Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Liberecké muzeum vybudovalo novou expozici hudebních automatů
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy HudbaZprávy Různé

Liberecké muzeum vybudovalo novou expozici hudebních automatů

ČTKredakce
Published: 11/02/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Severočeské muzeum v Liberci dokončuje novou expozici věnovanou historickým hudebním automatům. Muzeum má jednu z největších sbírek těchto nástrojů v zemi, v depozitářích je jich šest desítek. Velkou část sbírky najdou teď návštěvníci v samostatné expozici v měšťanském domě, který je součástí budovy muzea. A na exponáty se nemusí lidé jen koukat, součástí je třeba model varhan či flašinetu, na něž si mohou zahrát.Takzvané automatofony jsou podle ředitele Jiřího Křížka pro Liberec typické, na konci devatenáctého století bylo ve městě patnáct až dvacet až firem, které je vyráběly. „Automatické hudební nástroje začaly v devatenáctém století postupně nahrazovat v salonech i kavárnách klasické hudebníky. Byl to dobový fenomén, který skončil s druhou světovou válkou,“ řekl. Liberecké muzeum si historii hudebních strojů připomíná už několik let i při letním festivalu flašinetářů.

K nejcennějším exponátům patří podle autora expozice a restaurátora Radka Janouška pianola s přídavným bubeníkem. „Zezadu je ještě jeden přídavný registr smykových píšťal, takže ta muzika je daleko plnější,“ uvedl Janoušek. Nosičem hudebního záznamu je děrovaný pás. Kousek od pianoly stojí zřejmě druhý největší orchestrion v Česku. Zatímco zvuk pianoly návštěvníci i uslyší, orchestrion nyní nehraje, protože se restauruje. V expozici je i pianola zavěšená od stropu. Vypadá, jako by se vysypala. „Aby návštěvníci viděli, jak to vypadá uvnitř,“ uvedl Janoušek.

Hudební automaty jsou podle něj ukázkou toho, co všechno byli lidé schopni vymyslet, aby si život zjednodušili. „Aby třeba nemuseli chodit patnáct let do piána,“ poznamenal s nadsázkou. Stroje ale nebyly třeba omezeny počtem prstů na rukou. Na pianolu se dalo i normálně hrát jako na klavír anebo mohl hudebník třeba jen šlapáním stroj pohánět, roztáčet válec se záznamem a stroj hrál sám.

Nová expozice vznikla v rámci první etapy modernizace Severočeského muzea. Práce byly zaměřeny zejména na odstranění bariér pro lidi s pohybovým handicapem. Díky výtahu a plošinám se teď postižení dostanou v jedné z nejkrásnějších libereckých budov do obnoveného malého výstavního sálu, muzejní knihovny nebo druhého patra s expozicemi uměleckých řemesel, ale i do nové expozice s hudebními automaty. Úpravy přišly podle Křížka na deset milionů korun a muzeum už se připravuje na další. V příštích letech se chce zaměřit hlavně na obnovu expozic.

Foto Severočeské muzeum Liberec

TAGGED:automatofony
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article FOK nabídne dvě světové premiéry a Gershwinův jazz
Next Article José Cura se chystá do Bratislavy jako Canio
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up