Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Josef Špaček a Federico Colli: Vyvážený zvuk a plastická dynamika
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Josef Špaček a Federico Colli: Vyvážený zvuk a plastická dynamika

Český spolek pro komorní hudbu uspořádal dne 20. února v Dvořákově síni recitál houslisty Josefa Špačka, kterého doprovázel italský klavírista Federico Colli. Všechny skladby tohoto koncertu měly jednoho společného jmenovatele – melancholii. Programu kralovala skladba od soudobého skladatele Fazila Saye, která ozvláštnila atmosféru exotickými melodiemi s velmi originálním kompozičním stylem.

Žemličková Petra
Published: 22/02/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Josef Špaček, Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)
Josef Špaček, Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)

Počáteční melodie z Pěti melodií pro housle a klavír, op. 35 od Sergeje Prokofjeva byla přednášena jemně zastřeným zvukem houslí, jež podporoval velmi lehký úhoz klavíristy. Čím více dosahovala svého vrcholu, tím více se v ní projevovaly disonantní postupy. Druhá melodie byla o poznání pozitivnější, hojně se v ní objevovaly pizzicata a trylky. Housle společně s klavírem tvořily vyvážený zvuk. Díky lehkému úhozu v klavírní hře bylo snazší ponořit se do zvukových barev klavírního partu a více tak vnímat i harmonii díla. Hravá spiccata a flažolety roztančily čtvrtou melodii a nakonec se ozvala pátá melancholická melodie, která se ve svém průběhu rozjasnila. Tyto skladbičky mají nesporně svoji hloubku a i přes své krátké trvání patří k efektnímu repertoáru.

Brahmsova Sonáta pro housle a klavír č. 3 d moll se pyšnila líbivou melodií a díky znatelnějšímu pohybu houslisty bylo znát, že hudební prožitek Josefa Špačka byl intenzivnější a zvuk jeho houslí Guarneri del Gesù (z roku 1732) jiskřivější. Lehké přechody přes struny, krásně zahrané melodické pasáže ve dvojhmatech, jadrné marcato a další virtuosní techniky v houslovém i klavírním partu, to vše nabídlo toto nesmrtelné dílo. Dynamika byla plastická a bylo znát, že oba hudebníci vkládali do každého tónu „napětí“. Vedení hudebních frází bylo výsledkem jejich společného náhledu na výrazové provedení této nevšední skladby.

Následovala Sonáta pro housle a klavír od jazzového a klasického klavíristy, skladatele Fazila Saye, která v roce 1997 vznikla na objednávku organizace Arizona Friends of Chamber Music a byla premiérována samotným skladatelem společně s houslistou Markem Peskanovem v Arizonském Tucsonu. Tajemná atmosféra první věty byla stupňována jemnými akordickými rozklady v klavíru a houslovou melodií ve vysokých polohách. Jemný ševel trylků během hry umělých flažoletů vytvářel přesvědčivý zvukový efekt. Ve druhé větě Moderato scherzando napodobovaly housle a klavír tradiční turecké nástroje. Rytmus temperamentního tance oslovil diváky společně s rychlými tremoly, stupnicovými pasážemi a exotickou atmosférou. Napětí se stupňovalo virtuosní technikou a zběsilým tempem ve třetí větě Perpetuum mobile, která byla inspirovaná tancem horon z černomořské oblasti Turecka a zvukem strunného nástroje kemençe, jež z této krajiny pochází. Další věta přinesla intimní melancholickou melodii s tématem života a smrti. Na ni navázala poslední, pátá věta, jež vyprávěla příběh věty první, opět s umělými flažolety a různými zvukovými efekty.

Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)
Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)

Ve finále zazněla Prokofjevova Sonáta pro housle a klavír č. 2 D dur, jež navodila svým charakterem v sále těžkou melancholickou náladu. Sólista zde předvedl především hloubku svého přednesu a klavír si pohrával s širokou paletou zvuku. V poslední větě dovedla bravurně zvládnutá technika hry koncert do vítězoslavného konce a vyvolala přímo ohlušující a dlouhotrvající potlesk. Na možnost vyžádání si přídavku publikem je sólista Josef Špaček vždy připraven, a tak nadělil svým příznivcům slavný Tanec rytířů z Prokofjevova baletu Romeo a Julie.

Po celou dobu koncertu sdíleli umělci podobný náhled na interpretaci děl, a tak výsledek jejich spolupráce byl velmi jednotný, procítěný a přinesl divákům kvalitní umělecký zážitek.

Český spolek pro komorní hudbu – Josef Špaček
20. února 2022, 17:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Sergej Prokofjev: Pět melodií pro housle a klavír, op. 35
Johannes Brahms: Sonáta pro housle a klavír č. 3 d moll, op. 108
Fazil Say: Sonáta pro housle a klavír
Sergej Prokofjev: Sonáta pro housle a klavír č. 2 D dur, op. 94a

Účinkující:
Josef Špaček – housle
Federico Colli – klavír

TAGGED:Český spolek pro komorní hudbuFederico ColliJosef Špaček (1986)SEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ensemble Opera Diversa (zdroj Ensemble Opera Diversa) Festival Opera 2022 přesunul představení Městských strašidel
Next Article Tanec Praha hledá posilu pro produkci aktivit pro děti
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up