Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Když klavír nezpívá. Varvara v Rudolfinu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Když klavír nezpívá. Varvara v Rudolfinu

Velký aplaus pro Varvaru (Varvara Nepomňaščaja) na konci koncertu a tři okamžité přídavky po ne zcela přesvědčivém výkonu mladé umělkyně, která získala v roce 2011 třetí cenu na soutěži Pražského jara a v roce 2012 vyhrála soutěž Gézy Andy v Curychu.

sen. Nováček Libor
Published: 19/03/2017
Share
2 Min Read
SHARE
Varvara – ilustrační foto (zdroj FOK / foto © Jordi Roca)

Varvara zvolila pro svůj včerejší recitál v cyklu Světová klavírní tvorba FOK program více než náročný. Již úvodní Mozartova Sonáta č. 14 dokázala odhalit řadu nedostatků, které byly patrné i v průběhu celého večera. Rozkolísanost temp, spolknuté konce frází, málo zpěvná a méně technicky brilantní pravá ruka, nevyváženost zvuku s upřednostněním basové linie, téměř žádná vnitřní dynamika a navíc nadměrné používání pedálu.

Doufal jsem, že uslyším v interpretaci Skrjabina mysticismus, který je okázalý od začátku do konce. Pro mne je Skrjabin stejně velký génius jako van Gogh, Monet nebo Cézanne (kteří stejně jako on trpěli nějakým druhem otravy). Jeho skladby jsou komplikované, technicky náročné a jeho hudba je natolik rozmanitá, že dává klavíristovi možnost předat do auditoria svoje názory a hloubku prožitku. Bohužel tomu tak nebylo a opět zejména v klimaxu Fantasie h moll přespříliš dominovala hustá textura levé ruky.

Varvara – ilustrační foto (zdroj FOK / foto © Jordi Roca)

Projasnění nepřišlo ani v Musorgského Kartinkách, které jsou i přes svoji délku a náročnost krystalicky přehledné. Promenády, spojující dílo svým konstantním pochodovým tempem, měly nelogická zastavení, Starý hrad postrádal legato a zvukovou šíři. Tuileries jako jediné měly hravost, trylky a nátryly v Tanci kuřátek i repetované noty v části Samuel Goldenberg a Šmujle však pod pedálem nevyzněly. Rozvržení dynamiky a energie na celou skladbu je vždy velkým oříškem pro řadu klavíristů. S úbytkem sil proto subtilní Varvara ve Velké bráně kyjevské nedosáhla orchestrálního vrcholu.

Hodnocení autora glosy: 50%

 

Světová klavírní tvorba
Varvara – klavírní recitál
Varvara (klavír)
18. března 2017 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáta č. 14, c moll, KV 457
Alexandr Skrjabin: Dvě poémy pro klavír Fis dur a D dur, op. 32
Alexandr Skrjabin: Fantazie h moll, op. 28
Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy

www.fok.cz

TAGGED:Alexandr Nikolajevič SkrjabinModest Petrovič MusorgskijVarvara NepomnyaschayaWolfgang Amadeus Mozart
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Daniel Barenboim a jeho nový kanál na YouTube (6)
Next Article Útok slzným plynem přerušil představení v sofijské Opeře, stovky lidí museli evakuovat
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up