Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Kahánek zazářil v Schumannovi
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Kahánek zazářil v Schumannovi

Pražský komorní orchestr se mi po svém znovuzrození a obnově činnosti pod novým majitelem na chvíli ztratil z očí, byla jsem proto zvědavá, jak se daří tělesu s bohatou historií a omlazenou sestavou. Jejich koncertní řada v Rudolfinu měla na programu 12. března mimo jiné Schumannův klavírní koncert s předním českým pianistou Ivem Kahánkem, ve spolupráci s mladým japonským dirigentem Chuheiem Iwasakim.

Barančicová Svatava
Published: 14/03/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Ivo Kahánek, Chuhei Iwasaki, Pražský komorní orchestr – Praha 12. března 2018 (zdroj PKO / foto © Petra Hajská)

Na začátku zazněla Symfonie č. 1 D dur Josepha Haydna, na kterou jsme v Česku hrdí, protože ji Haydn složil na Plzeňsku v roce 1759, konkrétně v Dolní Lukavici, kde pobýval ve službách hraběte Morzina. Raná symfonie, o níž se experti přou, zda je vskutku první, je jednoduchá klasicistní skladba, pro hudebníky takové zahřívací kolo… Nic, co by komorní orchestr nezvládl i bez dirigenta, jak ostatně bývalo jeho dlouholetou tradicí.

Schumann už byl zajímavější oříšek – jak s poměrně malým tělesem doplněným o dechy a tympány naplnit velkorysou romantickou partituru? A jak vytvořit důstojnou symfonickou oporu široce otevřenému křídlu Iva Kahánka v popředí? Schumannův Klavírní koncert a moll, op. 54 patří mezi nejoblíbenější díla u posluchačů i u samotných interpretů. Poprvé byl proveden skladatelovou manželkou, klavírní virtuózkou Clarou Schumannovou, v roce 1845. Koncertovala s ním napříč Evropou, mimo jiné s proslulým Gewandhausem a Mendelssohnem-Bartholdym za dirigentským pultem. Takže – opravdu žádná komorní záležitost.

Pianistův drive na sebe již od prvních taktů strhl pozornost. Virtuózní věta Allegro affettuoso vyrůstá jako celý koncert z jediného tématu. A to se zde rozvíjí v dlouhé řadě obměn a variací, stále zahuštěnějších – a samozřejmě – náročnějších. Ivo Kahánek je umělec mimořádně talentovaný po technické stránce, a citlivý a charismatický ve výrazu. S lehkostí a bez teatrální virtuozity zvládal oktávové běhy, hladké a rychlé figurace, plastickou dynamiku, vše kultivovaným tónem. Intermezzo: Andantino grazioso naplnil klidem a přirozeným půvabem, hrál je měkkým, jemným tónem. S pokorou doprovázel cellové téma, souzněl s orchestrem. Tady se projevila i dirigentova imaginace: po celou druhou větu držel klidný až hypnotizující tep skladby, v některých místech jako by se publiku zastavil dech.

Bez přerušení pokračuje andantino do třetí části, závěrečného Allegra vivace, velmi radostné, tanečně rozjásané a dlouhé věty. Klavírista v ní prakticky nesundá ruce z klaviatury, variace přinášejí stále nové a nové nápady, je to nepřetržitý proud hudebních překvapení. Tempo se zvyšuje, prstoklady houstnou, počet úderů vtěsnaných do jediného taktu stoupá a Kahánek to vše zvládá s elegancí, s vybroušeným frázováním, přirozeně a s obrovským tahem vpřed. Orchestr byl dostatečně zvukově disponovaný k tomu, aby v dynamických vrcholech zněl plně a triumfálně. Jako přídavek si klavírista zvolil poetický Janáčkův Lístek odvanutý z cyklu Po zarostlém chodníčku.

Po přestávce se na pódium vrátil Papá Haydn – tentokrát prostřednictvím Symfonie č. 99 Es dur. Dirigent Chuhei Iwasaki a Pražský komorní orchestr jej uvedli s přehlednou a dobře akcentovanou strukturou (výrazná první věta, hezké echo-efekty v Menuetu a Triu), v dobře vyladěných tempech. Slyšeli jsme solidně zahraná sóla (ve druhé větě fagot, zpěvný klarinet, housle), veselé Vivace ve Finale. Dirigent Iwasaki vystudoval Akademii múzických umění a učí v Praze na konzervatoři, vystoupil již s mnoha českými orchestry a jistě o něm neslyšíme naposledy. Jako přídavek si s Pražským komorním orchestrem ještě dopřáli jednu větu z Prokofjevovy Klasické symfonie v jiskřivě svižném tempu.

Hodnocení autorky recenze: 75 %

 

Dirigent: Chuhei Iwasaki
Ivo Kahánek (klavír)
Pražský komorní orchestr
12. března 2018 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
Joseph Haydn: Symfonie č. 1 D dur
Robert Schumann: Koncert pro klavír a orchestr a moll
= přestávka =
Joseph Haydn: Symfonie č. 99 Es dur

www.pko.cz

TAGGED:Chuhei IwasakiIvo KahánekJoseph HaydnPražský komorní orchestrRobert Schumann
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Navždy spolu! A Chaplin v Plzni, (S)tvoření v Liberci a pocta Bernsteinovi v Londýně
Next Article Symfonický orchestr Českého rozhlasu hrál operetu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up