100 %

Česká filharmonie / Behzod Abduraimov
Dirigent: Jiří Bělohlávek
Behzod Abduraimov (klavír)
Česká filharmonie
12., 13. a 14. října 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 13. 10. 2016)

program:
Joseph Haydn: Symfonie č. 96 D dur „Zázrak“
Sergej Rachmaninov: Koncert pro klavír a orchestr č. 3 d moll op. 30
Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 1 f moll op. 10

www.ceskafilharmonie.cz

TAGGED:Behzod AbduraimovČeská filharmonieJiří Bělohlávek
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Glosa: Titus v Ostravě aneb Národní divadlo moravskoslezské v plamenech
Next Article Umění vyprávět. Výtečný Arnold Schoenberg Chor na festivalu Janáček Brno
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up