Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mezidobí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Mezidobí

Hudba Plus Petra Vebera (16) – vybraná témata uplynulých dní s nadhledem a v souvislostech: O zahraničních (a našich) dirigentech v čele českých orchestrů.

Veber Petr
Published: 17/12/2017
Share
12 Min Read
SHARE
Dirigent Alexander Liebreich si po podpisu šéfdirigentské smlouvy u SOČRu pořizuje selfie (zdroj FB SOČR)

České orchestry vedou z větší části cizinci. Zatím posledním oznámeným jménem je Alexander Liebreich, který bude od podzimu šéfdirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. První zahraniční umělec v této funkci. U jiných těles už dirigenti nepocházející z českých zemí působí dlouho; u některých si tento fakt ani neuvědomujeme, u některých si všimneme. Záleží hodně na tom, jak je orchestr vnímán – speciálně Česká filharmonie.

Alexander Liebreich pochází z Bavorska, má však rodinné kořeny v Československu, v kdysi početné německy hovořící menšině. V jeho osobě se tedy do současnosti propojují různé tuzemské tradice a osudy a historické peripetie, méně dnes už snad resentimenty.

Alexander Liebreich (zdroj SOČR / foto Tomáš Vodňanský)

Když na počátku devadesátých let přišel k České filharmonii Gerd Albrecht, bylo téma bezprecedentně vůbec prvního cizince – a ještě navíc Němce – v čele tak národního orchestru tématem mnohem výbušnějším! Na tuto strunu hrál tehdy ostatně i sám Albrecht, který vztahoval odpor určité části kulturní obce ke své osobě pouze ke svému němectví, ačkoli některým lidem vadily i ryze umělecké a osobní důvody a některým především to, jak moc on sám vytahoval národnostní kartu… U Alexandera Liebreicha tohle už nikdo dnes snad řešit nebude. A navíc je podle všeho umělecky opravdu dobrou volbou.

Tou, zdá se, je i Semjon Byčkov, který shodně od počátku příští sezony bude stát v čele České filharmonie. V jeho případě by mohly resentimenty zapracovat také – narodil se v Leningradu a do třiadvaceti žil v Sovětském svazu. Dnes je světoobčanem rozkročeným mezi Francií a Amerikou, jemuž se na českém prvním orchestru líbí, že stojí na pomezí kultur, mezi Západem a Východem. Natáčí s filharmonií Čajkovského, má i další pěkné plány. Ruskou kartu snad v jeho případě nikdo hlasitě vytahovat nebude a ani nevytáhl, ale co kdyby to někoho extrémněji uvažujícího přece jen někdy ještě napadlo…

Semjon Byčkov (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Česká filharmonie je podle Byčkova jedním z mála orchestrů, které v současném globálním světě mají ještě svou rozpoznatelnou a unikátní identitu. Designovaný šéfdirigent deklaroval, že ji chce udržet. Pozici má samozřejmě těžší než Liebreich u rozhlasových symfoniků, kde se o takto chápané identitě nehovoří, kde jsou důležitější spíše specifika rozhlasové práce a udržení smysluplnosti a oprávněnosti existence orchestru při veřejnoprávním rozhlase. A tohle Alexander Liebreich promyšlené má, vždyť několik posledních let stojí v čele rozhlasového orchestru v Katovicích… Byčkov bude bezděky posuzován i podle toho, jak obrazně řečeno nahradí Jiřího Bělohlávka. Ani v tom to nebude mít lehké – český šéfdirigent po předchozím období několika cizinců přinesl filharmonii nejen své umění nezávislé na národnosti, ale samozřejmě i nenahraditelný cit pro národně zabarvenou hudbu, který byl výhodou. Management České filharmonie je přesvědčen, že Byčkovovu národnost nebude nikdo ve světě posuzovat, ale sčítání energií v případě pocitově autentické interpretace české hudby českým dirigentem úplně popřít nelze. Je to spíše tak, že se od Byčkova a jeho orchestru nutně nebude čekat výjimečně a neopakovatelně zahraná česká hudba – což je pro filharmonii vlastně dobře. Může na světovém kolbišti soutěžit o místo a přízeň svobodněji, s větším repertoárovým záběrem… Ani takovým věcem nebude muset Alexander Liebreich v rozhlase čelit.

A ještě jedna maličkost je zajímavá u rozhlasových symfoniků. Hovořit o tom, že Liebreich je první cizinec v jejich čele, není vlastně úplně přesné. Vždyť dosavadní šéfdirigent Ondrej Lenárd je Slovák! Svědčí to o tom, jak v nás, přinejmenším v ostatních než nejmladších generacích, bezděky přetrvává pocit, že Slovensko není přece žádné zahraničí. V Česku naštěstí takový resentiment nikomu nevadí. Ondrej Lenárd prostě patří do společné historie a kultury Československa.

Jak jsou na tom další cizinci u českých orchestrů?

Mladý Fin Pietari Inkinen s Pražskými symfoniky diriguje český, světový a finský repertoár. V čerstvé paměti je jím řízená zajímavá podzimní opožděná česká premiéra Sibeliovy vokální symfonie Kullervo. Jedním z jeho nejdůležitějších úkolů je prosazování nových repertoárových dominant, které by navázaly na uměleckou tradici orchestru. Ambiciózní, pragmatické…!

Pietari Inkinen (zdroj FOK)

V čele Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK stojí od podzimu 2015. Stejně jako Byčkov a Liebreich, i on tehdy hovořil o Praze jako o jedné z kulturně bohatých a nesmírně podnětných metropolí. Pochopíme, že to je víc než jen klišé a zdvořilá slova?

Také orchestr PKF-Prague Philharmonia má v čele zahraničního umělce. Emmanuel Villaume je typem mezinárodně působícího univerzálního dirigenta, v jehož životopise figurují jména věhlasných těles a síní. Aktuální informace jeho cenu zvyšují – poté, co se Metropolitní opera v New Yorku rozešla kvůli obviněním z dávných údajných deliktů s Jamesem Levinem, převezme Villaume některá jeho plánovaná představení. Včetně jednoho přenosu do kin. V Met už dirigoval, ale tohle je samozřejmě zvýrazněné… PKF má své vlastní mezinárodní renomé. Pomůže jí nicméně nějak v budoucnu nová položka v životopise jejího šéfdirigenta?

Emmanuel Villaume (zdroj Dvořákova Praha / foto © Petra Hajská)

Vedle čtyř hlavních pražských orchestrů bude mít i Filharmonie Brno od září 2018 zahraničního šéfdirigenta. A domluvila se na angažmá s opravdu světově rozkročeným umělcem, jehož zájem sahá od baroka po soudobou hudbu. Dennis Russell Davies je považován za jednoho z nejodvážnějších dirigentů klasické hudby. Mezi jeho přátele patří Philip Glass, jemuž dirigoval mnohá díla. Davies přiznal, že jde v jeho kariéře v případě Brna o překvapivý vývoj. Zaujal ho orchestr a také město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, které se nebojí být ambiciózní a riskovat. Davies pochází z amerického středozápadu, ale zásluhou toho, že teď dlouho žil a pracoval v hornorakouském Linci, získal podle svých slov hluboké uznání pro společné středoevropské dědictví. Patnáct sezon vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel tamní Operu a Brucknerův orchestr.

Dennis Russell Davies (zdroj Pražské jaro / foto © Petra Hajská)

V minulých sezonách byla brněnská filharmonie bez stálého uměleckého vedení, její poslední šéfdirigent Aleksandar Marković ji vedl v letech 2009 až 2015. Získání Daviese lze považovat za husarský kousek. I v kontextu příprav na předpokládaný vstup orchestru do nového koncertního sálu v roce 2020 nebo 2021.

V Ostravě má Janáčkova filharmonie v čele Němce – Heiko Mathias Förster tam přišel z Nové filharmonie Vestfálsko. Předtím byl u Mnichovských symfoniků, je i operním dirigentem.

Heiko Mathias Förster (foto Ivan Korč)

Komorní filharmonii Pardubice diriguje od roku 2014 Peter Feranec, slovenský umělec se silnou uměleckou vazbou na Rusko. Byl dokonce šéfdirigentem Velkého divadla v Moskvě, kde se stal prvním cizincem a navíc nejmladším dirigentem na této pozici. Pak působil jako šéfdirigent Petrohradského filharmonického orchestru a nakonec jako šéfdirigent a hudební ředitel Michailovského divadla v Petrohradě.

Peter Feranec (zdroj FB KFP)

Severočeská filharmonie Teplice má se zahraničním vedením už dlouhé zkušenosti – od roku 1997 měla za šéfdirigenta mladého kanadského umělce Charlese Olivieriho-Munroea. V roce 2013 po něm nastoupil italský dirigent Alfonso Scarano.

Alfonso Scarano (zdroj alfonsoscarano.com)

Samostatnou kapitolou je Andreas Sebastian Weiser, který na konci osmdesátých let studoval u tehdejšího šéfa České filharmonie Václava Neumanna a stal se druhým dirigentem Symfonického orchestru Československého rozhlasu. Měl pak práci v Jeně a Turíně, hostoval v dalších evropských městech, ale vazby do českého prostředí mu zůstaly. Stal se nakonec šéfem Filharmonie v Hradci Králové a od září 2016 je navíc hudebním ředitelem Státní opery v Praze.

Andreas Sebastian Weiser (zdroj ND Praha / foto Hana Smejkalová)

Aby to nebylo tak jednoduché, jsou samozřejmě u nás i orchestry, jejichž šéfdirigenti nejsou cizinci. Ale není jich mnoho.

Od sezony 2005/2006 je šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc Petr Vronský, docent oboru dirigování na hudební fakultě pražské AMU.  Dirigentskou dráhu započal v roce 1971 – působil v Plzni a v Ústí nad Labem v opeře. Byl šéfdirigentem Státní filharmonie Brno, pak i šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie v Ostravě.

Plzeňskou filharmonii vede Tomáš Brauner, který byl dosud rovněž hlavním hostujícím dirigentem rozhlasových symfoniků. V Plzni také začala jeho dráha operního dirigenta, která ho zavedla i do Státní opery Praha a do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Od nové sezony Brauner odchází na šéfdirigentský post do Zlína k Filharmonii Bohuslava Martinů, na jeho místo do Plzně ale nastupuje zahraniční dirigent – Belgičan Ronald Zollman.

Ronald Zollman (zdroj plzenskafilharmonie.cz)

Šéfdirigentem Karlovarského symfonického orchestru je Jan Kučera, skladatel, aranžér a klavírista, jeden z nejvšestrannějších českých hudebních umělců. Na Pražské konzervatoři absolvoval u Bohuslava Řehoře skladatelský obor a u Miriam Němcové a Miroslava Košlera obor dirigentský, v němž jej potom na AMU vedl Vladimír Válek. V letech 2002–2010 byl Kučerovým hlavním působištěm Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Diriguje také v opeře, především v Ostravě a v Praze.

Jihočeskou filharmonii v Českých Budějovicích řídí od roku 2008 houslista a dirigent Jan Talich. A Západočeský symfonický orchestr v Mariánských Lázních vede jako šéfdirigent Martin Peschík. Byl už předtím mimo jiné šéfdirigentem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a v Mariánských Lázních také ředitelem.

Dále by měla v tuzemské souvislosti padnout přinejmenším ještě dvě dirigentská jména – hudebních ředitelů v Národním divadle v Praze Jaroslava Kyzlinka a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Jakuba Kleckera.

A pak přicházejí na řadu jména žáků Jiřího Běloholávka. Spolu se Semjonem Byčkovem se do nejužšího uměleckého týmu České filharmonie dostali jako hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil. „Oba jsou odsud, oba jsou umělci s mezinárodní kariérou,“ ocenil je Byčkov, který předpokládá, že budou tříčlenným týmem a že si přitom každý z nich bude moci realizovat i své sny.

Z Bělohlávkových žáků pouze Marko Ivanović má šéfovskou funkci doma – poté, co stál v čele Komorní filharmonie Pardubice, je od ledna 2015 šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Hrůša je šéfem Bamberských symfoniků, Netopil vede filharmonii a operní soubor v Essenu. Patří k nim i Tomáš Hanus, hudební ředitel a šéfdirigent Velšské národní opery v Cardiffu, a Zbyněk Müller, který šéfuje od roku 2008 filharmonii v Košicích. Pro tuto umělecky silnou generaci jde o mezidobí. Bylo by zvláštní, kdyby v budoucnu nepřevzali nebo nedostali šanci převzít nějakou důležitou pozici v tuzemských hudebních institucích. Sice ještě mají čas, ale coby „ještě mladí“ nemohou být chápáni donekonečna.

TAGGED:Alexander LiebreichAlfonso ScaranoAndreas Sebastian WeiserČeská filharmonieDennis Russell DaviesEmmanuel VillaumeFilharmonie Bohuslava MartinůFilharmonie BrnoFilharmonie Hradec KrálovéHeiko Mathias FörsterJakub HrůšaJakub KleckerJan KučeraJan TalichJanáčkova filharmonie OstravaJaroslav KyzlinkJihočeská filharmonieKarlovarský symfonický orchestrKomorní filharmonie PardubiceMarko IvanovićMartin PeschíkMoravská filharmonie OlomoucNárodní divadloNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezskéOpera Národního divadlaOpera Národního divadla BrnoOpera Národního divadla moravskoslezskéhoPeter FeranecPetr VronskýPietari InkinenPlzeňská filharmoniePrague PhilharmoniaRonald ZollmanSemjon ByčkovSeveročeská filharmonie TepliceStátní opera PrahaSymfonický orchestr Českého rozhlasuSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKTomáš BraunerTomáš HanusTomáš NetopilZápadočeský symfonický orchestr Mariánské LázněZbyněk Müller
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Štrasburk: Zmařená láska v Zandonaiově opeře
Next Article Zahájení festivalu České doteky hudby s rozpaky
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up