Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Mahan Esfahani a Jiří Rožeň se SOČRem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Mahan Esfahani a Jiří Rožeň se SOČRem

PR
Published: 05/02/2018
Share
5 Min Read
SHARE

Na pondělí 12. února připravují rozhlasoví symfonikové program z hudby výtečných skladatelů 20. století, Igora Stravinského, Viktora Kalabise a Leoše Janáčka. Hvězdou večera, věnovaného památce prof. Zuzany Růžičkové, bude jeden z nejpozoruhodnějších cembalistů současnosti a poslední žák paní profesorky Mahan Esfahani. V Glagolské mši se sólových partů ujmou přední čeští a slovenští pěvci Jana Šrejma Kačírková, Markéta Cukrová, Richard Samek a Jozef Benci, spoluúčinkují varhaník Pavel Svoboda a Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy. Dirigovat bude Jiří Rožeň. SOČR tentokrát pořádá od 9.30 i veřejnou generální zkoušku. Večerní koncert vysílá přímým přenosem ČRo Vltava a v rámci série Prémiových koncertů Evropské vysílací se přidá i řada dalších evropských rozhlasových stanic.

Mistrovské Symfonie dechových nástrojů od Igora Stravinského, dílo z roku 1920, věnované památce Clauda Debussyho, dirigoval při premiéře v londýnské Queen’s Hall Sergej Kusevickij. První uvedení nedopadlo právě úspěšně – publikum se experimentálnímu dílu v podstatě vysmívalo. Sám autor skladbu charakterizoval jako „prostý obřad, který se odvíjí v podobě krátkých litanií mezi několika skupinami stejnorodých nástrojů“.

Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr složil Viktor Kalabis pro svou manželku, jednu z nejvýznamnějších cembalistek 20. století Zuzanu Růžičkovou. Tato úžasná bytost opustila pozemská pódia 27. září 2017 a nadcházející koncert, na němž se potkává vícero momentů s ní spjatých, věnuje SOČR památce paní profesorky. Zazní hudba jejího muže, hudba pro nástroj, kterému zasvětila život a navíc hudba v podání jejího posledního žáka. Mahan Esfahani, jeden z nejpozoruhodnějších cembalistů současnosti, který nahrává pro společnosti Hyperion a Deutsche Gramophon a pravidelně koncertuje v nejlepších koncertních sálech světa včetně londýnské Wigmore Hall, provedení Kalabisova díla inicioval. Chtěl tak vzdát hold skvělému skladateli, moderní české hudbě a nepochybně potěšit i svou úžasnou pedagožku. Život to zařídil jinak.

Letos v srpnu uplyne devadesát let od úmrtí Leoše Janáčka. Glagolskou mši vytvořil během několika týdnů ve svých dvaasedmdesáti letech, dva roky předtím, než se jeho životní dráha uzavřela, což se jeví být téměř neuvěřitelné, když uvážíme, jak nezměrnou tvořivou fantazii a osobnostní energii toto dílo dokládá. Ke strhujícímu vyznění jistě přispějí i sólisté a Český filharmonický sbor Brno.

Celý večer se odehraje pod taktovkou výrazné dirigentské osobnosti mladé generace Jiřího Rožně. Finalista prestižních soutěží nedávno završil dvouleté působení jako asistent šéfdirigenta u Skotského symfonického orchestru BBC v Glasgow. V probíhající sezoně ho čekají debuty s Wiener Concert-Verein ve vídeňském Musikvereinu a Kolínské filharmonii, dále debut s Brucknerovým orchestrem v Linci a několika českými orchestry. V případě koncertu 12. února se jedná se o jeho debut se SOČRem.

Co si od večera se dvěma výraznými interpretačními osobnostmi slibuje dramaturg SOČRu Josef Třeštík? „Jiřího Rožně jsem poprvé viděl a slyšel dirigovat, když před necelými dvěma lety debutoval na Pražském jaru. Uchvátilo mě jeho nastudování hudby Miloslava Kabeláče a Bohuslava Martinů. Hned jsem věděl, že jde o dirigenta, který dokáže inspirovat orchestr, současně neopomíjí detaily a umí vystavět poměrně dlouhé plochy. Hudba 20. století je jeho doménou, a i proto jsme pro dnešní večer zvolili takovýto program. Mahan Esfahani je světový cembalista, propojen skrze osobnost své učitelky Zuzany Růžičkové i s českou kulturou. Hudbu Viktora Kalabise uvádí mj. v Americe a Velké Británii a přišlo mi jen logické, aby v jeho podání zazněla i v Praze.“

Program:
Igor Stravinskij (1882–1971): Symfonie dechových nástrojů
Viktor Kalabis (1923–2006): Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr, op. 42
Leoš Janáček (1854–1928): Glagolská mše

Jiří Rožeň – dirigent

Mahan Esfahani – cembalo
Jana Šrejma Kačírková – soprán
Eliška Weissová – mezzosoprán
Richard Samek – tenor
Jozef Benci – bas
Pavel Svoboda – varhany

Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala

DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 12. ÚNORA V 19.30 HODIN
Veřejná generální zkouška od 9.30 hodin
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, v rámci série Prémiových koncertů Evropské vysílací unie rovněž rozhlasy v Dánsku a Katalánsku. Záznam dále přebírají rozhlasy ve Švédsku, Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Polsku, Bulharsku a Německu (Deutschlandradio Berlin).

TAGGED:Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Thálie letos moderuje Moravec
Next Article Probuzení divoké ženy ve Studiu ALTA
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up