Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Magický a erotický Sen noci svatojánské na špičkách
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

Magický a erotický Sen noci svatojánské na špičkách

PR
Published: 01/05/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Na prkna Divadla Antonína Dvořáka zamíří baletní komedie podle Williama Shakespeara Sen noci svatojánské s kouzelnou romantickou hudbou Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Autorem choreografie je jeden z předních evropských choreografů Youri Vámos, který v minulé sezóně nastudoval se souborem baletu úspěšné zpracování Orffovy kantáty Carmina burana.

V baletní podobě dorazil Sen noci svatojanské do Ostravy v roce 1988. Na repertoáru se udržel čtyři roky. Nastudování v roce 2016, v roce, kdy si navíc celý svět připomíná 400 let od úmrtí Williama Shakespeara, bude dílem maďarského choreografa a režiséra Youriho Vámose. Sen noci svatojánské podle Youriho Vámose je metaforickým vyjádřením tragikomedie lidských vztahů: „V této nejerotičtější Shakespearově komedii je obsaženo mnoho poselství. Zejména poselství tom, že romantická láska neexistuje. Že nepomůže, zda jste bohatí anebo chudobní, mladí či staří. Je to tak – ideální láska ve skutečnosti neexistuje. To je první poselství. Tím druhým je sarkasmus,“ uvádí choreograf.

Vámosova choreografie podtrhuje jak erotično, tak magii Snu noci svatojánské – v baletní komedii kolem sebe víří lidé, vládcové duchů i skřeti. „Antické Řecko a svět duchů jsou Shakespearovou šifrou, kterou každé dějinné období a každý druh umění interpretují nově a po svém. Stále se ale všechno točí kolem jedné jediné věci: lásky a jejích různorodých projevů,“ dodává Vámos. Vámos samozřejmě nevěří v reálnou existenci řeckých bohů či vládce duchů, stejně jako takovým věcem nevěřil ani samotný Shakespeare. Vnímá je jako obsahové šifry, které je třeba uměleckými formami v každé době vždy znovu a pokaždé jinak převyprávět. Proto si je Vámos jist, že látce nijak neublíží, když se bude Sen noci svatojánské odehrávat v 70. letech 20. století, a nikoli v Aténách, ale jednoduše „někde“ v Evropě. Sen noci svatojánské vypráví o zamilovanosti, žárlivosti, výměnách partnerů, záměnách osob a podobných věcech, jež mohou existovat a udávat se kdykoli a kdekoli a jež jsou jen zdánlivě pevně spojeny s konkrétním místem a dobou.

Toto pojetí je dokonale podtrženo také výpravou, zejména kostýmy: „V komedii jsou obsaženy rozličné světy – svět vládců lesní říše a svět antického Řecka, který je choreografem zasazen do současnosti. První svět představuje kouzelná, magická příroda zprostředkovaná Oberonem a Titanií, ve které žijí elfové, skřítkové a víly. Kostýmy se svým ražením podobají přírodě, je zde hodně florálních či listnatých motivů a vzorů, které připomínají motýlí křídla. Ve druhém světě se vyskytují mladí lidé – Helena, Hermie, Lysandr, Demetrius a jejich vrstevníci, dívky a kluci, kteří v lese oslavují svatojánskou noc, tancují a zaobírají se milostnými záležitostmi. Kostýmy podtrhují jejich mládí, modernost a odrážejí dobu, do které choreograf balet umístil,“ přibližuje svůj koncept kostýmní výtvarnice Anna Kontek.

Hudbu k této komedii složil Felix Mendelssohn-Bartholdy jen několik let před svou předčasnou smrtí – a při premiéře v Postupimi v roce 1843 sklidila obrovský úspěch.

A jak se na inscenaci těší ostravští tanečníci? „Moc se mi líbí hrát Robina, je to zábavné, technické a pro mě něco nového. V baletu se Robin s Pukem, kterého hraje Gordano Bozza, neustále pohybují a dělají si ze všeho legraci, takže hrát tuhle roli s mým nejlepším přítelem vše ulehčuje, rádi si děláme legraci a je moc milé ji dělat i na jevišti,“ říká představitel Robina Sergio Méndez Romero.

V hlavních rolích se můžete těšit na Olgu Borisovou-Pračikovou, Barboru Vašků Kaufmannovou, Chiaru Lo Piparo, Brígidu Pereiru Neves, Shino Sakurado, Ayuku Nittu, Stéphana Aubryho, Giordana Bozzu, Sergia Méndeze Romera, Kokiho Nishioku, Reie Masatomiho, Macbetha Konstantina Kaněru, Stefana Pietragallu a mnohé další. Mendelssohnovu partituru nastudoval s orchestrem opery NDM dirigent Ondřej Vrabec.

Premiéry baletu se uskuteční 5. a 7. května 2016 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Třicet minut před začátkem představení se koná dramaturgický úvod.
Inscenace je součástí projektu Shakespeare Ostrava 2016.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Český rozhlas hledá nového šéfredaktora Vltavy místo Lukáše Hurníka
Next Article Straussova Elektra v přenosu z Met
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up