Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Koncert Beethovenova festivalu rozezněl osecký chrám vznosnými tóny
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Koncert Beethovenova festivalu rozezněl osecký chrám vznosnými tóny

59. ročník Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena v Teplicích nabídl slavnostní koncert v cisterciáckém klášteře v Oseku.

Přibylová Lenka
Published: 24/06/2024
Share
6 Min Read
SHARE
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, 16. června 2024, Cisterciácký klášter Osek (zdroj Severočeská filharmonie Teplice)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, 16. června 2024, Cisterciácký klášter Osek (zdroj Severočeská filharmonie Teplice)

Měsíce květen a červen pravidelně patří v severočeských lázních Teplice koncertnímu dění Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. Letošní zahajovací koncert se dne 23. května 2024 v Krušnohorském divadle Teplice nesl v duchu jubilejního Roku české hudby. Severočeská filharmonie Teplice pod taktovkou Charlese Olivieriho-Munroea s velkým úspěchem přednesla cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Závěrečný koncert festivalu 20. června 2024 byl rovněž součástí oslav, a to 100. výročí otevření Krušnohorského divadla v Teplicích. V produkci Trautzlovy umělecké společnosti, pod taktovkou Jana Zástěry, publikum spontánně ocenilo scénické provedení opery Bergmönch (Perkmon) z roku 1829 od ve své době věhlasného starosty Teplic Josefa Matyáše Wolframa (1789–1839).

V rámci festivalu zaznělo devatenáct koncertů v deseti městech Ústeckého kraje od Klášterce nad Ohří přes Chomutov, Jezeří, Litoměřice, Velké Březno až po Děčín. Centrem festivalu se logicky vždy stává město Teplice. V rámci programu se prezentovala řada vynikajících českých i zahraničních umělců, sólistů a souborů, jako příkladně Štefan Margita, Jiří Bárta, Miroslav Sekera, Kateřina Englichová, Smetanovo trio, Heroldovo kvarteto a řada dalších.

V neděli 16. června 2024 se rozezněl konventní chrám Nanebevzetí Panny Marie cisterciáckého kláštera v severočeském Oseku vznosnými tóny vokálně-orchestrálního programu v provedení Pěveckého sboru Pražské konzervatoře, Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy v Praze (sbormistr Jakub Zicha), ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře, pod taktovkou Miriam Němcové. Sólové party přednesli sopranistka Marie Fajtová a basbarytonista Roman Hoza. Oba sólisté pravidelně hostují na zahraničních scénách, spolupracují s předními českými i zahraničními soubory a orchestry, jsou častými hosty předních hudebních festivalů.

Úvodem programu zazněla čtveřice motet pro smíšený sbor od Antona Brucknera (1824–1896). Tento představitel novoromantismu, zanícený obdivoval Richarda Wagnera, vynikající varhaník a symfonik, naplnil svá díla velkolepou majestátností a monumentalitou. Nepsal opery, ale svým kompletem devíti velkolepých symfonií se připojil ke slavným symfonickým mistrům, jakými byli Beethoven, Mahler či Dvořák. V jeho tvůrčím odkazu hraje velkou roli duchovní hloubka chrámové hudby. Josef Bohuslav Foerster o něm napsal: „Bruckner žil jediné hudbě a očekávání oné slavné chvíle, kdy ve zraky vzkříšeného svitnou nadzemská světla.“ V Oseku provedená moteta byla vybrána s velkým citem pro kontrast, s prostorem pro krásně vyrovnanou hlasovou harmonii kompozice typu a capella či v souznění s orchestrem ve smyslu dokonalého „barokního“ efektu žesťů a mistrovského ovládání kontrapunktu.

Jméno Gabriela Faurého (1845–1924) patří k významným představitelům francouzské hudby. Nejprve na sebe upozornil jako varhaník v pařížských chrámech. V roce 1896 získal místo profesora kompozice na pařížské konzervatoři, mezi jeho slavné žáky náležel příkladně Maurice Ravel. V roce 1905 byl jmenován do funkce ředitele tohoto věhlasného ústavu a na uvedeném postu setrval až do odchodu do důchodu v roce 1920. V jeho díle vyniká chrámová hudba, zejména Requiem op. 48. Skladba vznikala v letech 1877–1890, autor zde procítěně snoubil atmosféru barokního mysticismu s krásou zpěvnosti italských oper a křehkostí impresionistické harmonie. Všechny tyto atributy skvěle souzněly v oseckém provedení skladby. Vznosná úvodní část Requiem aeternam ukázala na efektní symbiózu sboru a orchestru s výrazným uplatněním varhan. V kontrastu dramatičnosti dalších částí vynikla křehká krása oddílu Pie Jesu, Domine, s poetickými tóny harfy. Oba sólisté výborně přednášeli v jednotlivých částech své party s citem pro dynamické kontrasty v kontextu se sborem a orchestrem a obsahovou hloubkou Faurého hudby.

Na závěr koncertu zaznělo známé Te Deum, op. 103 Antonína Dvořáka, skladba pro soprán, baryton, sbor a orchestr. Dvořák napsal tuto oslavnou kantátu v roce 1892 u příležitosti 400. výročí objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem. Když nedostal včas slíbenou textovou předlohu od ředitelky konzervatoře v New Yorku J. Thurberové, zvolil si sám text středověkého hymnu od sv. Ambroze. Premiéru řídil sám skladatel dne 21. října 1892 v New Yorku. Vznikla tak skladba naplněná melodickou krásou, meditativní hloubkou a ušlechtilostí výrazu, skladba, která dodnes zaznívá také při výjimečných společenských událostech.

Jak již bylo uvedeno, koncert řídila Miriam Němcová, která je od roku 1995 pedagožkou a vedoucí oddělení dirigování na Pražské konzervatoři. Kromě toho se věnuje bohaté koncertní činnosti u nás i v zahraničí. Výkony obou sólistů vyzněly pod jejím vedením v interpretační přesnosti a hlasové témbrové kráse. Stejně tak účinkující sbor a orchestr byly vedené ke kvalitní interpretační práci a zvukovému detailu.

Kdo poznal architektonickou krásu a akustickou nosnost chrámu kláštera v Oseku, musel nesporně setrvat v němém úžasu při poslechu sugestivních tónů hudby citovaného festivalového koncertu. Navíc oslňující atmosféru dokresloval bohatě zdobený barokní chrámový interiér, který se skví v dokonalé kráse po nedávném kompletním restaurování.

Výsledné majestátní provedení zařazených chrámových skladeb připravilo hojnému publiku hluboký hudební zážitek a mozaiku programů letošního Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena dále obohatilo o skvělý koncert.

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, 16. června 2024, Cisterciácký klášter Osek (zdroj Severočeská filharmonie Teplice)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, 16. června 2024, Cisterciácký klášter Osek (zdroj Severočeská filharmonie Teplice)

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Symfonický orchestr Pražské konzervatoře
16. června 2024, 16:00 hodin
Cisterciácký klášter Osek

Program
Anton Bruckner: Moteta pro smíšený sbor (výběr)
Gabriel Fauré: Requiem, op. 48
Antonín Dvořák: Te Deum, op. 103

Účinkující
Marie Fajtová – soprán

Roman Hoza – basbaryton

Pěvecký sbor Pražské konzervatoře
Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy v Praze
sbormistr: Jakub Zicha

Symfonický orchestr Pražské konzervatoře
dirigentka: Miriam Němcová

TAGGED:Hudební festival Ludwiga van BeethovenaJakub ZichaMarie FajtováMiriam NěmcováPěvecký sbor Pražské konzervatořeRok české hudbyRoman HozaSEZSymfonický orchestr Pražské konzervatořeVysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Lucienne Renaudin Vary (zdroj Lucienne Renaudin Vary) Týden s hudbou: Koncerty, opery, TV a streamy (26)
Next Article Jiří Pavlica (zdroj Jiří Pavlica & Hradišťan) Souznění Jiřího Pavlici s festivalem Lípa Musica
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up