Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Kafkův Řehoř Samsa bude tančit v Plzni
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Kafkův Řehoř Samsa bude tančit v Plzni

Týden s tancem (51) – od 18. do 24. prosince 2017. V dnešním vydání najdete: Rodící se Proměnu v Plzni, nový program festivalu Letní Letná, ostravský balet v Praze a střípky ze zahraničí.

Kocourková Lucie
Published: 19/12/2017
Share
6 Min Read
SHARE
O. Vinklát / Š. Pechar: Proměna – Jiří Pokorný, Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar – foto ze zkoušky (zdroj archiv autorky / foto DJKT Plzeň)

V Plzni se rodí Proměna
Pro Malou scénu Divadla J. K. Tyla chystají choreografové souboru DekkaDancers na leden premiéru. Bude jí Proměna na motivy oblíbené povídky Franze Kafky z roku 1915. Premiéra nové taneční inscenace se bude konat v sobotu 6. ledna.

Lze stěží uvěřit, že tomuto svěžímu literárnímu dílu je už přes sto let. Děsivá metamorfóza Řehoře Samsy, která rozvrátí vztahy v rodině i v jejím okolí, vyvolala a dosud vyvolává různé výklady, nabízí se vnímat ji jako plod symbolismu, stejně jako předzvěst moderní fantastiky, kritiku pokrytecké morálky, nadsázku i anekdotickou hříčku.

DekkaDancers jsou známí svým osobitým humorem a prací s nadsázkou, což s námětem, který nepochybně obsahuje ironii až černý humor, vcelku souzní. Choreografie se tedy ujali hlavní tvůrci souboru Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar, jako hudební podklad zvolili skladby německého klavíristy a autora experimentální hudby Hauschky. Nejtěžší bude nepochybně sladit pracovní povinnosti a zkoušky, protože oba choreografové jsou členy Baletu Národního divadla, kde mají své hlavní profesní závazky.

Z plzeňského baletu jsme dostali první fotografie ze zkoušek, které napovídají, že inscenace se ponese v duchu současného tance a bude v ní mnoho dynamického pohybu.

Naši tanečníci nejsou prvními, kdo se snaží pokořit Proměnu Franze Kafky. Inscenaci s názvem Metamorphosis inspirovanou tímto dílem vytvořil například flamenkový tanečník Israel Galván. Úspěšná byla také taneční adaptace Královského baletu v Londýně. Tam ji inscenoval choreograf Arthur Pita v roce 2011. Tanečník Edward Watson získal za výkon v hlavní roli Cenu Laurence Oliviera.

Jinou cestu, spíše multimediálního tanečního divadla, zvolil režisér René Migliaccio, který zkombinoval hraný černobílý film s taneční a pohybovou akcí na scéně v duchu německého expresionismu a tanztheateru, vytvářeje sugestivní, děsivou atmosféru. Inscenace vznikla pro jeho newyorský divadelní soubor Black Moon Theatre Company.

A zabrousíme-li do minulosti, najdeme v souvislosti s Kafkovou Proměnou ještě jedno známé jméno z baletního světa: Michal Baryšnikov byl v roce 1989 představitelem nešťastné titulní postavy v broadwayské produkci. Šlo o adaptaci režiséra Stevena Berkoffa.

Letní Letná již hlásí program
Mezinárodní festival pohybového divadla a nového cirkusu Letní Letná proběhne sice až od 16. srpna do 2. září 2018, konkrétní program se teprve tvoří a známý bude až na jaře nového roku, ale první potvrzené hosty už známe. V nadcházejícím roce oslaví festival patnáct let existence (rok končící osmičkou je vůbec velmi bohatý na různá výročí), diváky tedy jistě nemine narozeninová oslava v divadelním duchu.

Francouzský soubor Baro d‚Evel Cirk Cie přiveze své poetické představení Bestias. Je založené na tenké hranici mezi lidmi a zvířaty: „na zvířeti v nás, na inteligenci a emocích, kterých jsou zvířata schopná, na křehkých poutech vzájemného respektu a něhy. V představení, které vypadá jako živý sen plný koní, ptáků, tanečníků, akrobatů a hudebníků, se před vašima očima pomalu splétá tenounké vlákno příběhu.“ Hlavními autory inscenace jsou Camille Decourty a Blaï Mateu Trias.

C. Decourty / B. M. Trias: Bestias (zdroj archiv autorky)

Fanouškům Letní Letné je již známé uskupení Cirque Inextremiste, které se do Prahy vrátí s novinkou Extension, prý extrémnější než kdy dříve. V hlavní roli bude kromě artistů bagr a spleť akrobatických kousků.

Extension – Cirque Inextremiste (zdroj archiv autorky)


V lednu zamíří do Prahy ostravský balet
Inscenace Národního divadla moravskoslezského Dva světy / jeden svět se představí 30. ledna pražskému publiku na Nové scéně Národního divadla. Triptych složený z choreografií Jiřího Kyliána, Ohada Naharina a Itzika Galiliho je dramaturgicky postaven na věčném tématu mužského a ženského světa. Zahrnuje Naharinovou choreografii B/olero (2008), kterou známe z repertoáru 420PEOPLE, známá je také choreografie Jiřího Kyliána Falling Angels (1989) na minimalistickou hudbu Steva Reicha. Tančí v ní ženy, kontrastem je v rámci komponovaného večera choreografie Itzika Galiliho Sub tančená naopak samými muži. Program měl premiéru minulý rok 17. listopadu.

O. Naharin: B/olero (zdroj archiv autorky / foto Martin Popelář)


Střípky ze zahraničí
Už jen poslední měsíc zbývá k návštěvě velké výstavy v Německém tanečním archivu v Kolíně nad Rýnem. Taneční muzeum vystavuje jen do konce ledna na sto dvacet především výtvarných děl německého malíře Ernsta Opplera, který se pohyboval v okruhu Sergeje Ďagileva a jeho souboru, zachycuje především tanec sám jako živý fenomén, spíš než aby vytvářel dokument, přesto je umění také dokumentem doby. Vánoční prázdniny v archivu nastávají od 21. prosince do 9. ledna.

Německý taneční archiv (zdroj archiv autorky / foto Susanne Fern)

V Jeruzalémě se konal v prvním prosincovém týdnu mezinárodní taneční festival International Dance Week. Mezi účastníky byli také čeští tanečníci, a to soubor DOT504 s úspěšnou inscenací Collective Loss of Memory. Festival zaujal pozornost médií kvůli konfliktu s vládou, která hrozí omezením jeho finanční podpory s odůvodněním, že nebude přispívat na produkci představení, jež obsahují nahotu.

TAGGED:Balet Divadla J. K. Tyla PlzeňBalet Národního divadla moravskoslezskéhoBaro d'Evel Cirk CieBlaï Mateu TriasCamille DecourtyCirque InextremisteDekkaDancersDivadlo J. K. Tyla PlzeňDOT504 PrahaErnst OpplerInternational Dance WeekItzik GaliliJiří KyliánLetní LetnáNárodní divadlo moravskoslezskéOhad NaharinOndřej VinklátŠtěpán Pechar
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kolik si vydělají hráči v německých orchestrech?
Next Article Faust a Markétka teď a tam. Na brněnském výstavišti v pavilonu P
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up