Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Karneval i pro dospělé?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRůzné

Karneval i pro dospělé?

Bálek Jindřich
Published: 30/03/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Zápisník Jindřicha Bálka (78) 

Po roce se opět konal Karneval v Rudolfinu. Loňskou premiéru jsem neviděl, ale taková akce by se měla a mohla konat každý rok znovu. Akce pro rodiče s dětmi, resp. děti s rodiči, není karnevalový rej, ale skvěle napsaná hudební pohádka, která na chvíli půjčí orchestru i Jiřímu Bělohlávkovi jinou tvář – pohádkově laskavou a vtipnou masku, která působí až překvapivě silným oživujícím dojmem. A je opravdu pěkná podívaná zažít celý orchestr i dirigenta v takové proměně – i pro někoho, kdo rád chodí na všechny klasické koncerty. Je moc dobře, že se v nabitém plánu orchestru i Jiřího Bělohlávka najde prostor i pro takovou taškařici.Samotná hudební pohádka Kláry Boudalové, koncipovaná přímo jako cesta do pohádky, skvěle kombinuje několik klasických skladeb. Bělohlávek diriguje v originálně ušitém kostýmu Bělokněžníka a zasvěcuje do kouzel hudby. Jedna z vrcholných pasáží přichází hned ze začátku, když se kouzlí s hudbou Smetanovy Vltavy, s částí, kde tančí víly. Komponuje tam měsíční svit a tmu, přitom představí všechny nástroje orchestru a v jednu chvíli přijde v naprosté tmě na emporu sbor skřítků s lucerničkami. Dál je tu pohádková cesta na zámek s Polonézou z Dvořákovy Rusalky, svatební pochod, dále ta část Šeherezády, kde se uklidňuje rozbouřené moře – a nakonec vítězství nad drakem na Čajkovského Předehru 1812. Přitom žádný humor za každou cenu – a pohádkový děj diváky uvede zcela nenásilným způsobem do toho, jak funguje orchestr, dirigent a některé skladby. A už jenom krok chybí k přemýšlení o skutečné magii taktovky.

Bělohlávkovi to jako Bělokněžníkovi velmi slušelo. A i pro samotné hráče musí být oživujícím zážitkem, když diriguje v pohádkovém kostýmu. Také filharmonikům čas od času sluší karnevalová čapka. A skoro mě mrzí, že běžné abonentní publikum nemůže zažít oblíbeného dirigenta a orchestrální hráče v nějakém tom karnevalovém kostýmu. Je to dobrá škola nebrat se vždycky jenom vážně. Ve vážné hudbě je navíc mnoho humoru, víc, než se obvykle soudí. Tradice masopustních karnevalů, kdy se rádi převlečou i všichni dospělí, se u nás moc nepěstuje. I dospělé návštěvnictvo koncertů se na své počínání má umět podívat s humorem a nadhledem. O hudebních kriticích a publicistech ani nemluvě.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava
Foto Petra Hajská

TAGGED:Česká filharmonieJiří Bělohlávek
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dokument Zpověď zapomenutého je portrétem skladatele Myslivečka
Next Article Jubilejní 40. Janáčkův máj přivítá Blechacze a zaměří se i na varhany
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up