Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Liberec posedlý baletem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Liberec posedlý baletem

Příjemným překvapením pomalu končící sezony je představení baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci s názvem Posedlost baletem II. a podtitulem Liberec má talent?! Premiéra inscenace v režii Barbory Kubátové se uskutečnila 26. května 2017 v libereckém Malém divadle. Jednotlivé taneční výstupy připravili samotní členové tamního baletního souboru. Představení vtipnou a zábavnou formou paroduje a také relativizuje v současnosti tolik populární talentové soutěže.

Laifrová Alena
Published: 03/06/2017
Share
9 Min Read
SHARE
Posedlost baletem II. – Liberec má talent?! – baletní soubor DFXŠ – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2017 (zdroj DFXŠ Liberec / foto Lukáš Trojan)

Celým večerem, respektive „taneční soutěží“, o jejímž výsledku mají v závěru večera rozhodnout sami diváci, provázejí dvě herečky z činoherního souboru Divadla F. X. Šaldy Eliška Jansová a Michaela Foitová. Obě oplývají bryskním humorem a energií, celou inscenaci zcivilňují, odlehčují a také zpřístupňují těm divákům, kteří by se na taneční představení do divadla třeba vypravili úplně poprvé. Žertovným způsobem vysvětlí například pojem contemporary dance, dovedou si na jevišti udělat legraci i samy ze sebe a mimo jiné si stihnou „střihnout“ i několik tanečních ukázek.

Samotné „soutěži“ předchází krátká úvodní videoprojekce, promítaná na plátno umístěné na jevišti. Zcela v souladu s celou inscenací, tedy s jistou dávkou nadsázky a komičnosti, v ní diváci mají možnost nahlédnout do zákulisí plného intrik, příprav a velkých očekávání. Tanečníci, či snad přesněji řečeno jednotliví soutěžící, si v krátkém němém černobílém filmu provádějí nejrůznější neplechy a škodolibosti, tradované v divadelním prostředí, jako např. lití projímadla do kávy, sypání hřebíků do baletních špiček a tak podobně.

Večer je rozdělen do tří tematických částí, aneb – jak se v duchu celé inscenace sluší upřesnit – tří soutěžních kol s názvem Letem světem, Klasika a neoklasika a Contemporary. Jednotlivé taneční výstupy jsou velmi dobře kontrastně řazeny za sebou. Například živelné argentinské tango (Santa Maria tango, choreografie Šárka Brodaczová) vystřídala mystická japonská performance Kotodama (choreografie a interpretace Rie Morita). Diváky strhla a roztleskala stepařská show Just practise v podání Roryho Fergusona a Mischy Halla (choreografie Rory Ferguson), stejně tak jako tradiční anglický lidový tanec Moriska (Morris dance), jehož kořeny sahají až do poloviny patnáctého století. Morisky byly nesmírně populární i později ve vrcholné renesanci, jedná se o bojové, nejčastěji mečové tance, velmi artistní a spektakulární. Tančí je většinou pouze muži a ztvárňují v nich boj křesťanů s Maury. V liberecké inscenaci předvedli Morris dance Rory Ferguson, Mischa Hall, Joseph Edy a Jaroslav Kolář v choreografii britské tanečnice Annabel Pearce.

Vtipně a vkusně byla pojata parodie kultovního pas de deux z druhého dějství baletu Giselle, a to v podání dvou mužů – technicky i výrazově zdatných tanečníků Roryho Fergusona (v roli Alberta) a Mischy Halla (v roli Giselle). Ač se parodování klenotů klasického baletního repertoáru, mezi něž Giselle nepochybně patří, znalcům a milovníkům baletu obvykle příčí, v Liberci se divadlo upřímně a po zásluze bavilo (původní choreografie Maria Petipy v nastudování Margaux Thomas). Ukázku unikátní taneční techniky dnes již legendárního dánského choreografa Augusta Bournonvilla (1805–1879), konkrétně variaci z jeho proslulého baletu Posvícení v Bruggách z roku 1851, předvedli Annabel Pearce a Mischa Hall v nastudování Anny Ščekalevy. Na scéně se objevila také neoklasika George Balanchina (choreografie a intepretace Anya Clarke a Joseph Edy) nebo choreografie Maria Petipy a Pierra Lacotta v nastudování Jana Adama (variaci z baletu Faraónova dcera zatančila Kristýna Petrášková).

Třetí, závěrečná část večera se nesla ve stylu contemporary dance. Tvořily ji tři samostatné sborové choreografie, nutno dodat, že velmi svižné a pro tanečníky fyzicky náročné, konkrétně Bouncing Notes na hudbu George Gershwina (choreografie Rie Morita), Freedom na soundtrack z amerického westernu Quentina Tarantina Nespoutaný Django (Marika Hanousková) a Jsme parta správná na melodii stejnojmenného hitu z muzikálu Pomáda (Veronika Šlapanská).

Po posledním tanečním vystoupení se ještě uskutečnilo krátké defilé všech interpretů, kteří tentokrát svírali v rukách soutěžní čísla. K celkovému průběhu soutěže a výkonům se stihl vyjádřit i porotce z nejpovolanějších – legenda baletního umění Vlastimil Harapes. Promluvil z předtočeného videa a dokonce stihl moderátorky i publikum naučit originální a svérázný tanec Pacifik. A pak už nezbývalo než čekat na vyhlášení vítěze…

Trošku se podbízí myšlenka, že hloubkou prožitku, celkovým projevem a oduševnělostí přebil všechny taneční výstupy výkon Marie Gornalové a Alexeye Yurakova (variace na Umírající labuť Camilla Saint-Saënse, choreografie Marie Gornalová a Alexey Yurakov). Ale nebylo by to asi spravedlivé vůči ostatním. Každý tanečník nepočetného libereckého souboru je typově i technicky zcela odlišný, což v této konkrétní inscenaci slouží jedině k dobru věci. Stejně tak byly rozdílné a vzájemně nesouměřitelné i jednotlivé choreografie. A v tomto duchu se konec konců neslo i rozuzlení celé talentové soutěže. Diváci se totiž v závěru žádného vítěze nedočkají. Celou inscenaci zakončují slova, šířící se z reproduktorů a v podobě echa doznívající až do ztracena: „O umění se nesoutěží, umění je krása. Umění je krása!“

Celý večer se nesl v příjemné, pohodové, takřka až neformální atmosféře, k čemuž dopomáhal i komorní prostor Malého divadla. Své eso v rukávu si dramaturgie baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci evidentně schovávala na závěr sezony. Nová inscenace je plná kvalitních tanečních a hereckých výkonů, dokáže rozesmát i zaujmout. Posedlost baletem II. určitě stojí za vidění.

Hodnocení autorky recenze: 90 %

 

Posedlost baletem II. – Liberec má talent?!
Scénář a režie: Barbora Kubátová
Scéna: Barbora Kubátová
Kostýmy: členové Divadla F. X. Šaldy Liberec
Videoprojekce: Jan Myšák
Light design: Pavel Hejret
Dramaturgie: Helena Syrovátková
Premiéra 26. května 2017 Malé divadlo Liberec

Růžena – Eliška Jansová
Anděla – Michaela Foitová
Porotce – Vlastimil Harapes (ze záznamu)

První kolo: Letem světem
Santa Maria Tango
Hudba: Makaroff, Cohen & Mueller, Gotan Project, Santa Maria (Del Buen Ayre)
Choreografie: Šárka Brodaczová
Tančí: Veronika Šlapanská, Rory Ferguson, Mischa Hall, Pavel Novotný, Jaroslav Kolář

Kotodama
Hudba: Dozan Fujiwara & Steude Quartet
Choreografie: Rie Morita
Tančí: Rie Morita

Morris Dance
Hudba: The Urban Folk Quartet
Choreografie: Annabel Pearce

Tančí: Rory Ferguson, Mischa Hall, Joseph Edy, Jaroslav Kolář

La vie en rose – Vidím svět růžově
Hudba: Edith Piaf
Choreografie: Marika Hanousková

Tančí: Margaux Thomas, Jan Adam

Just practice
Choreografie: Rory Ferguson
Tančí: Rory Ferguson, Mischa Hall

Druhé kolo: Klasický tanec
Posvícení v Bruggách
Hudba: Holger Simon Paulli
Choreografie: August Bournonville v nastudování Anny Ščekalevy
Tančí: Annabel Pearce, Mischa Hall

Faraónova dcera
Hudba: Cesare Pugni
Choreografie: Marius Petipa a Pierre Lacotte v nastudování Jana Adama
Tančí: Kristýna Petrášková

Umírající labuť – Labutí věrnost
Hudba: Camille Saint-Säens, Karneval zvířat
Choreografie: Maria Gornalova, Alexey Yurakov
Tančí: Maria Gornalova, Alexey Yurakov

Giselle parodie
Hudba: Adolphe Adam
Choreografie: Marius Petipa v nastudování Margaux Thomas
Tančí: Rory Ferguson, Mischa Hall

Styl Balanchine
Hudba: Johann Sebastian Bach, Suite No.1 G dur (BWV 1007). Courante
Choreografie: Anya Clarke, Joseph Edy

Tančí: Anya Clarke, Joseph Edy

Madama Butterfly – Dolce notte
Hudba: Giacomo Puccini
Choreografie: Jan Adam

Tančí: Rie Morita, Rory Ferguson

Třetí kolo: Contemporary
Bouncing Notes
Hudba: George Gershwin, Piano Concerto in F major, III. Allegro agitato
Choreografie: Rie Morita
Tančí: Margaux Thomas, Annabel Pearce, Marika Hanousková, Šárka Brodaczová, Rie Morita, Veronika Šlapanská, Anya Clarke, Kristýna Petrášková, Misha Hall, Rory Ferguson, Jan Adam, Jaroslav Kolář, Pavel Novotný, Joseph Edy

Nespoutaný Django: Freedom
Hudba: Anthony Hamilton & Elayna Boynton
Choreografie: Marika Hanousková
Tančí: Jaroslav Kolář, Pavel Novotný (alt. Jan Adam), Rory Ferguson, Kristýna Petrášková, Rie Morita, Šárka Brodaczová (alt. Veronika Šlapanská)

Pomáda: Jsme parta správná
Hudba: Casey & Jacobs (český text Eduard Krečmar)
Choreografie: Veronika Šlapanská

Tančí: Jan Adam, Rory Ferguson, Jaroslav Kolář, Misha Hall, Kristýna Petrášková, Marika Hanousková, Veronika Šlapanská, Šárka Brodaczová (alt. Anya Clarke)

www.saldovo-divadlo.cz

TAGGED:Balet Divadla F. X. Šaldy LiberecBarbora KubátováDivadlo F. X. Šaldy LiberecPosedlost baletem
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article „Pane profesore, račte se opět ujmout práce!“
Next Article Výjimečný, nezapomenutelný večer. Velkolepé finále Pražského jara s Krzysztofem Pendereckim
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up