Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Maria Luigia Borsi na Prague Proms: Navěky druhá?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Maria Luigia Borsi na Prague Proms: Navěky druhá?

Rytina Robert
Published: 09/07/2015
Share
10 Min Read
SHARE

Na podzim tomu bude už dvanáct let, kdy se Praha konečně dočkala návštěvy tehdejší crossoverové hvězdy číslo jedna jménem Andrea Bocelli. Vzpomínám si, že jedna z agentur, majících tenkrát na starost propagaci chystaného koncertu, se na mě obrátila s dotazem, co vím o zpěvačce, která bude s mistrem na pódiu zpívat dueta. Reklamní odborníky jsem bohužel nepotěšil – jméno italské sopranistky Marie Luigie Borsi mi bylo neznámé a mnoho jsem toho nezjistil ani pátráním na internetu. Mladá pěvkyně měla za sebou pouze vítězství v Mezinárodní pěvecké soutěži v San Remu v roce 2002 a před sebou turné po čtyřech kontinentech právě s Bocellim, jenž porotě sanremské soutěže shodou okolností předsedal. Nezbývalo tedy, než se na verdikt populárního tenora spolehnout a jít si nadějnou pěvkyni poslechnout 4. října 2003 do Sazka Areny osobně. Z dosti vážných osobních důvodů (vlastní svatba) se mi to tehdy nepodařilo, nicméně zpěvačky v Bocelliho stínu si výrazně nepovšimla ani česká média a dalo se tak snadno nabýt dojmu, že udržet si povědomí o Marii Luigii Borsi možná nebude bezpodmínečně nutné.

Sopranistka sama však v průběhu následujících let poměrně důrazně dokázala, že její vítězství v prestižním pěveckém klání rozhodně nebylo náhodné. Už v roce 2004 se představila jako Liu v Turandot v milánské Scale pod taktovkou Carla Rizziho, ještě v témže roce ztvárnila hlavní roli v Traviatě v nastudování Lorina Maazela v benátském La Fenice. Pozdeji se objevila v dalších rolích lyrického repertoáru v Curychu, Berlíně či Barceloně a skvělé ohlasy sklidila za svou Desdemonu na Salcburském letním festivalu v roce 2008 (ačkoliv se jednalo jen o jediné představení v sérii, v níž alternovala s Marií Poplavskou).Mezitím se na koncertních pódiích potkala kromě svého objevitele Andrey Bocelliho například s José Carrerasem a nechala se slyšet, že „být vedle takových umělců jen ve vedlejší roli jí ani v nejmenším nevadí.“ Borsi vůbec zdobí skromnost v současné době téměř nevídaná a zdá se, že pracovat na jakékoliv formě vlastního zviditelnění mezi její priority určitě nepatří.

Jako by to dokazovala i její diskografie, jíž lze z větší části označit za „dobře utajenou.“ Kromě výtečně přijatého debutového recitálu s áriemi od Verdiho, Catalaniho, Pucciniho a Respighiho, které vyšlo loni u firmy Naxos a o kterém sama prohlašuje, že je jí ctí na něm doprovázet London Symphony Orchestra s dirigentem Yvesem Abelem, jsou její další nahrávky dostupné o poznání obtížněji. Navíc se v nich téměř bez výjimky objevuje v rolích „těch druhých dívek“, jež hlavní mužský hrdina vymění za „tu první“. V živém záznamu Dona Giovanniho v podání Israel Philharmonic Orchestra řízeného Zubinem Mehtou tak zpívá nešťastnou Donu Elviru, v Turandot z produkce Pucciniho festivalu v Torre del Lago zase otrokyni Liu (dirigentka Keri Lynn-Wilson) a v záznamu Carmen z veronské Areny věrnou Micaelu (dirigent Ju Lia). Ve všech případech se jedná nahrávky s vynikajícími sólisty a výkony „second lady“ Marie Luigie Borsi patří vždy k jejich největším kladům.

V rámci programu letošního festivalu Prague Proms se sopranistka do Prahy opět vrátila a tentokrát už plakáty uváděly jako ústřední protagonistku večera s názvem Opera Gala pouze ji. S Českým národním symfonickým orchestrem a dirigentem Marcellem Rotou se potkala už při svém dávném koncertním turné s Bocellim, takže šlo vlastně o zcela přirozené další setkání starých známých. Pouhý pohled do dramaturgie večera však nabídl otázku, kdo z účinkujících na koncertu v Obecním domě 7. července vlastně hodlá být onou hlavní hvězdou. Orchestr si pro svá instrumentální čísla vyhradil stejnou, ne-li dokonce větší plochu než Maria Luigia Borsi se svými operními a písňovými vstupy. Označovat tedy program za pěvecký recitál by bylo možná trochu zavádějící, nicméně – proč bazírovat na pojmech, když důležitý je výsledek a spokojenost posluchačů.A ta byla v téměř zaplněné Smetanově síni zřejmě značná, protože velké operní předehry z Verdiho Síly osudu a Sicilských nešpor, Rossiniho Straky zlodějky a Viléma Tella i raritní Siciliány ze Suity č. 3 ze Starých árií a tanců Ottorina Respighiho přijali diváci s velkým nadšením. V celku nebylo divu – orchestr je zhruba v polovině svého festivalu v záviděníhodné formě a pod Rotovou taktovkou zahrál vděčné „hitovky“ s plným nasazením a s nakažlivou vervou. Dirigent dokázal působivě vygradovat zejména ouverturu k Vilému Tellovi, v níž se v znamenitě představily všechny nástrojové skupiny, a zajímavou práci s dynamikou orchestr předvedl i v Respighiho skladbě, byť ta byla svou místy až melancholickou náladou v programu možná trochu nadbytečná.Maria Luigia Borsi se se svou rolí, v níž nedostala úlohu primadony, ale rovnoprávného partnera orchestru, zhostila s naprostou samozřejmostí. Po každé společné skladbě se obvykle šťastně rozesmála a věnovala dirigentovi i hráčům upřímný potlesk. Přesto jí však chvíli trvalo, než toho večera našla naprostou sebejistotu a než se stal její projev zcela uvolněným. Zpěvačka sice disponuje přirozeně krásným lyrickým sopránem, s nímž zachází s příkladnou technikou i frázováním, nicméně to není hlas právě objemný, takže mohutně obsazený orchestr za jejími zády mnohokrát její projev spolehlivě překryl. V úvodním Pucciniho O mio babbino caro jakoby se tak Borsi zvukově teprve hledala, zatímco následující árii Un bel di vedremo z Madama Butterfly už naplno prokázala své vokální schopnosti i náznak svých dovedností hereckých – napětí v árii vystupňovala se zřídka slýchanou (i vídanou) empatií. Totéž se pak opakovalo i v něžně podané árii Ebben n’andro lontana (jíž opět trochu uškodil nerovný zápas s intenzitou orchestrálního zvuku) a naprostým vrcholem jejího umění pak bylo provedení Vissi d’arte, vissi d’amore z Toscy. Zde se stále snad až příliš skromná a sympaticky ostýchavá sopranistka z těchto tenat dokonale vymanila a přednesla árii s úžasnou průrazností i dramatickou silou – až se Borsi v této roli objeví i na jevišti, bude se určitě na co těšit.Těžko říci, zda se program koncertu nemohl obejít bez populárních italských písní od Tostiho, Gastaldona a de Curtise. Canzonety typu Musica proibita nebo Non ti scordar di me jsou přece jen notoricky známé především v podání celé řady tenoristů a boj by s nimi podle mého názoru sváděla i pěvkyně bohatšího volumenu, než je právě Borsi. Sopranistka si s nimi nicméně poradila s jakousi věcnou elegancí, takže se její interpretace de Curtisovy Tu can un chiagne mohla stát opravdu důstojným vyvrcholením večera.Usměvavá sopranistka si samozřejmě vysloužila – u nás už patrně povinné – standing ovations, na které odpověděla přídavkem v podobě uvolněně zazpívaného hitu O Sole Mio. Jak už však bylo řečeno, Marcello Rota s Českým národním symfonickým orchestrem tentokrát vystupovali v pozici rovnoprávného zpěvaččina partnera. Samotný závěr koncertu proto patřil opakování finální části předehry z Viléma Tella, během níž dirigent posluchače notně povzbuzoval k tleskání do rytmu. A znovu se pak jásalo ve stoje, bez ohledu na to, koho si přišli návštěvníci původně poslechnout především…  Je tedy Marii Luigii Borsi navěky souzeno zůstávat ne-li ve stínu, pak alespoň po boku jiných, kteří s ní sdílejí divadelní či koncertní pódia? Odpověď rád přenechám jiným, nicméně sám jsem toho názoru, že předvádějí-li všichni zainteresovaní po umělecké stránce kvalitní výkony (jako tomu bylo tentokrát), není třeba pomyslné žebříčky, kdo byl první, druhý či třetí, vůbec sestavovat…
Hodnocení autora recenze:
80 %

Prague Proms 2015
Opera Gala
Dirigent: Marcello Rota
Maria Luigia Borsi (soprán)
Český národní symfonický orchestr
7. července 2015 Smetanova síň – Obecní dům Praha

program:
– Giuseppe Verdi: Síla osudu, předehra
– Giacomo Puccini: Gianni Schicchi „O mio babbino caro”
– Giacomo Puccini: Madama Butterfly „Un bel dì vedremo”
– Giuseppe Verdi: Sicilské nešpory, předehra
– Francesco Paolo Tosti: Sogno
– Alfredo Catalani: La Wally „Ebben n’andrò lontana”
– Gioacchino Rossini: Straka zlodějka, předehra
– Giacomo Puccini: Tosca „Vissi d’arte”
– Stanislao Gastaldon: Musica proibita
– Gioacchino Rossini: Vilém Tell, předehra
– Ernesto De Curtis: Non ti scordar di me
– Pietro Mascagni: Sedlák kavalír, intermezzo z opery
– Ernesto De Curtis: Tu can un chiagne
přídavky:
Eduardo di Capua: O Sole Mio
Gioacchino Rossini: Vilém Tell, předehra

www.pragueproms.cz

Foto archiv Prague Proms, Stanislav Pecháček

TAGGED:Český národní symfonický orchestrMarcello RotaMaria Luigia BorsiPrague Proms
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hudební festival Znojmo začíná. Říká si o další růst, plánuje jeho šéf
Next Article Carl Orff – skladatel a pedagog
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up