Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Letní francouzský večer Collegia Mariana s tančícími pastýři
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Letní francouzský večer Collegia Mariana s tančícími pastýři

Druhý koncert „jarního“ běhu barokních podvečerů Collegia Mariana se nesl bez výjimky ve francouzském duchu. Efektní zábavné či taneční skladby od autorů jako Jean-Philippe Rameau, Jean-Féry Rebel či Jean-Marie Leclair navodily dojem pastýřské idyly, jež byla oblíbeným námětem dobových dvorských a salonních zábav. Hudebníci v čele s Janou Semerádovou a Lenkou Torgersen dokázali v akusticky bohatém prostoru letního refektáře Strahovského kláštera obecenstvo okouzlit.

Venclík Jan
Published: 30/06/2021
Share
5 Min Read
SHARE
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Jana Semerádová, Lenka Torgersen, Małgorzata Malke (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Jana Semerádová, Lenka Torgersen, Małgorzata Malke (foto Petra Hajská)

Zatímco stropní výmalba sálu letního refektáře od premonstráta a malíře Siarda Noseckého (1693-1753) znázorňuje nebeskou hostinu spravedlivých s Kristem jako hostitelem, Collegium Marianum si pro své posluchače přichystalo hostinu hudební a světskou, spojenou s láskou (program nesl název Daphnis et Chloé), tancem a přírodou. Spojení místa a hudby bylo nicméně rozhodně šťastné. Již v první skladbě, jíž byla baletní hudba o sedmi částech Jeana-Féry Rebela Les Plaisirs champêtres, upoutal ušlechtilý a vyrovnaný zvuk souboru, který se v prostoru dobře nesl a netříštil – a samozřejmě i kvality jednotlivých interpretů, jejichž výkony během večera gradovaly. Zvláště Jana Semerádová je hudebnicí, která má silný vztah k tanci a soustavně se zajímá o spojení hudby a pohybu, a právě francouzská hudba 18. století se svojí lehkostí a hravostí je jednou z jejích domén.

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Jana Semerádová, Lenka Torgersen, Małgorzata Malke (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Jana Semerádová, Lenka Torgersen, Małgorzata Malke (foto Petra Hajská)

Exotický námět a líbivý galantní charakter měl Koncert La Marche du Huron Michela Coretta a podobně i Koncert Les Sauvages et La Furstemberg na motivy slavné melodie Jean-Philippa Rameaua známé z opery-baletu Les Indes galantes, který program koncertu uzavřel. Ve svém sólovém vstupu citlivým přednesem a zdobením zaujal cembalista Filip Hrubý v Rondeau La Zaïde Joseph-Nicolas-Pancracea Royera. Před přestávkou se role vedoucího nástroje opět ujala flétna Jany Semerádové v suitě z pastorale Daphnis et Chloé Josepha Bodina de Boismortiera (1689–1755), autora který mj. hojně psal právě pro traverso a byl i autorem školy hry na tento nástroj.

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Filip Hrubý (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Filip Hrubý (foto Petra Hajská)

Po pauze zazněl Koncert C dur Jean-Marie Leclaira s flétnou jako sólovým nástrojem a suita z pastorální opery Daphnis et Eglé Jean-Philippa Rameaua, od něhož pocházel i přídavek. Poněkud více byly exponovány i housle Lenky Torgersen (variace na Les Sauvages), potažmo Małgorzaty Malke. Všichni hudebníci (kromě již jmenovaných violista Andreas Torgersen, violoncellistka Hana Fleková a hráč na violon Matyáš Berdych) zde dokázali vytvořit dojem nadhledu a graciéznosti, kterou hudba tohoto druhu vyžaduje.

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Małgorzata Malke, Hana Fleková (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Małgorzata Malke, Hana Fleková (foto Petra Hajská)

Celý koncert byl příjemným zážitkem a dobře zapadl do doby nastupujícího léta. Právě i přízeň počasí navodila atmosféru koncertů, kterou zažívají návštěvníci Letních slavností staré hudby, které se letos uskuteční v tradičním termínu. Příznivci staré hudby se mohou těšit na sedm koncertů od vokální polyfonie přes sólové instrumentální koncerty vrcholného baroka až po hudbu operního žánru. Ne náhodou bude poslední koncert patřit právě hudbě francouzské v podání Collegia Mariana a hostujících zahraničních pěvců (malé opery – divertissement Les Plaisirs de Versailles Marca Antoina Charpentiera a Le Retour des dieux sur la terre Françoise Colina de Blamonta, která zazní v novodobé premiéře). Snad lze oprávněně doufat, že letošní léto bude nejen staré hudbě podobně milostivo jako to loňské.

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Andreas Torgersen, Filip Hrubý, Matyáš Berdych, Małgorzata Malke, Hana Fleková, Jana Semerádová, Lenka Torgersen (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Andreas Torgersen, Filip Hrubý, Matyáš Berdych, Małgorzata Malke, Hana Fleková, Jana Semerádová, Lenka Torgersen (foto Petra Hajská)

Hodnocení autora recenze: 80%

Barokní podvečery
Daphnis et Chloé
28. června 2021
Letní refektář Strahovského kláštera

Program:
Jean-Féry Rebel (1666–1747): Les plaisirs champêtre (1734)
Michel Corrette (1707–1795): Koncert La Marche du Huron
Joseph Nicolas Pancrace Royer (ca 1705‒1755): La Zaïde – Rondeau (Pièces de clavecin, Paříž 1746)
Joseph Bodin de Boismortier (1689–1755): Suita z pastorale Daphnis et Chloé (1747)
Jean-Marie Leclair (1697–1764): Koncert C dur, op. 7/3 (1737)
Jean-Philippe Rameau (1683‒1764): Suita z pastorální opery Daphnis et Æglé (1753)
Michel Corrette: Koncert Les Sauvages et La Furstemberg

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Hana Fleková, Matyáš Berdych (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Hana Fleková, Matyáš Berdych (foto Petra Hajská)

Účinkující:
Collegium Marianum
Lenka Torgersen, Małgorzata Malke – housle
Jana Semerádová – flauto traverso
Andreas Torgersen – viola
Hana Fleková – violoncello
Matyáš Berdych – violon
Filip Hrubý – cembalo

Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Andreas Torgersen (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery, Daphnis et Chloé, 28. června 2021: Collegium Marianum, Andreas Torgersen (foto Petra Hajská)
TAGGED:Andreas TorgersenCollegium MarianumFilip HrubýHana FlekováJana SemerádováLenka TorgersenMałgorzata MalkeMatyáš BerdychSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Orchest(h)řiště (zdroj Koncertní sál Ostrava) V místech budoucího ostravského orchestřiště vzniká nový prostor Orchest(h)řiště
Next Article Arkadij Volodos (foto Marco Borggreve) 9. ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného nabídne pět koncertů předních klavíristů
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up