Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Liberecké divadlo zahájí sezonu Adamem a Evou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Liberecké divadlo zahájí sezonu Adamem a Evou

Operní soubor Divadla F. X. Šaldy vstupuje do nové sezony nazvané ZROZENÍ zcela příhodným titulem Josefa Myslivečka s názvem Adam a Eva. Oratorium, které poprvé zaznělo ve Florencii roku 1771, české publikum doposud nemělo možnost slyšet naživo. Opera DFXŠ dílo uvede scénicky a v české premiéře.

Dandová LenkaPR
Published: 20/09/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Josef Mysliveček: Adam a Eva – Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Josef Mysliveček: Adam a Eva – Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

Hudebního nastudování se ujal významný italský dirigent Paolo Gatto. „Oratorium Adam a Eva je na vysoké umělecké úrovni. Posluchačsky nádherné dílo, ovšem interpretačně velmi obtížné. Diváci jistě ocení melodické fráze, zajímavé barevné plochy i efektní koloratury v sólových partech, které ovšem nejsou jen okázalým prostředkem k předvedení kvalit zpěváků, avšak mají své opodstatnění a hudebně dávají velký smysl. Pěvecké party kladou na sólisty mimořádně vysoké nároky a já skutečně oceňuji, s jakým nasazením a kreativitou přistoupili ke svým rolím sólisté v liberecké opeře. Velmi tvrdě jsme pracovali především na stylovosti. To je asi to nejdůležitější, co bylo potřeba nalézt, abychom Myslivečkovo dílo správně interpretovali. Myslím, že se nám to skutečně podařilo a že si diváci budou moci v našem podání vychutnat nádhernou a stylovou Myslivečkovu hudbu,“ popisuje dirigent.

„Eva darovala lidstvu dárek – darovala život, darovala smrt,“ říká režisérka Linda Hejlová Keprtová své pojetí příběhu. „Tím dala naší pouti smysl. Naše vyprávění je oslavou člověka. Nedokonalého, tápajícího, hledajícího. Je oslavou vztahů, které nejsou vždy ideální, ale za které stojí bojovat. Protože právě z bolesti se může zrodit opravdová radost, ze zkušenosti poznání, z propasti odpuštění a ze spravedlnosti milosrdenství. Ale nebojte, nebudeme jen filozofovat. Budeme možná i závidět, nevěřícně kroutit hlavou, možná budeme odcházet naprosto nedotčeni či znechuceni, možná dostaneme chuť na jablečný štrůdl. Každopádně, vnímejte prosím tuto inscenaci jako mé soukromé poděkování. Osudu, životu, Bohu – nazývejme to, jak chceme. Poděkování za to, že dny mohou být všedními, za to, že štěstí můžeme nalézt sami v sobě, za to, kde jsme, za to, čím jsme. A za to, že si můžeme na divadle hrát,“ dodává s úsměvem.

Podle amerického muzikologa Daniela E. Freemana se jedná o jedno z nejzdařilejších oratorií 18. století vůbec. Libreto, které napsal jezuitský kněz Giovanni Granelli, vykresluje spíše teologický výklad události než emoce, ale Myslivečkova hudba má s akademickou střízlivostí málo trpělivosti a ignoruje ji sledem atraktivních, často virtuózních árií. Oratorium se otevírá bezprostředně po Pádu a zkoumá emocionální reakce rozmrzelého Adama, který obviňuje Evu z hříchu. V hlavních rolích Adama a Evy se představí Maksym Kutsenko a Jolana Slavíková. Dva andělé – Milosrdenství a Spravedlnosti – v celém příběhu figurují jako průvodci, soudci a vyšetřovatelé. Jejich role nastudovaly Veronika Kaiserová a Věra Poláchová. Významnou roli a své nezastupitelné místo v inscenaci zaujímá také balet DFXŠ, jehož členové byli obsazeni do rolí Příbuzných. Choreografii připravila a nastudovala šéfka baletního souboru Marika Mikanová. Účinkuje též operní sbor, který připravil sbormistr Tadeáš Tulach.

Scénograf Michal Syrový spolu s kostýmním výtvarníkem Tomášem Kyptou svými koncepty zcela podpořili a vystihli režii Lindy Hejlové Keprtové, která příběh zasadila do současnosti, kterou známe a prožíváme my všichni. Diváky zaujme jednoduchost, neokázalost a přirozená funkčnost scény i kostýmů. Progresivní pojetí však nikterak nesnižuje sílu příběhu, neodvádí od základní myšlenky nebo podstaty celého námětu.

Premiéry 22. a 24. září 2023 v Šaldově divadle v Liberci.

Inscenační tým
Hudební nastudování, dirigent: PAOLO GATTO
Režie: LINDA HEJLOVÁ KEPRTOVÁ
Scénografie: MICHAL SYROVÝ
Kostýmy: TOMÁŠ KYPTA
Sbormistr: TADEÁŠ TULACH
Dramaturgie: LENKA DANDOVÁ
Choreografie: MARIKA MIKANOVÁ
Hudební příprava, korepetice: MAXIM BIRIUCOV, KAROL KEVICKÝ
Asistent režie: ŠÁRKA BRODACZOVÁ
Koncertní mistr: YURIY HORBACHUK / PETR MATĚJÁK
Hoboj sólo: ZUZANA TIPKOVÁ / ŠÁRKA VOTRUBCOVÁ
Basso continuo
Violoncello: PAVEL ŘEZÁČ / VLADIMÍRA SANVITO
Cembalo: ŠTĚPÁNKA SKALICKÁ / ONDŘEJ VALENTA
Nápověda: ALENA MIRJAM REŽNÁ
Inspice: MARIAN MIČJAR

Osoby a obsazení
Adam: MAKSYM KUTSENKO
Eva: JOLANA SLAVÍKOVÁ
Anděl Spravedlnosti: VERONIKA KAISEROVÁ
Anděl Milosrdenství: VĚRA POLÁCHOVÁ
Příbuzní: JOHANA BŘEZINOVÁ, ANYA BETH CLARKE, JANA ČERNÁ, JAROSLAV KOLÁŘ, MICHAL KOVÁČ, LUCY GRACE MACPHAIL, KRISTÝNA PETRÁŠKOVÁ, RICHARD SVOBODA, FRANTIŠEK ŠOUREK, ALEXEY YURAKOV

Účinkuje: ORCHESTR A SBOR DFXŠ

TAGGED:Divadlo F. X. Šaldy LiberecJolana SlavíkováLenka DandováLinda Hejlová KeprtováMaksym KutsenkoMarika MikanováPaolo GattoSEZTadeáš TulachVěra PoláchováVeronika Kaiserová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tomáš Netopil a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (foto Petra Hajská) Tomáš Netopil bude novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Pražských symfoniků
Next Article Svatováclavský hudební festival: Lucile Richardot, 17. září 2023, Frýdek-Místek – Kostel sv. Jana a Pavla (zdroj Svatováclavský hudební festival) Lucile Richardot a Collegium 1704: Vybroušený projev a instrumentální propracovanost
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up