Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Koncert Versaillské radovánky přinesl bezprostřední radost publiku i interpretům
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Koncert Versaillské radovánky přinesl bezprostřední radost publiku i interpretům

Závěrečným koncertem 22. ročníku etablovaného mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby se stal zábavný koncertní večer, který publikum seznámil se specifickým dvorským hudebně-dramatickým útvarem barokní Francie. Pečlivě komponovaný program provedený souborem Collegium Marianum a sedmi převážně velmi mladými zahraničními sólisty se stal hudební ozdobou pražského hudebního léta.

Chaloupka David
Published: 06/08/2021
Share
7 Min Read
SHARE
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Marine Lafdal-Franc (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Marine Lafdal-Franc (foto Petr Dyrc)

Koncert začal na „rozehřátí“ publika hravě rozehranou Chaconnou z divertissement Les Fontaines de Versailles (1683). K zahřátí publika ostatně ve vlhkém počasí stačily nasazené roušky a v této souvislosti je třeba poznamenat, že i v kostele sv. Šimona a Judy se potvrdily sdílené statistiky, že zhruba deset procent návštěvníků kulturních akcí zcela ignoruje epidemiologická nařízení.

Hlavní náplní koncertu byla provedení dvou divertissement, ryze francouzského hudebně-dramatického útvaru úzce spojeného s královským dvorem. Tyto kratší opery, přejímající z větší části dramaturgii, strukturu i typy hudebních čísel z francouzské tragédie lyrique (původně tragédie en musique) spojované především s díly Jeana-Baptista Lullyho a vrcholící operami Jeana-Philippa Rameau, jsou zároveň v některých ohledech jejím pravým opakem, co se týče délky, výběru námětů, mnoha dobových odkazů a někdy i výrazným humorem. Byly prováděny v (královských) salónech koncertně při pravidelných „komnatových dnech“, které královská bourbonská rodina pořádala pro rodinné členy i pozvanou šlechtu.

Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Collegium Marianum (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Collegium Marianum (foto Petr Dyrc)

Divertissement byla uváděna koncertně, patrně ale s náznakovou a symbolickou hereckou akcí a jednoduchými rekvizitami, ovšem bez kulis. Toto uspořádání samozřejmě ovlivňovalo charakter díla ve směru komornějšího obsazení jak nástrojového, tak sólistického. Sborové party většinou přednášeli sami sólisté ve spojení, a není vyloučeno ani zapojení, nadaných dvořanů při mimořádných příležitostech. Právě zmiňovanými komediálními rysy vynikala první část programu Les Plaisirs de Versailles (se zažitou datací 1682) Marca-Antoineho Charpentiera (1643–1704). Versaillské radovánky také daly název celému koncertu. Dílo bylo vícekrát již nahráno a patří také k oblíbeným opusům Williama Christieho. Kvalitní libreto dnes neznámého autora se soustředí na rozmíšku mezi patetickou Hudbou (soprán) a prostořekou Konverzací (soprán) o prioritě jejich oborů v rámci zábavy. Do výměny názoru vcelku bezvýsledně zasahuje s nabídkami smíru Comus, bůh zábav (bas) a další personifikace – hazardní Hra (tenor). Jak je zřejmé z načrtnuté dějové linky, dílo je naplněno alegoriemi, personifikacemi, ale i ironickými odkazy na soudobé salónní zvyky – včetně pití čokolády, pojídání cukrářských pochoutek, nabídky vín z oblíbených vinic, hraní karetních her a kostek atd.

Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Chantal Santon Jeffery (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Chantal Santon Jeffery (foto Petr Dyrc)

Provedení dominovaly dvě protagonistky, které by okamžitě mohly vyučovat francouzský hudební šarm. Jedna ze současných div francouzské barokní a klasicistní opery, Chantal Santon Jeffery, se s obvyklou energií a stylem ujala zpočátku vznešené postavy Hudby, která poněkud znervózní po slovních výpadech bezstarostné Konverzace v podání sopranistky se skvělým komediálním instinktem, Marine Lafdal-Franc. Divertissement tohoto typu je v úplnosti zprostředkovaná posluchačům zřejmě pouze francouzskými interprety, kteří dokonale vystihují nuance textu, což obě zpěvačky splnily dokonale – navíc ve vynikajícím vokálním podání. Jim zdařile sekundovali v menších rolích Jordan Mouaïssia s příjemným tenorem a basista Thierry Cartier, pěvec na počátku kariéry s poněkud „sušším“ témbrem a ne vždy stabilním objemem a nosností hlasových prostředků.

Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Anne Sophie Petit, Adriána Kalafszky, Chantal Santon Jeffery, Thierry Cartier, Marine Lafdal-Franc, Jordan Mouaïssia, Clément Debieuvre (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Anne Sophie Petit, Adriána Kalafszky, Chantal Santon Jeffery, Thierry Cartier, Marine Lafdal-Franc, Jordan Mouaïssia, Clément Debieuvre (foto Petr Dyrc)

Druhá část večera přinesla novodobou premiéru divertissement Le Retour des dieux sur la terre (1725) u nás takřka neznámého francouzského skladatele Francoise Colina de Blamont (1690–1760). Skladba už místy předjímá některé vlastnosti hudebního klasicismu i posun v nástrojové hře, což se oboje podařilo zdařile vyjádřit v nastudování. Text je více oslavný a chvalozpěvný, protože dílo bylo určeno ke svatebním slavnostem Ludvíka XV. a jeho nevěsty Marie Leszcyńské, mladší dcery svrženého polského krále, která pak úspěšně rozvíjela dvorské hudební tradice (včetně dvorských představení a koncertů) po Ludvíkovi XIV. Skladba s obsáhlejším nástrojovým obsazením dvaceti hráčů oproti jedenácti v Charpentierově opusu zaujala především orchestrálními čísly s četnými tanečními rytmy a některými velmi půvabnými pěveckými čísly.

Skladba vyžaduje sedm pěveckých sólistů v rozsahem vyrovnaných partech. Vedle Chantal Santon Jeffery (Nymfa Seiny), Marine Lafdal-Franc (Minerva), Thierryho Cartiera (Apollon) doplnily obsazení sopranistky Anne Sophie Petit (Pastýřka, Láska, Poezie) a maďarská sopranistka Adriána Kalafszky (Astrée, Hudba). První z nich s dramatičtěji vyhroceným sopránem směřujícím ke koloraturním partiím a soudobé hudbě, druhá pak sladkým hlasovým fondem. Sedmým sólistou večera se pak stal Clément Debieuvre, rozsahem zvládající party od francouzského vysokého tenoru (haute-tenor) až ke kontratenoru. Tento hlasový typ se vyvinul také z důvodu odporu francouzského publika k hlasům kastrátů.

Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Marine Lafdal-Franc a Clément Debieuvre (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Marine Lafdal-Franc a Clément Debieuvre (foto Petr Dyrc)

Celý večer vynikal stylovostí, vynikající souhrou mezi sólisty i orchestrem a obdivuhodnou pohodou na pódiu. Zcela mimořádný večer nastudovala vždy usměvavá Jana Semerádová s Collegiem Marianem, v současnosti souborem nejvyšší kvality a mezinárodní úrovně. Přesnost nastudování bez jakékoliv umělosti, pochopení a respektování dobové rytmiky i pravidel nástrojové hry, vysoká stylová poučenost bez školometství a dogmat, to jsou hlavní rysy výkonu soboru Collegium Marianum, přinášející bezprostřední radost publiku i samotným interpretům.

Plný sál nadšeně kvitoval nasazení převážně mladých sólistů (ale již s četnými zkušenostmi při interpretaci staré hudby) i orchestru spontánním potleskem a odměnou byly přídavky. V Čechách dobře známá zpěvačka i vokální pedagožka, Chantal Santon Jeffery, se dokonce v jednom z nich chopila historického bubnu a pobavila sebe, kolegy i publikum. Vzácný večer, dokazující, že vážná hudba nemusí být vůbec tak vážná ani v tak vážné době.

Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Chantal Santon Jeffery a Jordan Mouaïssia (foto Petr Dyrc)
Letní slavnosti staré hudby, Versaillské radovánky, 5. srpna 2021: Chantal Santon Jeffery a Jordan Mouaïssia (foto Petr Dyrc)

Versaillské radovánky
5. srpna 2021, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy (1 přestávka)

Program:
Michel Richard de Lalande (1657–1726): Chaconne z Les Fontaines de Versailles (1683)
Marc-Antoine Charpentier (1643–1704): Les Plaisirs de Versailles (1682)
François Colin de Blamont (1690–1760): Le Retour des dieux sur la terre (1725), novodobá premiéra

Účinkující:
Chantal Santon Jeffery (soprán)
Marine Lafdal-Franc (soprán)
Anne Sophie Petit (soprán)
Adriána Kalafszky (soprán)
Clément Debieuvre (haute-contre)
Jordan Mouaïssia (tenor)
Thierry Cartier (bas)

Collegium Marianum
Umělecká vedoucí: Jana Semerádová
Koncertní mistr: Lenka Torgersen

TAGGED:Adriána KalafszkyAnne Sophie PetitChantal Santon JefferyClément DebieuvreCollegium MarianumJana SemerádováJordan MouaïssiaLetní slavnosti staré hudbyMarine Lafdal-FrancSEZThierry Cartier
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Michael Tilson Thomas (foto Brigitte Lacombe) Dirigent Michael Tilson Thomas se zotavuje po operaci mozkového nádoru
Next Article Program festivalu Litomyšlské dny barokní tradice (zdroj Litomyšlské dny barokní tradice) Festival Litomyšlské dny barokní tradice se uskuteční v druhé polovině srpna
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up