Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Melodramy nové a nově objevené
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Melodramy nové a nově objevené

Hubatová Eva
Published: 22/11/2017
Share
2 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

V rámci 20. ročníku Melodramfestu v neděli 19. listopadu v komorním sále Pálffyovského paláce v Praze zazněla díla, která během letošního roku v domácích či zahraničních archivech objevili dramaturgové ze Společnosti Zdeňka Fibicha. Jedním z nich byl rukopis melodramu Der Sänger českého skladatele Heinricha von Kàana, který v archivu Českého muzea hudby nalezla Věra Šustíková a jeho interpretaci v českém překladu (Pěvec) svěřila recitátorce Soně Červené.

Daniel Wiesner a Soňa Červená (zdroj archiv autorky)

Jiří Petrdlík přispěl dosud neznámými melodramy Jeana Sibelia (Sirá lyžařská stopa) a Edwarda Elgara (Hlas v poušti), které přednesla Marta Hrachovinová ve vlastních překladech. Vloženou píseň v Elgarově melodramu zazpívala mladičká Josefína Špidlenová. Melodram Mieczysława Karłowicze Na Anioł Pański zazněl v polském originále v podání Zbigniewa Kaliny. Klavírní part ke všem uvedeným skladbám provedl Daniel Wiesner.

Ladislav Horák, Josefína Špidlenová, Zbigniew Kalina. Soňa Červená, Marta Hrachovinová a Daniel Wiesner (zdroj archiv autorky)

Druhou část programu vyplnila díla tří soudobých skladatelů Ivana Kurze, Zdeňka Zahradníka a Jiřího Temla, která zaujala především pestrostí nástrojového obsazení. Snová vidina Ivana Kurze byla svěřena flétně, vibrafonu, zvonkohře a dalším bicím nástrojům, filozoficky zaměřený text přednesl Jaromír Meduna. Cyklus Zdeňka Zahradníka Až se zas jednou sejdeme byl napsán na milostnou poezii Asima Paruse a skladatel ho dedikoval ředitelce festivalu Věře Šustíkové. Premiéru nastudoval Petr Mikeska s Martinů Quartet. V závěru večera zazněla novinka Jiřího Temla Z odkazu T. R. Fielda–Šumavského, která byla dalším ze zdařilých pokusů o humor v melodramu. K jeho úspěšnému provedení přispěli interpreti Zbigniew Kalina a akordeonista Ladislav Horák.

Recitátor Zbigniew Kalina a akordeonista Ladislav Horák (zdroj archiv autorky)

Koncert byl mimořádně navštíven, což svědčí o vzrůstajícím zájmu o tento žánr.

Dramaturgyně a režisérka Věra Šustíková, účinkující Ladislav Horák a Marta Hrachovinová (zdroj archiv autorky)

I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article První věta je taková faustovská: po chvílích velké radosti a rozletu přichází nejhlubší pád
Next Article Vášeň v klasickém řádu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up