Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Joyce DiDonato zpívá a hovoří o válce a míru. Zavítá i do Prahy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Joyce DiDonato zpívá a hovoří o válce a míru. Zavítá i do Prahy

Riljak Vladimír
Published: 29/11/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

Koloraturní mezzosopranistka Joyce DiDonato zavítá v červnu příštího roku do Prahy se svou novou show In War & Peace – Harmony Through Music. DiDonato na světových jevištích úspěšně demonstruje řadu různých výrazových poloh svého hlasu a hereckého umu. Ať už se jedná o intimní recitál, zkoumající Benátky jako zdroj umělecké inspirace, velkou francouzskou operu, klasického Rossiniho anebo – dle mého soudu polohu nejzajímavější – objevování barokních árií. A právě ty jsou základem jejího posledního CD a k němu doprovodného turné.

Joyce DiDonato: In War & Peace - vizuál (zdroj joycedidonato.com)
Joyce DiDonato: In War & Peace – vizuál (zdroj joycedidonato.com)

Prostřednictvím interpretace Handela, Jommelliho a Purcella za doprovodu barokního orchestru Il Pomo d’Oro pod vedením Maxima Emelyanycheva se DiDonato pokouší každého jednotlivce ptát: „Jak najít uprostřed chaosu klid? Záleží ještě na umění?“ A nabízí nezvyklou show, scénické obrazy nebo snad spíše společensky angažovaný koncert s propracovaným světelným designem, tancem, dialogem, dějovým vývojem, a především famózním zpěvem.

V návaznosti na CD je součástí provedení první poloviny koncertu (válka) árie Storgé scenes of horror, scenes of woe… se zajímavým textem (neběžnou operní angličtinou) a s bravurně zahraným zoufalstvím (v tom nejlepším slova smyslu) interpretky. Zpívá-li „add new terror to the night“, je v jejím podání jasné, že noc bude opravdu temná, chladná a beznadějná. Prendi quel ferro, o barbaro! je pak prvonahrávkou hudební historie a potvrzuji slova The Washington Post, že jen v samotném protaženém slově ancor je mezzosopranistka schopna vyjádřit hlasem neuvěřitelnou řadu protichůdných emocí. Má hlasový fond a umí ho adekvátně využít. Trocha hysterie, trocha strachu, Andromace v tomto podání věřím. Pensieri, voi mi tormentate prokazuje, že to, co slyšíme na CD, není dílem mistrů zvuku, ale mistrovstvím DiDonato. Agrippinu a její nejistoty excelentně vyzpívá i naživo a především i dramaticky znázorní. Za zvuku Svegliatevi nel core by pak mohly pochodovat armády. Odzpívané odhodlání k pomstě. V Lascia ch‚io pianga DiDonato destiluje bolest v její čisté podobě. Ve druhé části (mír) pak konejší roztěkaného posluchače nadějí a předkládá řadu písní radostnější nátury, za všechny velice chytlavé Par che di giubilo nebo odhodlanou árii Sprezza il furor del vento s úchvatnou koloraturou a překrásnými výškami v ostrém tempu. Přiznejme si: běh světa se nerozhoduje na koncertech klasické hudby. A ani Joyce DiDonato zřejmě kormidlem dějin neotočí. To nicméně neznamená, že nemůže poukázat na ty kvality lidského chování, které ji děsí (zpěvačka se odkazuje na nedávné útoky v Paříži) svým osobitým a přirozeným způsobem – technicky a interpretačně vytříbeným zpěvem. Joyce DiDonato se zkrátka nezdá být z těch, kteří by stimulovali ovace ve stoje zpěvem Libiamo…a ať už posluchače osloví či nikoliv, připravila rozhodně netypickou a řádně promyšlenou, mnohovrstevnou kulturní akci s velkým osobním vkladem, kterou stojí za to navštívit. Žádná šedivá nuda.

Závěrem ještě dvě povzdechnutí: vstupenky jsou v Praze opět neadekvátně drahé vzhledem ke kupní síle (asi sedmina průměrné mzdy). Koupit lze navíc jen některé sektory. Ve Vídni i Berlíně je zkrátka levněji. Nicméně buďme pořadatelům i tak vděčni, že se jim podařilo prosadit Prahu na seznam zastávek turné. Určitě to nebylo snadné. No a to druhé: kdy Národní divadlo osloví realizační tým Joyce DiDonato a nazkouší s ní ve zrekonstruované Státní opeře něco smysluplného? Když může zpívat Semiramidu v Mnichově, nedokážu pochopit, proč by ji nemohla zpívat v Praze.

I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Josef Mysliveček (portrét Jan Vilímek) Il Boemo. Kdo bude hrát v novém filmu o Josefu Myslivečkovi?
Next Article Rekordní dražba: 144 miliónů korun za 230 stran Mahlerovy hudby
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up