Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Marek Kopelent: Pachuť z dobré hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Marek Kopelent: Pachuť z dobré hudby

Čtenářský blog Opery PLUS je platforma, na které se k aktuálním hudebním událostem mohou vyjadřovat čtenáři či známé hudební osobnosti. Tentokrát přinášíme pozastavení hudebního skladatele, klavíristy a publicisty Marka Kopelenta nad hudbou skladatelů, činných za minulého režimu.

Kopelent Marek
Published: 09/04/2020
Share
3 Min Read
SHARE
Ilustrační foto (archiv OP)

V příloze Orientace Lidových novin z 28. března 2020 se na straně 23 dole pod čarou, kde bývají otiskovány převážně informace o událostech či novinkách v oblasti obecné kultury, se objevil sloupek paní redaktorky Švagrové pod názvem České violové koncerty v provedení Jitky Hosprové. Jde o CD vydavatelství Supraphon a jsou na něm více méně starší nahrávky tří skladatelů: Violový koncert Jindřicha Felda, skladba Oldřicha Flosmana Michelangelův kámen a Sylvie Bodorové Plankty. Autorka, podle paní Švagrové, „zpracovala napětí a bezvýchodnost života v komunistickém Československu“ a „odkazuje posluchače na středověkou formu Nářků Panny Marie“.

Uvedený sloupek by se dal přehlédnout. Ale zaujala mě na jednom CD sešlost dvou generačně různých protagonistů komunistického režimu v oblasti hudby i režimního mastodonta Svazu skladatelů. Po přečtení sloupku, a potom, co jsem byl nečekaně nucen spolykat ten neuvěřitelný komentář S. Bodorové ke skladbě Plankty, jsem upadl do stavu deprese z ošklivosti a nekonečné drzosti autorky. Tato pravděpodobně členka KSČ, v roce 1988 zvolená do vedení Komise mladých SČS  jako perspektivní kádr, nejspíš někde v koutku chaloupky prožívala tak útrpně poslední fázi režimu, zatím co navenek šla šťastným zítřkům vstříc (i když tomu asi nevěřila). Po Listopadu 1989 stačila přehodit znaménko „plus“ a „mínus“, v chaloupce tesknit po minulých časech, navenek však prostřednictvím nikoliv už Panny Marie, ale už postav Starého zákona, ovládnout katedrálu sv. Víta a etablovat se v USA a ve světě jako naše nejúspěšnější skladatelka. (Pan Bálek v Lidových novinách z 30. března 2020 v nekrologu k úmrtí K. Pendereckého napsal mimo jiné: „ale jako bychom v Česku nedokázali naplno připustit, že v hudbě 2. poloviny 20. století takto významné osobnosti prostě nemáme,“ se nevyjádřil přesně: máme přece světoznámou skladatelku Sylvii Bodorovou!) Se zatajovanou minulostí pracuje i HIS v autorčině biografii jakož i v biografii Oldřicha Flosmana.

Flosman byl znám jako bezohledný reprezentant tvrdé linie KSČ v různých funkcích především v čase tzv. normalizace, kdy spolu například s příslušníky STB ovlivňoval osudy muzikantů ve státní koncertní agentuře Pragokoncert, ale i později jako ředitel OSA. Tento post ovšem ukončil téměř v kriminále, protože organizoval ve své funkci (!) okrádání skladatelů populární hudby na jejich tantiémách. Soudu unikl, paradoxně v rozjitřeném revolučním čase 1989.

Těžko říct, co je odpornější: kriminální skutky O. Flosmana nebo hbité převleky kabátu S. Bodorové.

Vyjeví se náhle, jak celé to soukolí Svazu skladatelů a okolních institucí bylo zřejmě v tichu oprašováno a promazáno a pod jinými značkami pracuje dál. Supraphon vydává bez zábran, HIS otiskuje životopisy bez jediné zmínky o  angažovanosti příslušných autorů ve prospěch režimu v nejtěžších časech a podobně. Opět lze jen konstatovat, že celá hudební scéna zůstala netknutá potřebou hlubší reflexí totality.

Závěrem se omlouvám Jindřichu Feldovi  za jeho absenci v této mé reakci na zmíněné CD, ale on mezi ty dva opravdu nepatřil.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Japonská filharmonie hraje z domova píseň Paprika
Next Article Vláda schválila balíček na pomoc kultuře
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up