Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Klasici 20. století, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Ilan Volkov
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Klasici 20. století, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Ilan Volkov

V pondělí 22. ledna zazní na koncertě v Rudolfinu v podání rozhlasových symfoniků pod taktovkou izraelského dirigenta Ilana Volkova hudba česká, anglická a ruská. Symfonické variace Viktora Kalabise, Sinfonia da Requiem od Benjamina Brittena a Prokofjevova 7. symfonie potěší nejen hosty v sále, ale také posluchače přímého přenosu stanice ČRo – Vltava.

Kratěnová EliškaPR
Published: 18/01/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Ilan Volkov (foto James Mollison)
Ilan Volkov (foto James Mollison)

Tímto večerem uzavře Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou llana Volkova dvanáctiměsíční projekt Kalabis100, připomínající sté výročí skladatelova narození. Nepochybně potvrdil nadčasové kvality Kalabisovy tvorby, do níž se poměrně výrazně otiskla doba nesvobody. Symfonické variace uvedla v premiéře Česká filharmonie, která si dílo objednala. Stalo se tak v prosinci 1964, nedlouho po dokončení skladby. Jde o vitální a sdělnou hudbu, obsahující ovšem i zdrsnění harmonií, o kompozici s uvážlivým rozvrhem ztišených pasáží i míst mobilizujících velký zvuk. Významné vstupy mají sólisté z orchestru.

Brittenovo silné dílo Sinfonia da Requiem z roku 1940 vzniklo na objednávku japonské vlády, která souvisela s oslavami 2600. výročí vládnoucí císařské dynastie. Paradox zadání zakázky mladému britskému pacifistovi, který nedávno opustil Británii kvůli její účasti ve válce a usadil se na čas v Americe, se Japoncům, spojencům Německa, nevyplatila. Dostali nevhodně melancholickou skladbu, kterou lze vnímat spíše jako vzpomínku na autorovy zemřelé rodiče a určitě také jako reakci na počínající válečnou katastrofu. V Japonsku bylo diplomaticky oznámeno, že Brittenova partitura přišla příliš pozdě. Zato na koncertech v USA zapůsobila velmi dobře. Tak, že šéf Bostonských symfoniků Sergej Kusevickij, mecenáš současné hudby, u Brittena inicioval vznik opery Peter Grimes.

Sedmá a poslední z Prokofjevových symfonií vznikla rok před skladatelovou smrtí, v čase, kdy byl skladatel jako terč ideologického útoku odsouzen k životu v ústraní a nedostatku. Nepřekvapuje tedy, že v kompozici převažuje nostalgická, emocionálně spíše zdrženlivá nálada, rozkrývaná i ve ztišeném konci díla. Existuje rovněž verze s energickou a optimistickou, dobově podmíněnou tečkou, přidanou ovšem jen z pragmatických důvodů.

TAGGED:Ilan VolkovSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Anna Paulová (zdroj Anna Paulová) Alespoň jednou ho slyšet naživo – Mozartův klarinetový koncert
Next Article Brno Contemporary Orchestra (zdroj Brno Contemporary Orchestra) Brno Contemporary Orchestra premiérově představí nové album v koncertní verzi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up