Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Liberec: balet inspirovaný Klimtem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Tanec

Liberec: balet inspirovaný Klimtem

ČTKredakce
Published: 24/09/2013
Share
3 Min Read
SHARE

Slavným vídeňským malířem Gustavem Klimtem se inspiroval balet libereckého divadla Františka Xavera Šaldy při nastudování své první premiéry sezóny. Nejde o klasické baletní představení, ale o taneční divadlo.  Řekla dramaturgyně libereckého baletu Helena Syrovátková. Premiéra bude v pátek od 19 hodin.

„Když se řekne balet, každý si představí primabaleríny na špičkách a naškrobených sukýnkách. Taneční divadlo je více herecké, je do toho včleněna herecká akce, tanečníci mluví, malují,“ uvedla Syrovátková. Loni v Liberci už jeden takový taneční příběh nastudovali, tehdy se inspirovali libereckým rodákem a meziválečným tanečníkem a choreografem Haraldem Kreutzbergem.

I Klimt je spojený s Libercem. Balet si ho vybral proto, že letos uplyne 130 let od otevření historické budovy divadla a vídeňský malíř tehdy pro něj ve studentské dílně spolu se svým bratrem Ernstem a spolužákem Franzem Matschenem namaloval oponu. „Gustav Klimt zřejmě tehdejší Reichenberg (Liberec) nikdy nenavštívil. A v Triumfu lásky, jak oponu tehdy mladí autoři pojmenovali, ani nenajdete charakteristické znaky Klimtovy tvorby,“ uvedla Syrovátková.Balet se nechystá ve svém představení popisovat Klimtův život, ani hodnotit jeho dílo. „Před oponu i za ní bude stát Klimt jako naše představa umělce, muže citlivého, vášnivého, agresivního, ale i plachého a bojácného. Představíme ženy, které zasáhly do jeho života, a roztančíme některé obrazy. Spolu s nejslavnějším obrazem Zlatá Adele na závěr prožijeme celé 20. století,“ nastínila dramaturgyně.

Libreta, režie a choreografie se chopila šéfka baletu Alena Pešková. Autorskou hudbu složila zpěvačka a skladatelka Monika Načeva spolu se skladatelem, houslistou a improvizátorem Tomášem Vtípilem. „Monika Načeva scénickou hudbu ještě nikdy nepsala, o to urputněji a zaujatěji se toho chopila,“ podotkla Syrovátková. Hudba od Vtípila je podle ní industriálnější, při představení zazní i skladby Ludwiga van Beethovena a Klimtových současníků – Gustava Mahlera či Albana Berga.

Malíře ztvární Alexej Jurakov. Jeho partnerku Emilii Flögeovou tančí Veronika Šlapanská, v roli manželů Almy a Gustava Mahlerových se představí Karolína Miková a Andrej Bajnijazov. Na scéně se objeví tři noví členové baletu, vedle Jana Březiny i dvě talentované tanečnice ze zahraničí, Britka Annabel Pearceová a Japonka Rie Moritaová. „Je to jejich první angažmá, stojí ale za to je vidět. Na jevišti jsou nepřehlédnutelné,“ řekla Syrovátková.

Foto archiv

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bludný Holanďan v Brně
Next Article Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (27)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up