Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Klavírní recitál Rafała Blechacze byl silnou modlitbou za oběti války
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Klavírní recitál Rafała Blechacze byl silnou modlitbou za oběti války

Polského pianistu Rafała Blechacze jsme měli tu čest přivítat v Praze nedávno. Avšak zatímco při své minulé návštěvě se představil s orchestrem, tentokrát si pro pražské publikum připravil sólový recitál. Sám Blechacz toto vystoupení, při kterém „zaskočil“ za Eugena Indjice, věnoval obětem války na Ukrajině. Lze jen doufat, že něco z toho, co Blechacz obecenstvu tento večer předal, doletělo od Vltavy až k Dněpru.

Blažek Adam
Published: 13/03/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Rafał Blechacz (foto Harald Hoffmann)
Rafał Blechacz (foto Harald Hoffmann)

Pokud měla první polovina koncertu něco společného, byla to tónina c moll. Jako první zazněla v podání polského pianisty Bachova Partita č. 2 a bylo poznat, že Bach je autor, který mu sluší. Úvod celé skladby, ve kterém si mnoho interpretů dovolí drobné rubato, zahrál Rafał Blechacz rytmicky skoro pravidelně. I když tak přišel o efekt, díky kterému úvod trochu působí, jako by k publiku mluvil vypravěč, na působivosti začátku to nikterak neubralo.

Následujících zhruba dvacet minut se pak neslo v duchu mistrné práce s vícehlasem. Pianista dokázal každému hlasu dodat originální barvu, takže pokud posluchač chtěl, mohl jeho linii poměrně snadno sledovat. Velmi výrazně se zde projevila Blechaczova láska k varhanní hudbě. Chvílemi mohl mít posluchač pocit, že opravdu poslouchá varhany, na kterých hráč přepíná rejstříky. Tu zazněly píšťaly retné, tu zase jazýčkové. Pokud měl celý koncert být modlitbou za oběti utrpení na Ukrajině, promluvil tady Blechacz k bohu sice s bázní, zároveň ale s velkou dávkou naléhavosti.

Beethovenovu klavírní sonátu začal Blechacz sice s velice naostřeným frázováním, to však vykompenzoval menším důrazem na začátek tónů, čímž onu ostrost vykompenzoval. Krásným zážitkem pak byla lyrická druhá věta. Bylo slyšet, že je to charakter, ve kterém se pianista cítí dobře. Někomu by možná mohl připadat jeho měkký tón málo „Beethovenský“, avšak podle mého to byl právě on, který dodal pomalé větě určitý duchovní přesah.

Rafał Blechacz (zdroj Rafał Blechacz )
Rafał Blechacz (zdroj Rafał Blechacz )

Třetí věta pak spolehlivě vrátila obecenstvo z duchovních sfér zpátky na zem, a to si tak mohlo vychutnat virtuózně zahrané běhy a krásná pravidelná tremola. Není divu, že i po této sonátě následoval bouřlivý aplaus.

Beethovenových 32 variací pak Blechacz pojal spíše jako oddechovou skladbu, ve které nešlo tolik o obsahovou, jako spíše o technickou stránku. V jiném kontextu by to samozřejmě byla škoda, ovšem po dvou předcházejících náročných skladbách a vzhledem k následujícímu programu bylo dobře, že nabídl posluchačům kus, který nebyl tak velkou intelektuální výzvou.

Franckovo Preludium, fuga a variace opět nabídlo čas pro kontemplaci. Člověk jako by se ocitl v chrámu Páně, avšak na rozdíl od Bacha, u kterého měl pocit, že je svědkem celé mše, tady byl v kostele sám s Bohem, nerušen hlukem okolního světa.

V poslední skladbě programu, Chopinově Sonátě h moll pak Blechacz dokázal, že je právem zařazován k nejlepším žijícím interpretům díla tohoto skladatele. Zvláště druhé dvě věty měly v sobě kvality, které učinily závěr koncertu nezapomenutelným.

Blechaczův koncert nebyl jen modlitbou za oběti války. Byl to i jasný vzkaz agresorovi, že když se národ semkne, sebevětší materiální převaha mu nezajistí snadné vítězství. Jak je tomu ale u každého mistrovského vystoupení, i tento drsný vzkaz byl přetvořen krásou.

Rafał Blechacz (foto Marco Borggreve)
Rafał Blechacz (foto Marco Borggreve)

Rafał Blechacz – klavírní recitál
12. března 2022, 19:30
Dvořákova síň, Rudolfinum

Účinkující:
Rafał Blechacz – klavír

Program:
Johann Sebastian Bach: Partita č. 2 c moll (BWV 826)

Ludwig van Beethoven: Sonáta pro klavír č. 5 c moll (op. 10 Č. 1)
Ludwig van Beethoven: 32 variací c moll (WOO 80)
César Franck: Preludium, fuga a variace (op. 18)
Frédéric Chopin: Sonáta č. 3 h moll (op. 58)

TAGGED:Rafał BlechaczSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Giuseppe Verdi: Aida – Krassimira Stoyanova, Semperoper Dresden (zdroj Semperoper Dresden, foto Ludwig Olah) Sledujte záznam opery Aida Giuseppe Verdiho z Semperoper Dresden
Next Article Zatažené drápky aneb Co se do recenzí nevešlo (1): Milí přátelé… Co když divák o dialog nestojí?
4 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up