Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Magdalena u Šimona a Judy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Magdalena u Šimona a Judy

Baťa Jan
Published: 23/07/2015
Share
4 Min Read
SHARE

V pořadí čtvrtý koncert šestnáctého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby byl symbolicky věnován sv. Maří Magdaleně, jejíž svátek připadá na 22. července. Ti, kdo se navzdory velmi horkému počasí vydali rozpálenými pražskými ulicemi, byli v kostele sv. Šimona a Judy vrchovatě odměněni nejen příjemným chladem koncertního sálu, ale zejména nevšedním hudebním zážitkem. Postarala se o něj čtveřice instrumentalistů z německého souboru Les Cornets Noirs, která nabídla atraktivní dramaturgii ve špičkové interpretaci.Jak už název souboru napovídá, hlavními protagonisty souboru byli hráči na cink – Bork-Frithjof Smith a Gebhard David. Skvěle sehraná dvojice se velmi dobře doplňovala. První jmenovaný hráč tvořil sytý a razantní tón, druhý spíše jemný a hybný, oba však s naprostou intonační a technickou jistotou, která naplno využila tónový i dynamický rozsah nástroje. Rovnocennými partnery jim byli hráči kontinua – Johannes Strobl (varhanní pozitiv) a Patrick Sepec (violoncello), kteří v průběhu koncertu dostali prostor i k předvedení svých sólistických kvalit. Sepec v jednom takovém případě (Susanne un jour) vyměnil violoncello za violu da gamba. Všichni čtyři hráči pak od začátku až do konce koncertu tvořili kompaktní celek, v němž se neztrácejí individuální rysy jednotlivých členů, ale zároveň vzniká i další společná dimenze muzicírování.Dramaturgie koncertu byla velmi přitažlivá a precizně promyšlená. Nabídla repertoár převážně italské instrumentální hudby konce šestnáctého a počátku sedmnáctého století, který byl dobře vyvážený nejen z hlediska poměru ansámblové a sólové hry, ale také z pohledu stylové rozmanitosti.

Nebývalou vynalézavost prokázali interpreti v práci s akustikou koncertního sálu. Využili nejenom pódium a k němu přilehlé točité schodiště, ale i původní kůr (kde zazněly nejenom cinky, ale i barokní varhany) a dokonce postranní empory.Zvláště v tomto případě bylo možno ocenit bezchybnou synchronizaci všech hudebníků, jejichž hra působila dojmem, jako by mnohametrová vzdálenost mezi nimi neznamenala zhola nic. Mohli tak do nejmenších detailů využít často používanou hudební hříčku té doby – echo. Žádný z těchto „kousků“ však nepůsobil okázale nebo samoúčelně, vše bylo vedeno snahou dobrat se ideálního akustického vyznění jednotlivých skladeb.Vystoupení souboru Les Cornets Noirs bylo po všech stránkách jedním z vrcholů letošních Letních slavností. Ukázalo totiž interpretační a dramaturgickou kvalitu, jež by měla nejenom oslovit publikum, ale stát se i následováníhodným příkladem pro domácí profesionální hudební scénu.

Hodnocení autora recenze: 100 %

Letní slavnosti staré hudby 2015
Magdalena
Les Cornets Noirs
– Bork-Frithjof Smith (cink)
– Gebhard David (cink)
– Patrick Sepec (violoncello, viola da gamba)
– Johannes Strobl (varhany)
22. července 2015 kostel sv. Šimona a Judy Praha

program:
– Ludovico Grossi da Viadana: Canzon francese in risposta
– Tarquinio Merula: Ballo detto Gennaro
– Giovanni Battista Riccio: Canzon à doi Soprani in Echo
– Anonym: Intonatio primi toni – Canzona in d
– Benedetto Re: Canzone detta La Landriana accomodata per sonare a duoi chori
– Orlando di Lasso: Susane un jour (diminuce od Bartoloa de Selma y Salaverde)
– Johann Vierdanck: 2. Capriccio à 2 cornetti
– Dario Castello: Sonata duodecima à 3
– Nicolò Corradini: Suonata à 2 cornetti in risposta. La Golferamma
– Girolamo Frescobaldi: Canzon La Tromboncina
– Giovanni Paolo Cima: Sonata à 3; Canzon terza La Gentile; O sacrum convivium
– Erasmus Widmann: Sophia – Regina – Magdalena – Rosina
– Maurizio Cazzati: Passacaglio
– Benedetto Re: Canzone à 4 accomodata a suonare a duoi chori

www.letnislavnosti.cz

Foto Anna Chlumská

TAGGED:Les Cornets Noirs BasilejLetní slavnosti staré hudby
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Musica Florea uvede po 292 letech barokní operu Costanza e Fortezza
Next Article Před deseti lety zemřel ministr kultury Pavel Dostál
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up