Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Marián Lapšanský odchází z funkce generálního ředitele Slovenské filharmonie
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZe světaZprávy

Marián Lapšanský odchází z funkce generálního ředitele Slovenské filharmonie

Marián Lapšanský odchází z funkce generálního ředitele Slovenské filharmonie po téměř osmnácti letech velmi naplněné a smysluplné činnosti. Jeho nástupce bude v nejbližších dnech zvolen formou výběrového řízení.

Marton IvanPR
Published: 22/12/2021
Share
5 Min Read
SHARE
Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)
Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)

Generálním ředitelem Slovenské filharmonie se na základě pověření a úspěšného konkurzu ministerstva kultury v květnu 2004 stal významný klavírista Marián Lapšanský. Velmi rychle po jeho příchodu se ukázalo, co to znamená, když schopný manažer a respektovaný umělec převezme vedení významné kulturní instituce, jakou je Slovenská filharmonie. Profesor Lapšanský měl v době svého příchodu do filharmonie za sebou již bohatou koncertní a pedagogickou kariéru a spolu s Petrem Toperczerem, s nímž ho pojilo osobní i umělecké přátelství, tvořil dvojici nejvýraznějších představitelů domácí klavírní scény. Lapšanského umělecká dráha nejen jako sólisty, ale i jako vnímavého komorního hráče získala v následujících letech široký mezinárodní záběr: stal se vnímavým a vyhledávaným partnerem špičkových evropských pěvců, které doprovázel při jejich písňových recitálech (jmenujme Petera Dvorského, Gabrielu Beňačkovou, Jelenu Obrazcovovou a zejména Petera Schreiera). Svou bohatou koncertní kariéru později doplnil o pedagogickou činnost na hudebních akademiích v Bratislavě, Praze a Banské Bystrici. V době, kdy nastoupil do funkce ředitele Slovenské filharmonie, nebyl v oboru žádným nováčkem: v roce 1979 získal prestižní post jejího sólisty a v následujícím desetiletí s orchestrem absolvoval desítky domácích i zahraničních vystoupení.

Během krátké doby se Lapšanskému podařilo situaci v instituci stabilizovat. Funkci šéfdirigenta orchestru svěřil na přechodnou dobu zkušenému Vladimíru Válkovi a zavázal se provést nezbytné organizační změny. Z filharmonického svazku vyřadil dva komorní soubory, které do jeho rámce zařadil jeden z jeho předchůdců v 80. letech a které nesouvisely s hlavní činností instituce. Na druhou stranu však vrátil filharmonii mezinárodní festival Bratislavské hudební slavnosti a zaštítil Mezinárodní klavírní soutěž J. N. Hummela a začal využívat svých bohatých mezinárodních kontaktů k naplnění profilu obou akcí. Současně došlo k výraznému omlazení orchestru, zpřísnění pracovní kázně v jednotlivých uměleckých souborech a nekompromisnímu důrazu na zlepšení výkonnostní kvality orchestru, která se výrazně zvýšila po příchodu nového šéfdirigenta Emmanuela Villauma. V rámci spolupráce s bratislavskou konzervatoří a Vysokou školou múzických umění zapojil do zkušebního a koncertního procesu SF desítky mladých adeptů scénického umění, kteří tak získali cenné, ba nenahraditelné zkušenosti.

Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)
Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)

Hvězdnou lekcí Lapšanského působení v čele Slovenské filharmonie a zkouškou jeho mimořádných manažerských schopností bylo náročné období rekonstrukce chátrající budovy Reduty v letech 2009–2011. V úzké spolupráci s ministerstvem se mu podařilo zajistit potřebné finanční prostředky na opravu a spolupracoval při zadávání veřejných zakázek. Přestěhoval umělecké soubory a administrativu do dislokovaných prostor a osobně převzal kontrolu nad procesem přestavby. Díky Lapšanského motivačnímu úsilí a obrovskému osobnímu nasazení se podařilo zredukovat rekonstrukci budovy na minimum a v lednu 2012 se v opravené Redutě mohla uskutečnit první veřejná symfonicko-vokální produkce.

Inovační iniciativy generálního ředitele našly v renovované budově další, ještě širší uplatnění. Cestoval po světě s otevřenýma očima a inspiroval se inovativními kulturními iniciativami. Návštěva jednoho z moderních koncertních sálů ve Finsku ho přivedla na myšlenku zřídit v prostorách Slovenské filharmonie audiovizuální oddělení se skupinou technických specialistů, kteří v podmínkách plně vybavené kanceláře hudebního ředitele začali natáčet symfonické koncerty a nabízet jejich streamované projekce, jak to dělají mnohé evropské orchestry, zájemcům z řad filharmoniků. Současně byla obnovena možnost nahrávání zvukových záznamů, které všechny tři soubory Slovenské filharmonie využívají ke své propagaci v zahraničí.

Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)
Marián Lapšanský (zdroj Slovenská filharmonie)

V roce 2015 se Mariánu Lapšanskému jako generálnímu řediteli podařilo na základě podaného projektu na zvýšení umělecké kvality souborů Slovenské filharmonie a díky dobrým vztahům a spolupráci s Ministerstvem financí získat finanční prostředky, které vedly k rozšíření pracovních povinností umělců v instituci, výraznému navýšení mezd a modernizaci dlouhodobě zanedbaného nástrojového parku. Přestože se tento krok setkal s nevolí a dokonce i s protesty ostatních domácích stěžejních hudebních institucí, došlo k dalšímu rozvrstvení kvality orchestru a jeho povýšení na vysokou mezinárodní úroveň. Je třeba připomenout, že celý tento proces probíhal v mezích zákona, s maximální transparentností a veřejnou kontrolou a řízení SF probíhalo po celou dobu působení ředitele bez jediného skandálu.

TAGGED:Marian LapšanskýSEZSlovenská filharmónia
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie hledá 2. fagot s povinností 1. fagotu
Next Article John Malkovich (uprostřed) (zdroj Pavel Pešek) John Malkovich vystoupí ve hře The Music Critic na zámku v Kroměříži
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up