Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Kdo má šanci na Cenu Thálie? Komu jen o chlup unikla? Tady jsou všechny nominace
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Kdo má šanci na Cenu Thálie? Komu jen o chlup unikla? Tady jsou všechny nominace

Nominace v nejnovějším ročníku Cen Thálie za loňský rok, které budou předány v sobotu 24. března v Národním divadle, dnes odpoledne na tiskové konferenci zveřejnilo vedení Herecké asociace spolu s odbornými porotami. V operní kategorii tentokrát získala po dvou nominacích Národní divadlo Brno a Divadlo F. X. Šaldy Liberec, po jedné mají Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Jihočeské divadlo České Budějovice. V kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr má po dvou nominacích Balet pražského Národního divadla a Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, po jedné soubor Lenka Vagnerová & Company a Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Jednotlivé nominace, včetně nominací širších, uvádíme pro operní i taneční kategorii v kompletní podobě, připojujeme i složení odborných porot.

redakce
Published: 31/01/2018
Share
11 Min Read
SHARE
Cena Thálie (zdroj archiv)

 

Seznam nominovaných umělců na divadelní Ceny Thálie za rok 2017 za mimořádný jevištní výkon ve vybraných kategoriích:

 

OPERA
ŽENSKÝ VÝKON
Markéta Cukrová
– Poutník – Saariaho: Láska na dálku – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak v poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).

Maida Hundeling – Desdemona – Verdi: Otello – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.

Kateřina Kněžíková – Adina – Donizetti: Nápoj lásky – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.

ŠIRŠÍ NOMINACE

Jitka Klečanská – Mezzosoprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Marta Reichelová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Dora Rubart Pavlíková –Astreus – Vinci: La contesa de‘ numi – Ensemble Damian Olomouc
Daniela Straková Šedrlová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Alžběta Vomáčková – Johanka z Arku – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec

 

OPERA
MUŽSKÝ VÝKON

Svatopluk Sem – Giorgio Germont – Verdi: La traviata – Jihočeské divadlo České Budějovice
zdůvodnění nominace:
Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje ke ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.

Andrij Shkurhan – Dunois – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Shkurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.

Titusz Tóbisz – Laca Klemeň – Janáček: Její pastorkyňa – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu  nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.

ŠIRŠÍ NOMINACE
Miloš Horák
– Doktor Bartolo – Rossini: Lazebník sevillský!!! – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Kořínek – Jakub Ryba – Kubička: Jakub Jan Ryba – Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Josef Moravec – Prokop – Kašlík: Krakatit – Národní divadlo Praha
Jakub Rousek – Manolios – Řecké pašije – Moravské divadlo Olomouc
Josef Škarka – Bas – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno

 

OPERA – SLOŽENÍ KOMISE
Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda, Jan Štych

 

BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR
ŽENSKÝ VÝKON
Fanny Barrouquére – sólo – Vagnerová: Amazonky – Lenka Vagnerová & Company
zdůvodnění nominace:
Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.

Nikola Márová – Matka – Tetley: Svěcení jara (Timeless)– Národní divadlo Praha
zdůvodnění nominace:
V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Barbora Šulcová – sólo – Galili: O Balcão de Amor (All That Jazz, Rock, Blues) – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.

ŠIRŠÍ NOMINACE
Jarmila Hruškociová – Slečna Julie – Vaculík: Slečna Julie – Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Veronika Šlapanská – Štěpka Kiliánová – Vaculík: Petrolejové lampy- Obrazy z Jilemnice – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Claire Teisseyre – Ruská dívka – Balanchine: Serenáda (Timeless) – Národní divadlo Praha
Eriko Wakizono – Šeříková víla – Juldašev: Spící krasavice – Národní divadlo Brno
Aya Watanabe – sólo – Zuska: Chvění – Národní divadlo Praha

 

BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR
MUŽSKÝ VÝKON
Burak Serkan Cebeci – D’Artagnan – Chalmer: Tři mušketýři – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.

Rory Ferguson – Pavel Malina – Vaculík: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.

Ondřej Vinklát – Vyvolený – Tetley: Svěcení jara (Timeless) – Národní divadlo Praha
zdůvodnění nominace:
Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

ŠIRŠÍ NOMINACE
Stéphane Aubry – sólo – Galili: O Balcão de Amor (All That Jazz, Rock, Blues) – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Karel Audy – Pan Duval – Veverka: Manon – Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Vojtěch Fülep – sólo – Jäntti, Komaro: Batacchio – Cirk La Putyka Praha
Paul Oliver – Petruccio – Balogh: Zkrocení zlé ženy – Moravské divadlo Olomouc
Francesco Scarpato – Vyvolený – Tetley: Svěcení jara (Timeless) – Národní divadlo Praha

BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR – SLOŽENÍ KOMISE
Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš

Národní divadlo (zdroj commons.wikimedia.org / foto Jorge Royan)

Slavnostní, již pětadvacátý ceremoniál předávání Cen Thálie bude v sobotu 25. března 2018 v pražském Národním divadle v přímém přenosu České televize tentokrát moderovat Václav Moravec.

Zdroj: Herecká asociace

TAGGED:Alžběta VomáčkováAndrij ShkurhanAya WatanabeBarbora ŠulcováBurak Serkan CebeciCeny ThálieClaire TeisseyreDaniela Straková-ŠedrlováDora Rubart PavlíkováEriko WakizonoFanny BarrouquèreFrancesco ScarpatoHerecká asociaceJakub RousekJarmila Hruškociová DyckováJitka KlečanskáJosef MoravecJosef ŠkarkaKarel AudyKateřina KněžíkováMaida HundelingMarkéta CukrováMarta ReichelováMiloš HorákNikola MárováOndřej VinklátPaul OliverRory FergusonStéphane AubrySvatopluk SemTitusz TóbiszTomáš KořínekVeronika ŠlapanskáVojtěch Fülep
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Mozartwoche a Barenboim: Proč vlastně chodíme na koncerty? Notebook Michala Maška (46)
Next Article Mrtvý muž přichází. Heggieho úspěšný operní thriller teď uvedli také v Madridu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up