Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Město uranu změnil na město hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiRozhovory

Město uranu změnil na město hudby

Poválečným rozvojem průmyslu a především těžbou uranu se stala Česká Lípa druhým největším městem Severočeského kraje. Nabídnout městu, kde dlouhá léta byla zanedbávána péče o historické památky, kde vládne paneláková kultura „uraňáků“ duchovní hudbu bylo odvážným činem. To ale neodradilo mladého aktivního zpěváka Martina Prokeše, který se v roce 1999 rozhodl ve své rodné České Lípě založit spolek pro duchovní kulturu ARBOR.

Bečvaříková Eva
Published: 14/09/2020
Share
4 Min Read
SHARE
Martin Prokeš (zdroj FB)

Na jakých projektech se ARBOR v současnosti podílí?
Náš festival (Lípa Musica) se letos uskutečňuje již po devatenácté. Mimo to jsme uspořádali desítky dalších koncertů v regionu a v posledních třech letech úspěšně obnovujeme tradici českolipského Kruhu přátel hudby v podobě Českolipského komorního cyklu.
Určitou dobu fungoval spolek jako „servisní“ organizace pro renomovaný soubor Schola Gregoriana Pragensis, v současné době zaštiťuje aktivity pěveckého dua renesanční hudby Kchun.Vedle organizačních činností se věnuje také rozvíjení česko-německého dialogu, spolupráci s dalšími kulturními spolky nebo vydávání Festivalového zpravodaje, různých publikací s hudební tématikou či audionosičů.

Jakými změnami spolek za dvacet let své existence prošel?
Zpočátku ještě existoval jako občanské sdružení Festivalu duchovní hudby Česká Lípa. Spolek zahrnul pod své jméno poněkud širší aktivity: V roce milénia se přeměnil a stal se spolupořadatelem Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. Od roku 2015 je hlavním pořadatelem tohoto mezinárodně uznávaného muzikantského svátku. Jeho hlavním účelem zůstává stále zprostředkovávání vysokých kulturních a duchovních hodnot především v oblasti hudby. Spolek se soustřeďuje zvláště na provozování nekomerčních a okrajových žánrů, a to zejména v Libereckém a Ústeckém kraji. Usiluje v této oblasti také o účinnou spolupráci s německými a slovanskými sousedy (Lužickými Srby), se kterými nás spojuje více než tisíciletý společný historický vývoj.

Na první pohled může jméno spolku ARBOR vypadat jako zkratka. Jaký je jeho skutečný význam?
Název pochází z latinského slova „arbor,“ v překladu strom, též stěžeň, veslo, loď. Krédem spolku je společná Evropa jako strom, jenž ví o svých kořenech v celé jejich šíři a hloubce a vědomě je ctí. Kromě pořádání koncertů festivalu se snažíme podpořit činnost dalších neziskových organizací především v nejbližším regionu na poli kulturním (Klub Progres, Divadelní klub Jirásek a další).

Martin Prokeš (foto © Lukáš Pelech Atelier)

Česká kultura se dlouhodobě potýká s nedostatkem finančních zdrojů. Jak se vám v takovém prostředí daří festival úspěšně realizovat?
Nesporným faktem je, že se spolku za léta činnosti podařilo vytvořit početnou partnerskou základnu zejména v oblasti dárců. Velmi úspěšně rozvíjíme vztahy se subjekty veřejné sféry. Mimo to jsou naše aktivity dobře vnímány i na státní úrovni – Ministerstvo kultury – či regionální úrovni – Liberecký a Ústecký kraj. Potýkáme se zejména s absencí velkých sponzorských jmen, které by zajistily dohromady větší stabilitu a možnost dalšího udržitelného rozvoje. Podobně problematické je i financování česko-německého dialogu v oblasti pořádání akcí v Německu, kde narážíme na nedostupnost i menší ochotu ze strany německých subjektů se do podpory aktivit finančně zapojit.

Dříve od Vás byla slyšet silná kritika na stranu města. Došlo v jejich přístupu k nějaké změně?
Spolupráce s mateřským městem se v poslední době výrazně změnila a zaznamenala pozitivní vývoj. Po letech, kdy se vedení města stavělo k festivalu spíše macešsky a s nepochopením jeho nezpochybnitelného přínosu pro kulturu i ekonomiku města výrazně redukovalo podporu festivalu, nastalo v posledních letech s novou reprezentací zlepšení.
Za což jsme všichni, co festival připravujeme velice vděčni. Je však možno podotknout, že minulé vedení města bylo aktivnější ve spolupráci organizátorské práci. Představovali bychom si zlepšení ve spolupořadatelství, kde však stále podpora nedosahuje rozsahu, která fungovala s městem dříve, a která festivalu dávala jistou stabilizační záruku a dlouhodobější plánovací perspektivu. V letošním roce se do výše podpory již negativně promítla aktuální „koronakrize“ a s jistými obavami očekáváme v tomto směru i další vývoj.

Děkujeme za rozhovor.

TAGGED:Lípa MusicaMartin ProkešSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové (zdroj Bamberger Symphoniker) Dirigent Jakub Hrůša získal Cenu Antonína Dvořáka
Next Article Nabucco v Ostravě – pocta k devadesátinám režiséra Miloslava Nekvasila
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up