Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Maki Namekawa a Dennis Russell Davies představí v klavírním recitálu skladby tří minimalistů
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Maki Namekawa a Dennis Russell Davies představí v klavírním recitálu skladby tří minimalistů

Program, se kterým slaví úspěchy na světových pódiích, představí Brnu Maki Namekawa a Dennis Russell Davies. Šéfdirigent Filharmonie Brno se svojí manželkou sestavili recitál pro dva klavíry z děl tří amerických skladatelů spojovaných s hudebním minimalismem: Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse. Skladby vybrali tak, aby posluchači mohli srovnat hudbu z ranné fáze, kdy byl minimalismus revoluční novinkou, s pozdějším stylem, který spojuje minimalistické postupy s dalšími prvky. S posledně jmenovaným autorem pojí oba klavíristy blízké přátelství, ve světových premiérách uvádějí díla, z nichž mnohá jsou zkomponována přímo pro ně.

redakce
Published: 11/05/2019
Share
2 Min Read
SHARE
Maki Namekawa a Dennis Russell Davies (zdroj Filharmonie Brno)

Základem Reichovy skladby Piano Phase je jednoduchý motiv sestávající z dvanácti tónů, opakovaný nejprve jedním klavíristou. Druhý se k němu po chvíli přidá a po několika opakováních nepatrně zrychlí, čímž se proti spoluhráči posune o jednu notu. „Tak začnou vznikat kombinace, v nichž se původní motiv rozplývá – a opakují se tak dlouho, dokud se jako v kruhu oba hráči nevrátí do unisona. Provedení skladby vyžaduje od interpretů maximální koncentraci, aby dosáhli skutečně postupného zrychlování,“ zdůraznil muzikolog Matěj Kratochvíl.

Hallelujah Junction. Název dálničního odpočívadla uprostřed vyprahlé krajiny u hranic Kalifornie a Nevady. „Příklad dobrého názvu, který čeká na svoji skladbu,“ okomentoval svoje dílo z roku 1996 John Adams. Na minimalismu ho zajímá především rytmická energie, ve srovnání s Reichem se však zřetelněji obrací k tradičnějším hudebním strukturám a přijímá například i vlivy jazzu. Glassova skladba Four Movements for Two Pianos vznikla v roce 2008 právě pro Namekawu a Daviese. „Všechny věty jsou vystavěny z krátkých motivů, do nichž jsou postupně přidávány nové tóny, čímž se harmonická struktura skladby postupně proměňuje,“ popsal dílo Kratochvíl.

Koncert se koná v sobotu 23. března od 19. 30 v Besedním domě. V předprodeji a na webu je ještě k dostání posledních pár vstupenek. „Chceme vyjít vstříc těm, na které se nedostalo. Vstupenky do sálu i na přístavky rychle zmizely, uvolnili jsme tedy do prodeje ještě jednu řadu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

TAGGED:Dennis Russell DaviesJohn AdamsMaki NamekawaPhilip GlassSteve Reich
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Soutěž Pražského jara zná postupující flétnisty do druhého kola
Next Article Prague Cello Quartet: Předskokani Pražského jara
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up