Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Melodramatická Kirké Václava Praupnera – unikátní dílo Mozartova současníka
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Melodramatická Kirké Václava Praupnera – unikátní dílo Mozartova současníka

Na počátek léta chystá orchestr Musica Florea a taneční soubor Hartig Ensemble ve spolupráci ve Společností Zdeňka Fibicha jedno z nejpozoruhodnějších děl ze souboru známých melodramat 18. století, které se bezprostředně váže k historii pražského divadelního života.

redakce
Published: 16/06/2019
Share
3 Min Read
SHARE
Kirké, Hartig Ensemble a Musica Florea, Sudičky a Fúrie, foto Marika Kyseleva 2019

Ředitel divadelního orchestru Nosticova divadla Václav Praupner (1745–1807) napsal v roce 1789 melodram s baletem o kouzelnici Kirké (původní název Circé), ke kterému se ojediněle dochovala jak rukopisná partitura s podrobnými scénickými poznámkami, tak i libreto (uložené v Českém muzeu hudby). Toto dílo litoměřického rodáka vybízí k historicky poučenému nastudování, a to nejen po stránce hudební, ale i divadelně inscenační. Ožije tedy znovu 3. července 2019 v mobilním divadle Florea Theatrum s ručně malovanými dekoracemi, postaveném na Letní scéně HAMU v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně pod taktovkou Marka Štryncla a v choreografii a režii Heleny Kazárové s Ditou Hořínkovou v hlavní roli Kirké a Jiřím Klemem v roli Plutona. Náročného úkolu nastudování textu a jeho souladu s hudbou se ujala naše přední odbornice na žánr melodramu Věra Šustíková a tato novodobá premiéra v historicky poučené interpretaci bude uvedena jako prolog k 22. ročníku Melodramfestu pod záštitou České komise pro UNESCO.

Prof. Helena Kazárová, Ph.D. usilovala o uvedení díla již dlouhou dobu, díky PhDr. Věře Šustíkové, Ph.D. a Fibichově společnosti se podařilo v roce 2016 realizovat uvedení díla v Městském divadle v Kladně v soudobém pojetí (Filharmonický orchestr Iwasaki, dirigent Jiří Petrdlík, režie slova a hudby Věra Šustíková, scénické řešení Jaroslav Slánský, v roli Kirké Apolena Veldová, Pluton Jan Krafka, tančil Hartig Ensemble). Nyní budou mít diváci možnost díky porozumění dirigenta Marka Štryncla a jeho orchestru Musica Florea zažít tento unikátní kus plný dobové „estetiky hrůzy“ a mít „divadelní potěšení z ošklivosti“ podobně jako pražské publikum konce 18. století, kdy zde pobýval Mozart i Casanova.

Dita Hořínková jako Kirké, Hartig Ensemble a Musica Florea, foto Marika Kyseleva 2019

Václav Praupner: Kirké (Circé), 1789
3. července 2019 v 21:00 hodin, Florea Theatrum na Letní scéně HAMU
Orchestr Musica Florea a Hartig Ensemble-Tance a balety tří století ve spolupráci s 22. ročníkem Melodramfestu

Hudební nastudování a dirigent: Marek Štryncl
Choreografie a režie: Helena Kazárová
Nastudování textu a koordinace s hudbou: Věra Šustíková

Kirké: Dita Hořínková, Pluto: Jiří Klem
Sudičky, Erýnie: Michaela Bartlová, Lenka Kantorová, Anna Slaninová, Ladislav Beneš, Miroslav Stehlík, Ondřej Dlohoš/Jan Štrachal, Jakub Hána.

Scéna: Václav Krajc a Jiří Bláha
Kostýmy: Roman Šolc
Hudební spolupráce Daniel Wiesner
Světla: Mojmír Ledvinka
Líčení a vlásenky: Irena Křížová

TAGGED:Hartig EnsembleHelena KazárováMarek ŠtrynclMusica FloreaVáclav PraupnerVěra Šustíková
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Premiéra oper Tři fragmenty z Juliette a Lidský hlas. Národní divadlo Brno předvedlo strhující inscenaci, na kterou se zapomíná jedině ztrátou paměti
Next Article Ivo Kahánek (foto Tomáš Nosil) Ivo Kahánek: Podstata výrazového ledovce je pod hladinou…
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up