Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Kavalír, který se bude líbit
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Kavalír, který se bude líbit

Operní soubor Národního divadla uvedl 24. listopadu 2022 ve Státní opeře premiéru původně německé inscenace Straussova Růžového kavalíra. Při premiéře zaujaly zdařilé pěvecké výkony a propracovaná režie.

Rossa Jan
Published: 25/11/2022
Share
7 Min Read
SHARE
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Národní divadlo, premiéra 24. listopadu 2022 (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Státní opera, Arnheiður Eiríksdóttir a Sbor státní opery (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

Kontakty Richarda Strausse s pražským hudebním životem a Novým německým divadlem, které působilo v dnešní Státní opeře, byly bohaté. Strauss sem jezdil dirigovat od roku 1898 koncerty, v roce 1901 zde řídil českou premiéru své opery Guntram a o rok později Wagnerova Tristana a Isoldu, dále reprízy Salome, Elektry i Růžového kavalíra. Nicméně českou premiéru Růžového kavalíra uvedlo v roce 1911 Národní divadlo pod taktovkou Karla Kovařovice.

Straussův Růžový kavalír (nebo správněji Kavalír s růží) měl světovou premiéru v drážďanské Semperově opeře dva měsíce před pražským uvedením. Strauss se po výbušných experimentech v Salome a Elektře rozhodl vydat cestou komického námětu, ale ani zde se neubránil hlubším reflexím stárnutí a spletitých lidských vztahů. Zároveň má Růžový kavalír navazovat na Mozartovu Figarovu svatbu a to nejen paralelou mezi Cherubínem a Oktaviánem, ale zobrazením rokokové stavovské a měšťanské společnosti. Zdrojem látky byl pro libretistu Hugo van Hofmannsthala Moliérův Pán z Prasečkova a Couvrayův román Lásky rytíře Faublase.

Nové uvedení Růžového kavalíra ve Státní opeře je adaptací inscenace režiséra Andrease Homokiho z roku 2006 z berlínské Komické opery. Prostá a funkční scéna (Frank Philipp Schlößmann) je osazena do dobře akusticky fungující dekorace ve tvaru mírně ubíhající kostky, která je spojena černým suknem s rámem portálu. Na každé její straně jsou velké palácové dveře. Dekorace se během Ochsova „duelu“ a bouřky naklání a rozevírá, aby se pak opět na konci mohla vzpřímit do původního úhledného tvaru Maršálčina paláce. Základní barvou celé dekorace i kostýmů 1. jednání jsou odstíny smetanové bílé.

Každý barevný prvek, který se na scéně objeví, například Ochsův vtipně plandavý kostým nebo černý měšťanský nábytek u Faninala, představuje proto nepřehlédnutelný moment. Decentní estetiku doplňuje nenápadný lightdesign (Frank Evin), který v několika momentech využívá úlohy stínů jako dějové složky.

Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Národní divadlo, premiéra 24. listopadu 2022 (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Státní opera, Petra Alvarez Šimková a Sbor státní opery (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

V režijním a především dobře situačně zvládnutém pojetí Andrease Homokiho jsem zaznamenal jasný záměr vyhnout se „operetnímu“ herectví a přehnané salonní stylizaci, ale blíže proniknout k motivaci postav. Souzní tak lépe se záměrem libretisty Hugo von Hofmannsthala, aby, přestože postavy jsou založeny na motivech z komedie dell’arte, nešlo o jejich stylizaci, ale o větší přiblížení k reálnému životu. Dostatečně se potom režisér vyřádil na scéně štkající Sofie a blahem se tetelícího Ochse. Režie také podtrhla erotické momenty páru Maršálka – Oktavián a Ochsovu buranskou vilnost.

Výkon sopranistky Petry Alvarez Šimkové v roli Maršálky potěšil především vyrovnaností a vokální zralostí. Její němčině bylo velmi dobře rozumět, niterné pasáže vytvarovala nosným mezza-voce, především nádherná árie na konci 1. jednání a dosáhla přesvědčivé gradace rozlučkové scény 3. jednání, v které jí podpořil i dirigent. Oktavián v podání Arnheiður Eiríksdóttir zcela naplnil charakter city zmítaného a horkokrevného mladíka, pěvecky výborné. Arnheiður Eiríksdóttir předvedla pohybově hbité herectví a oddanost roli.

Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Národní divadlo, premiéra 24. listopadu 2022 (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Státní opera, Petra Alvarez Šimková, Arnheiður Eiríksdóttir a Timo Riihonen (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

Mladý finský basista Timo Riihonen přinesl roli barona Ochse spontánní komiku (výborně zahrané opilecké výlevy nebo scéna, ve které se vychloubá svým svůdnickým talentem) a plnokrevný hlas.

Litevská sopranistka Vera Talerko ztvárnila roli Sophie vokálně i herecky uměřeně, hlasově vyrovnaně působily duety s Oktaviánem Arnheiður Eiríksdóttir. Velmi mě pobavil Martin Bárta, který charakterizoval Faninala hlasově i herecky jako lehce natvrdlého měšťáka, který však nakonec ukáže, že má srdce.

Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Národní divadlo, premiéra 24. listopadu 2022 (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Petra Alvarez Šimková, Arnheiður Eiríksdóttir a Timo Riihonen (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

Z menších rolí mě zaujal krásně znělý bas Pavla Švingra jako Policejního komisaře. V roli pretenciozního italského Tenor se mihl Petr Nekoranec. Méně se vedlo Vítu Šantorovi v dvojroli Maršálčina hofmistra a Hostinského, tónově ani intonačně mě nepřesvědčil.

Rád bych pochválil dobře znějící a pohybově akční sbor (sbormistr Adolf Melichar).

Hudební nastudování Gabriela Feltze je pevné a jisté. Dirigent věnoval hlavní pozornost kontinuitě velkých celků. Na mnoha místech proto zmírnil tradiční agogické vlny. Volená tempa byla celkově živější, a to dodávalo inscenaci směrování. Orchestr státní opery předvedl homogenní zvuk a soustředěný výkon. Ačkoli Straussova nelehká partitura je plná pasáží forte a fortissimo, sólisty nepřekrýval. Výborná byla drobnokresba v nízkých dynamikách.

V této inscenaci se sešlo mnoho kvalitního a věřím, že si ji diváci oblíbí.

Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Národní divadlo, premiéra 24. listopadu 2022 (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier), Petra Alvarez Šimková a Arnheiður Eiríksdóttir (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

Richard Strauss: Růžový kavalír (Der Rosenkavalier)
24. listopadu 2022, 19:00 hodin
Státní opera, Praha

Andreas Homoki – režie
Frank Philipp Schlößmann – scénografie
Gideon Davey – kostýmy
Frank Evin – světelný design
Adolf Melichar – sbormistr
Gabriel Feltz– hudební nastudování
a dirigent

Účinkující:
Petra Alvarez Šimková – Maršálka
Arnheiður Eiríksdóttir – Oktavián

Timo Riihonen – Baron Ochs
Martin Bárta – Pan Faninal
Vera Talerko – Sophie
Lucie Hájková – Slečna Marianne
Christoph Späth – Valzacchi
Jana Sýkorová – Annina
Pavel Švingr – Policejní komisař
Vít Šantora – Maršálčin hofmistr, Hostinský
Jan M. Hájek – Fananilův hofmistr, Obchodník se zvířaty
Ivo Hrachovec – Notář
Petr Nekoranec – Zpěvák
Kristýna Kůstková – Modistka
Lucia Bildová, Alžběta Frošová, Kristina Kubová – Tři siroty
Benjamín Hájek, Libor Novák, Tomáš Foltýnek, Andrej Styrkul –
Čtyři lokajové u Maršálky
Leonid Fokin, Michael Skalický, Libor Novák, Pavel Borek – Čtyři číšníci

Sbor a orchestr Státní opery
Baletní škola ND
Dětská opera
hodnocení autora recenze: 95%

TAGGED:Adolf MelicharAndreas HomokiArnheidur EiríksdóttirChristoph SpäthGabriel FeltzGideon DaveyIvo HrachovecJan Maria HájekJana SýkorováKristýna KůstkováLucie HájkováMartin BártaNárodní divadloOrchestr Státní opery PrahaPavel ŠvingrPetr NekoranecPetra Alvarez ŠimkováRichard HeinTimo RiihonenVera TalerkoVít Šantora
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Česká filharmonie, Simon Rattle, Magdalena Kožená, 23. listopadu 2022 (zdroj Česká filharmonie, foto Petra Hajská) Kožená a Rattle s Českou filharmonií: Bezchybné, nikoli bezproblémové
Next Article Nikol Bóková (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava, foto Jan Vala) Janáčkova filharmonie Ostrava přináší hudbu z minulého století i žijícího českého autora
3.4 5 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up