Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mezinárodní hudební festival Věčná naděje: Gustav Mahler & terezínští skladatelé – závěrečná zpráva ročníku 2019
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaZ domova

Mezinárodní hudební festival Věčná naděje: Gustav Mahler & terezínští skladatelé – závěrečná zpráva ročníku 2019

„Již potřetí proběhl v Praze a v Terezíně mezinárodní hudební festival věnovaný především hudbě Terezínských skladatelů. Opět na vysoké umělecké úrovni a za výšeného zájmu hudební veřejnosti a odborné kritiky. Zde předkládáme informace o historii festivalu a detailně se věnujeme letošnímu ročníku. Těšíme se, že se potkáme na koncertech příštího ročníku 2020!“ Jiří Polák, člen správní rady nadačního fondu Věčná naděje

Published: 01/01/1970
Share
17 Min Read
SHARE

 Výňatky z vybraných recenzí

 „[Komorní sbor Martinů Voices…] připravil pro závěrečný koncert program, ve kterém se setkala díla umučených autorů Hanse Krásy a Gideona Kleina s písněmi Gustava Mahlera, madrigaly Bohuslava Martinů a pěti biblickými písněmi soudobého Američana Erika Whitacrea. Posluchačům se dostalo velkého zážitku s nádhernými hlasy sboru, jenž má jen šestnáct členů. Intonační dokonalostí, sezpíváním všech skupin a citlivým projevem přizpůsobujícím se jednotlivým titulům patří sbor k nejlepším u nás. Byla to hlasová hostina a vrchol festivalu, jak má být.”
Deník Právo, 27. srpna 2019

“[M]noho z pozapomenutých [terezínských] skladatelů na své uznání širokou veřejností stále ještě čeká. Snad se tedy alespoň terezínským autorům v podobě festivalu Věčná naděje – navíc v takto povedené interpretaci – blýská na lepší časy.”
Harmonie, 20. srpna 2019

“Návrat festivalu Věčná naděje do Prahy byl přes veškerou svoji komornost velkolepý. Byly to převážně právě písně a drobné komorní skladby, které pomáhaly udržovat život v terezínském ghettu 20. let snesitelnější a které nám dnes předávají poselství vypovídající nejen o velkém utrpení, ale také o neodbytné lidské touze po umění a sounáležitosti. A po více než sedmdesáti letech k nám tatáž díla promlouvají se stejnou důležitostí, naléhavostí a upřímností.”
Harmonie, 4. září 2019

O věčné naději
NADAČNÍ FOND VĚČNÁ NADĚJE byl založen v roce 2017. Hlavním důvodem založení Nadačního fondu a jeho posláním je rozvoj odkazu terezínských skladatelů a Gustava Mahlera i dalších autorů, a to především živou interpretací jejich hudebních děl, jakož i dalšími formami, jako jsou například umělecké soutěže, konference, výzkum, publikace, semináře, divadelní představení či výtvarné aktivity. Cílem Nadačního fondu je také aktivně podporovat umělecky hodnotnou hudbu, propagace evropské klasické hudby a evropských kulturních hodnot. Nadační fond se zaměřuje rovněž na podporu mladých umělců, začínajících hudebníků a mládeže se zájmem o kulturu. Dalším z cílů Nadačního fondu je usnadnit přístup znevýhodněných osob ve společnosti ke kulturním hodnotám. V neposlední řadě si Nadační fond klade za cíl přiblížit kvalitní hudebního umění veřejnosti, a to zejména pořádáním festivalu VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé.

Hudební festival VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé si klade za úkol představit veřejnosti díla tzv. terezínských skladatelů prostřednictvím koncertů. Festival je založen na myšlence, že je důležité šířit povědomí o hudbě a hudebních dílech, jež vznikala v Ghettu Theresienstadt, jakož i o hudbě, která vznikla během holokaustu. Páteř festivalu tak tvoří tvorba opomíjená díla umělců Terezína. Jde především o tvorbu Viktora Ullmanna, Gideona Kleina, Hanse Krásy, Pavla Haase, jež zůstává stále nedoceněna. Vizí festivalu je vybudovat prestižní hudební svátek s důrazem na výjimečnou uměleckou kvalitu jak interpretů, tak prováděných děl a pečovat o kulturní dědictví, které by jinak mohlo být zapomenuto.

NADAČNÍ FOND VĚČNÁ NADĚJE také finančně podporuje Institut terezínských skladatelů sídlící v Terezíně, kde se koná řada dalších souvisejících akcí. Institut mimo jiné zahájil vydávání kritické edice terezínských skladatelů ve spolupráci se zavedeným německým vydavatelstvím Bärenreiter.

Hudební festival VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé je připomínkou meziválečné česko-německé kultury a přispívá k rozvoji vztahů v rámci středoevropského regionu. Činnost terezínských autorů je úzce svázána s hudební tvorbou období mezi dvěma světovými válkami a s fungováním pražských hudebních institucí a spolků oné epochy. Řada terezínských autorů jsou dnes nedílnou součástí rakouského, německého a českého hudebního kánonu.


Dramaturgie festivalu
Dramaturgie festivalu se zaměřuje na dvě historicky odlišné oblasti. První oblast tvoří dílo Gustava Mahlera a recepce jeho monumentálního díla jinými autory. Druhá oblast se zaměřuje na terezínské autory, tedy hudební skladatele, již byli vězněni v Terezíně za druhé světové války. Festival neopomíjí ani díla jejich významných učitelů či současníků. Mahler byl navíc vzorem pro své hudební nástupce z řad středoevropské moderny, která je významně zastoupena rovněž v dílech Viktora Ullmanna, Hanse Krásy, Pavla Haase či Erwina Schulhoffa.

Z pohledu žánrového, je festival rozčleněn na dvě základní části. Zatímco první se zaměřuje na symfonická díla Gustava Mahlera, popř. jeho současníků a epigonů, druhá připomíná jeho komorní tvorbu, počítaje v to i rozsáhlý písňový repertoár. Pokud jde o terezínské autory, tak v samotném Terezíně vznikala především hudba komorní. Zhudebňovaly se staré texty či hudební skladatelé vytvářeli nové písně. Z toho důvodu bývá do festivalu zakomponována i písňová tvorba a uvádí se díla zejména pro menší komorní obsazení nebo komorní orchestry. Program je každoročně doplněn o díla dalších českých a světových skladatelů a reflektuje aktuální výročí a významné události.

Skladby na festivalu zaznívají v interpretaci předních domácích i zahraničních interpretů.


Historie festivalu
Se vznikem Nadačního fondu v roce 2017 bylo ještě tentýž rok uspořádáno několik kulturních akcí. Nultý ročník hudebního festivalu VĚČNÁ NADĚJE, který lze vnímat jako prolog festivalu, se uskutečnil právě v roce 2017.


Nultý ročník festivalu – 2017
V Terezíně se v roce 2017 konaly dva koncerty z děl terezínských skladatelů. V místním Kulturním domě účinkoval Pražský komorní orchestr za řízení dirigenta Jana Kučery a na půdě Magdeburských kasáren se interpretace skladeb terezínských autorů ujalo Graffovo kvarteto. Paralelně s festivalem se v Terezíně konala také konference a byl založen Institut terezínských skladatelů.

Třetí koncert se konal v Praze, kde pod taktovkou Vojtěcha Spurného zahrál opět Pražský komorní orchestr. V rámci koncertu přednesl Ullmannův klavírní koncert Ivo Kahánek. Přípravný ročník byl zakončen Symfonií č. 1 Gustava Mahlera v provedení Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Iona Marina v unikátních prostorách zahrady Senátu ČR.

První ročník festivalu – 2018
Na šesti komorních koncertech zazněl reprezentativní průřez děl Viktora Ullmanna, Hanse Krásy, Pavla Haase a Gideona Kleina. Zvláštní pozornost byla věnována prvně jmenovanému. Sto dvacet let, jež uplynulo od Ullmannova narození, připomněl zahajovací festivalový koncert. Jednalo se o komentovaný koncert, před jehož začátkem bylo možné navštívit přednášku věnovanou nejen Viktoru Ullmannovi, ale také tvorbě R. M. Rilkeho, na jehož Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka napsal hudbu samotný Ullmann pár dní před svým transportem do Osvětimi. Díla byla uváděna v podobě smyčcových kvartet, trií, klavírních recitálů s mužským nebo také ženským doprovodem. Vystoupili např. klavíristé Martin Kasík, Karel Košárek, Ivo Kahánek s klarinetistou Irvinem Venyšem, Renan Koen, Wihanovo kvarteto a další.

Součástí prvního ročníku byly také dva symfonické koncerty, které odkazovaly nejen na přímou mahlerovskou tradici, ale výběrově zasáhly do širšího dobového kontextu. První orchestrální program Symfonického orchestru Českého rozhlasu reflektoval zejména skladby jubilujícího Leonarda Bernsteina. Závěrečného koncertu se ujal Gustav Mahler Jugendorchester Wien s dirigentem Lorenzem Viottim a sólistou violoncellistou Gautierem Capuçonem. Koncert se uskutečnil u příležitosti zahájení rakouského předsednictví v Radě Evropské Unie.

Proběhlé ročníky vzbudily značný mediální ohlas jak v tištěných mediích, tak v rozhlase a televizi. Koncerty festivalu byly připomenuty recenzemi například v časopisu Harmonie, Lidových novinách, na portálu OperaPlus a v dalších médiích. Kromě tištěných a on-line zpráv proběhly i živé vstupy do České televize. Z festivalových koncertů byly opakovaně živé vstupy jak do hlavní zpravodajské relace, tak do Událostí v kultuře. Proběhlo taktéž několik rozhovorů v rozhlase.


2. ročník mezinárodního hudebního festivalu

VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé – 2019

NADAČNÍ FOND VĚČNÁ NADĚJE pořádal ve dnech 18. – 25. srpna 2019 druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé. Stejně jako v prvním ročníku byl hlavní důraz kladen na tvorbu terezínských skladatelů se záměrem přiblížit pomocí předních domácích i zahraničních umělců tvorbu skladatelů spjatých s kontextem středoevropské hudební kultury a jejichž díla mezi světovými válkami začlenili do moderních stylových proudů. V rámci festivalu byla zohledněna díla jubilujících autorů, jakýmiž jsou Pavel Haas (1899–1944), Hans Krása (1899–1944) a Gideon Klein (1919–1945).

Slavnostní zahájení se uskutečnilo 18. srpna v Sále Martinů na HAMU v Praze. Zaznělo Trio pro housle, violu a violoncello od Gideona Kleina v provedení Virtuosi Brunenses, které doprovázelo baletní vystoupení sólistů Baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni v choreografii Zdeňka Prokeše a dále Passacaglia a fuga pro smyčcové trio od Hanse Krásy.

V pondělí 19. srpna se v Sukově síni pražského Rudolfina představilo Petrof Piano Trio, které zahrálo skladby Zikmunda Schula, Erwina Schulhoffa, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. První část koncertu byla zaměřena na díla první poloviny 20. století. V druhé půlce pak soubor představil tradiční repertoárovou skladbu, Klavírní trio e moll op. 90 „Dumky“ Antonína Dvořáka.

Následující den, 20. srpna, se festival přesunul na dva dny do Terezína. Zde se ve spolupráci s Institutem terezínských skladatelů uskutečnilo mimo hudebních vystoupení také čtyřdenní Mezinárodní setkání studentů, které nabízelo mnoho zajímavých přednášek, diskuzi s nejstarší přeživší terezínského ghetta Doris Grozdanovičovou, promítaní filmů, studentskou konferenci či prohlídky města Terezín. Jako první v Terezíně vystoupilo americké smyčcové trio Black Oak Ensemble, které uvedlo díla Gideona Kleina, Hanse Krásy, Dicka Kattenburga a dalších. Následně vystoupil Dětský sbor Brno, který zazpíval výběr z písní cyklu Květovaný kůň Karla Reinera, které kdysi zpívaly děti z terezínského ghetta.

Druhý terezínský večer byl věnován 100. výročí narození Gideona Kleina. Zazněly jeho dvě nejzralejší skladby, Klavírní sonáta v interpretaci Ivo Kahánka, který svůj program dále doplnil skladbami Leoše Janáčka a Viktora Ullmanna, a Trio pro housle, violu a violoncello opět v provedení Virtuosi Brunenses s baletním doprovodem.

Ve čtvrtek 22. srpna se festival přesunul zpět do Prahy, tentokrát do Obecního domu. V Grégrově sále vystoupila Irena Troupová, sopranistka zabývající se o tvorbu autorů meziválečného období, a klavírista Jan Dušek. Program byl sestavený z děl Viktora Ullmana, Pavla Haase, Erwina Schulhoffa, Hanse Winterberga a Rudolfa Karla, jehož kompletní klavírní dílo nahrál v minulosti Jan Dušek pro Český rozhas.

Skladby Erwina Schulhoffa, Gideona Kleina, Viktora Ullmanna a Antonína Dvořáka, jenž byly reprezentativním průřezem komorní tvorby středoevropského kulturního kontextu první poloviny 20. století, předneslo v pátek 23. srpna v Rudolfinu Bennewitzovo kvarteto. Kvarteto vzniklé v roce 1998, dnes hraje ve složení Jakub Fišer, Štěpán Ježek, Jiří Pinkas a Štěpán Doležal.

Závěrečný koncert festivalu, který se uskutečnil v neděli 25. srpna v kostele sv. Šimona a Judy, nabídl skladby Gideona Kleina, Bohuslava Martinů, Gustava Mahlera či Erica Whitacrea v podání vokálního sboru Martinů Voices pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Koncert byl uveden skladbou Pět hebrejských milostných písní současného amerického skladatele a dirigenta Erica Whitacrea v podání nejen smíšeného sboru, ale také Bennewitzova kvarteta. Kvarteto samostatně uvedlo také Téma s variacemi od Hanse Krásy. Mimo jiné zde zazněl i výběr ze slavného Martinů cyklu České madrigaly, které vznikly krátce před Kleinovými sborovými skladbami.

Doprovodné aktivity festivalu
Hudební festival, který bývá časově soustředěn do druhé poloviny srpna, je dále rozšířen o doprovodný program po celý rok. V průběhu roku pořádá Nadační fond další koncerty, hudební setkání a odborné konference v Praze i v Terezíně.

Hudba terezínských skladatelů v roce 2019 zazněla například v květnu ku příležitosti Terezínské tryzny, či v Kulturním domě Terezín v průběhu Mezinárodního setkání studentů (International Youth Encounters in Terezín), které v srpnu organizoval úzce spolupracující Institut terezínských skladatelů.

Terezínská tryzna, pravidelně konaná pietní slavnost, se uskutečnila třetí květnovou neděli. K této události byly zorganizovány tři koncerty. V neděli 19. května 2019 tradičně zazněla terezínská hudba na dvou koncertech, a to v Památníku Terezín pro zvané hosty a pro veřejnost v Kulturním domě. Den před tím byl nově uspořádán koncert také v Praze. Ten byl primárně určen pro přeživší a příslušníky starších generací, pro které by cesta do Terezína mohla být náročná. Hudebního programu těchto akcí se ujala sopranistka Irena Troupová a klavírista Jan Dušek.

Paralelně se srpnovým festivalem proběhlo mezinárodní setkání International Youth Encounters in Terezín, na jejíž organizaci se podílí i Nadační fond. V rámci akce se tento rok uskutečnilo mnoho zajímavých přednášek, diskuzí, promítání filmů, komentované prohlídky města, ale zejména také hudební produkce. Hudebního programu se ujal ku příkladu klavírista Jiří Hrubý, flétnistka Kristina Vaculová nebo Dětský sbor Brno. Součástí akce byly také přednášky pod vedením Dr. Davida Fligga (Velká Británie), prof. Yuvala Shakeda (Izrael) nebo prof. Michaela Beckermana (USA). Program, který se odehrál v Kulturním domě a Magdeburských kasárnách, byl zaměřen na život a dílo terezínských skladatelů a jejich současníků.

Dále jsou každoročně organizovány setkání příznivců a podporovatelů Nadačního fondu Věčné naděje, na kterých je možnost společně podpořit cíle Nadačního fondu. Dne 26. února 2018 proběhl ku příkladu Slavnostní večer v primátorské rezidenci v Praze, kdy se hudební produkce ujal klavírista Ivo Kahánek. Za zmínku stojí také hudební akce Setkávání: Pavel Haas & Vilém Veverka, která se uskutečnila za přítomnosti primátora MUDr. Zdeňka Hřiba dne 24. listopadu 2019 v primátorské rezidenci. Zde zazněly skladby nejen terezínských skladatelů v podání českého hobojisty Viléma Veverky.

Druhému ročníku Hudebního festivalu VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé – 2019 udělil záštitu prezident České republiky Ing. Miloš Zeman, předseda Senátu Parlamentu České republiky Jaroslav Kubera, předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Mgr. Radek Vondráček, Ministerstvo kultury České republiky, předseda Ústavního soudu JUDr. Pavel Rychetský, primátor hlavního města Prahy MUDr. Zdeněk Hřib, hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček, starosta města Terezín René Tomášek, velvyslanec Spolkové republiky Německo Dr. Christoph Israng, Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze a Nadační fond Bohemian Heritage Fund.

Partnery druhého ročníku festivalu byli společnost Pražská energetika, a.s., ČEPS, a.s., UEPA advokáti s.r.o. a CertiCon a.s. Projekt vznikl za podpory Hlavního města Prahy a ve spolupráci s Institutem terezínských skladatelů a Památníkem Terezín. Nadační fond VĚČNÁ NADĚJE tímto velice děkuje všem svým partnerům a zaštiťujícím institucím za přízeň, spolupráci a podporu.

 

Vybrané mediální ohlasy k 2. ročníku festivalu: 

  • NACHMILNEROVÁ, Eva. S Lubomírem Spurným o hudebním festivalu Věčná naděje. OperaPlus. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://token-out.sbs/s-lubomirem-spurnym-o-hudebnim-festivalu-vecna-nadeje/?pa=1. 
  • ŠVAGROVÁ, Marta. Židovští autoři na festivalu Věčná naděje. Lidové noviny: Kultura. 16.08.2019. Dostupné z: https://vecnanadeje.org/wp-content/uploads/2019/09/LN-16.8..pdf.
  • DRÁPELOVÁ, Věra. Festival připomene dílo terezínských skladatelů. Mladá fronta DNES: Scéna. 17.08.2019. Dostupné z: https://vecnanadeje.org/wp-content/uploads/2019/09/MFD-17.8..pdf.
  • ČESKÁ TELEVIZE. Festival VĚČNÁ NADĚJE. Události v kultuře. 18.08.2019 [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097206490-udalosti-v-kulture/219411000120818/video/713957.
  • OperaPlus. V Praze dnes začíná druhý ročník hudebního festivalu Věčná naděje. OperaPlus. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://token-out.sbs/v-praze-dnes-zacina-druhy-rocnik-hudebniho-festivalu-vecna-nadeje/.
  • PINCOVÁ, Kateřina. Věčná naděje, festival s mrazivou tématikou uprostřed parného léta. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://token-out.sbs/vecna-nadeje-festival-s-mrazivou-tematikou-uprostred-parneho-leta/.
  • PAVLICA, Lukáš. Věčná naděje vol. 2. Časopis Harmonie: Kritiky. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://www.casopisharmonie.cz/kritiky/vecna-nadeje-vol-2.html.
  • PAVLICA, Lukáš. Terezín ožívá festivalem a konferencemi. Časopis Harmonie: Kritiky. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://www.casopisharmonie.cz/reportaze/terezin-oziva-festivalem-a-konferencemi.html.
  • PRÁVO, V. Říha. Hlasová hostina s Martinů Voices. Rubrika Kultura. 28.08.2019 [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://vecnanadeje.org/wp-content/uploads/2019/09/Pr%C3%A1vo.pdf.
  • PAVLICA, Lukáš. S Věčnou nadějí opět v Praze. Časopis Harmonie: Kritiky. [online]. [cit. 27.09.2019]. Dostupné z: https://www.casopisharmonie.cz/kritiky/s-vecnou-nadeji-opet-v-praze.html.
  • SCHINDLER, Agata. Večná nádej a morálny záväzok – festival v Prahe a Terezíne. Časopis Hudobný život 10/2019. Dostupné z: https://vecnanadeje.org/wp-content/uploads/2019/10/Recenze_Hudobn%C3%BD-%C5%BEivot.pdf.

 

Kompletní seznam mediálního pokrytí včetně festivalové fotogalerie naleznete na našich webových stránkách www.vecnanadeje.org.

TAGGED:Bennewitzovo kvartetoDětský sbor BrnoGraffovo kvartetoGustav MahlerInstitut terezínských skladatelůIvo KahánekJan KučeraMartinů VoicesPetrof Piano TrioPražský komorní orchestrVěčná nadějeVirtuosi Brunenses
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Next Article Začínáme
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up