Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Klavírní debut v devadesáti s bouřlivými ovacemi
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRůzné

Klavírní debut v devadesáti s bouřlivými ovacemi

ČTKredakce
Published: 23/10/2013
Share
2 Min Read
SHARE

Na svém prvním klavírním galakoncertu vystoupil v úterý v Bostonu devadesátiletý Čechoameričan George Horner, který přežil ghetto v Terezíně i koncentrační tábor v Osvětimi. Hornera ve skladbách složených před sedmdesáti lety v Terezíně doprovázel americký violoncellista Yo-Yo Ma. Výtěžek z akce půjde na konto Terezínské hudební nadace (Terezin Music Foundation), která pečuje o zachování a prezentaci hudby vzniklé za druhé světové války v terezínském ghettu.George Horner v bostonské síni Symphony Hall zahrál před asi tisícovkou posluchačů sólově dvě kabaretní písně, které v Terezíně složil český židovský umělec Karel Švenk a které tam Horner před sedmdesáti lety hrával. Ve třetí písni se k němu připojil Yo-Yo Ma, který poté zahrál několik skladeb s Hawthorneovým smyčcovým kvartetem. Oběma hudebníkům obecenstvo aplaudovalo vestoje.Koncert k uctění památek obětí Terezína zorganizoval šéf bostonské nadace Mark Ludwig. „Je to mimořádné propojení s minulostí,“ řekl Ludwig a přiznal, jak těžké pro něj bylo požádat Hornera o vystoupení se skladbami, které jsou pro něj zatíženy tak bolestnými vzpomínkami. Horner ale s návrhem ochotně souhlasil, podle Ludwiga se však smál, když mu řekl, že bude hrát se slavným hudebníkem. „Nemohl jsem tomu uvěřit, bylo to pro mě to něco neskutečného,“ řekl Horner podle agentury AP.Horner, který se narodil v roce 1923 v Přerově, je jedním z posledních lidí, kteří přežili nacistický holokaust. V Terezíně, kam byl deportován v roce 1942, se naučil hrát na piano a akordeon a seznámil se tam se Švenkem, Gideonem Kleinem a dalšími židovskými hudebníky. O dva roky později jej nacisté deportovali do Osvětimi. Na konci války pak byl jedním z tisíců osvětimských vězňů, kteří absolvovali „pochod smrti“ do tábora Buchenwald v Německu.Po válce Horner studoval v Praze medicínu, z komunistického Československa ale odešel do Austrálie, kde se stal lékařem. V polovině 60. let se s manželkou a dvěma syny přestěhoval do USA, kde působil na Yaleově univerzitě a později v nemocnici ve Filadelfii. Nyní žije v domově seniorů u Filadelfie.
Foto archiv, Steven Senne

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Janáčkova Káťa po dánsku: s Kyzlinkem, Vykopalovou a dalšími od nás
Next Article Přemýšlím o tom, zda lidstvo náhodou nehloupne
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up