Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Linus Roth hrál Houslový koncert D dur Eduarda Lassena
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Linus Roth hrál Houslový koncert D dur Eduarda Lassena

García Eduardo
Published: 17/01/2017
Share
3 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

5. ledna se v Dessau konal nezapomenutelný koncert. Německý houslista Linus Roth hrál Houslový koncert D dur, op. 87 dánského skladatele Eduarda Lassena. Tento houslový koncert doprovázela Mozartova Pražská symfonie a 4. symfonie Bohuslava Martinů, čímž se tento večer stal „tschechische Abend“.

Linus Roth (zdroj linusroth.com)

Ale co měl s Českou republikou společného dánský skladatel Eduard Lassen? To je velmi jednoduché. Lassen věnoval svůj houslový koncert koncertnímu mistru ve Weimarském orchestru, který v 1888 Lassen řídil. Tím koncertmistrem byl český houslista Karel Halíř (1859-1909). Halíř hrál Lassenův koncert po celé Evropě. Není pochyb, že Halířova interpretace Lassena v Paříži s Orchestre Lamoureux byla také důvodem, že se 17. února 1889 stal Halíř jedním z prvních Čechů, kteří viděli Eiffelovu věž pouhých šest týdnů před tím, než byla otevřena.

Německá hudební kritika té doby hovořila o dlouhé pasáži v primách ve druhé větě, jež vyžadovala neobvyklou techniku – prý nikdo nic takového pro nikoho ještě nenapsal.

Eduard Ludwig Lassen (zdroj commons.wikimedia.org / Druck und Stich v. Weger, Leipzig)

Lassenův koncert byl uveden také v březnu 1893 v New Yorku, v Carnegie Hall, pouhých devět měsíců před světovou premiérou Deváté symfonie Antonína Dvořáka. Tehdy byla sólistkou francouzská houslistka Camilla Urso, doprovázená Newyorskou filharmonií pod taktovkou Antona Seidla. Lassenův koncert není na úrovni Čajkovského nebo Brahmse, ale jeho melodická bohatost a virtuozita si určitě zaslouží, aby tento kousek byl zařazen do programu jakéhokoliv orchestru. A nesmíme zapomenout, že se jedná o první houslový koncert věnovaný českému houslistovi. Partitura a party zmiňovaného koncertu byly publikovány španělským houslistou, který žije v Praze, Eduardem Garcíou, koncertním mistrem v Hudebním divadle Karlín. Od roku 2009 je spolupracovníkem České filharmonie a předsedou Společnosti Karla Halíře.

Karel Halíř (zdroj cs.wikipedia.org / Fotoatelier Friedrich Hertel, Weimar)

Doufáme, že se orchestry odváží k zařazení zapomenutého Lassenova díla do svého programu a houslisté se odváží čelit koncertům, které nejsou tak často hrané. Studovat Lassenův koncert nepochybně znamená vstoupit do neznámých vod, ale je to fascinující.

I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Versailles Ludvíka XIV. v Rudolfinu. Collegium 1704 uvede skladby francouzského baroka
Next Article Hudební kurýr (32)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up