
Královna belcanta, koloraturní sopranistka Edita Gruberová, se se svou kariérou nakonec symbolicky rozloučí na Slovensku ve dvou jedinečných představeních – v premiéře a první repríze se představí v titulní roli tudorovské královny Alžběty.
Po více než půlstoletí od jejího operního debutu v Bratislavě, krátkém účinkování v opeře v Banské Bystrici a následné ohromující světové kariéře, se „Primadonna assoluta“ opět vrátí na jeviště slovenského operního domu, aby v historické budově Státního divadla symbolicky uzavřela svou legendární kariéru. Během více než padesáti let Edita Gruberová účinkovala na Slovensku jen příležitostně a výhradně formou koncertů. Ani jednou nemělo slovenské publikum možnost ji vidět v operní inscenaci.
Netradiční bude i režie, která bude reflektovat současně pandemické opatření a v maximální míře zohlední vzájemné odstupy mezi zpěváky. Novátorskou „covidovou“ režii připraví ředitel činohry Anton Korenči a pohybovou spolupráci ředitel baletu Andrej Petrovič. Publikum se může těšit na historickou výpravu a opulentní renesanční kostýmy. Ústřední rekvizitou bude i královská koruna z legendární inscenace, kterou se v březnu 2019 Edita Gruberová loučila s mnichovským publikem a kdy na památku obdržela „svou“ královskou korunu od Bavorské státní opery.

První operní premiéra nové sezóny v Košicích však bude výjimečná nejen rozloučením světové operní divy. Po jejím boku se představí i další mezinárodní pěvecká esa – ruská mezzosopranistka Elena Maximova jako Sára, vévodkyně z Nottinghamu, či tenorista David Astorga z Kostariky v roli Roberta Devereux. Toto hvězdné obsazení doplní členové domácího sólistického ansámblu – mezzosopranistka Myroslava Havryliuk, či hostující přední slovenský tenorista Juraj Hollý. Dirigentem bude Peter Valentovič, dlouholetý spolupracovník Edity Gruberové, který ji doprovázel jako dirigent i klavírista na nejvýznamnějších operních a koncertních světových pódiích.
„V této opeře je vše koncentrované – emoce, děj, řízení postav. Navíc je to geniálně ztvárněné v muzice – ani jedna nota v celé opeře není navíc,“ prozradila Edita Gruberová v roce 2019. „Tak jako ve většině oper, i tady jde o lásku, ale zde je těch emocí hodně. Královna Alžběta na začátku cítí velkou touhu po Robertovi, ale tuší, že má v lásce sokyni. Ta nejistota ji přivádí do zoufalství. Nakonec se jí obavy potvrdí a zjistí, že jí Roberto lhal. A co může být horší než podvedená žena? Navíc, pokud má v rukou moc?“, dodala.

Navzdory nejisté době pracuje Státní divadlo Košice s Editou Gruberovou na nalezení řešení ohledně nejbližší premiéry opery Roberto Devereux. Scéna je hotová, výroba kostýmů finišuje, zkušební proces s orchestrem a sborem muselo divadlo kvůli nouzovému stavu včas pozastavit.
„Doba si vyžaduje trpělivost, když se opatření mění každým dnem. Proto vás i my prosíme o trpělivost. Ani my se nevzdáváme. Pokračujeme v přípravách a pevně věříme, že se dočkáme fascinujícího a neopakovatelného uměleckého zážitku v době, kdy se divadla opět zaplní diváky.“ vzkazuje Státní divadlo Košice.