Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Její doménou byl Mozart. Sopranistka Sylvia Kodetová slaví pětaosmdesátiny
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Její doménou byl Mozart. Sopranistka Sylvia Kodetová slaví pětaosmdesátiny

Weimann Mojmír
Published: 21/05/2015
Share
12 Min Read
SHARE

Jsou operní pěvci, kteří, ačkoli během své divadelní kariéry dosáhli mnoha úspěchů v širokém spektru rolí – jež jim přinesl různorodý repertoár souborů, jejichž členy byli – vynikli především v určitém oboru. Typickým příkladem takové umělkyně je dlouholetá členka Národního divadla v Praze a poté Státního divadla v Brně, paní Sylvia Kodetová, která 21. května slaví své životní jubileum. Na obou našich předních operních scénách ji mohli milovníci žánru vidět a slyšet v desítkách rolí, ale vynikla zejména v mozartovském repertoáru. Sylvia Kodetová se narodila 21. května 1930 v Žatci. Jako v mnoha podobných případech její budoucí směřování ovlivnilo již v raném dětství rodinné prostředí, konkrétně její maminka, výborná klavíristka a zpěvačka, členka místního ženského pěveckého sboru. Malá Sylvia hrála na klavír a po maturitě na gymnáziu odešla do Prahy studovat zpěv na konzervatoři.

Byla ve třídě u profesorky Jarmily Vavrdové-Tomašovové. Na svém absolventském koncertě v Rudolfinu v roce 1955 sklidila mimořádný úspěch za přednes Mozartovy písně Bella mia fiamma, addio. Na základě tohoto vystoupení zmíněnou árii zazpívala také při slavnostním otevření zrekonstruované Bertramky.  Rozhlas i televize pořídily nahrávku jejího vystoupení.Se svou paní profesorkou se Sylvia Kodetová setkala znovu po letech v Brně, profesorka Vavrdová mezitím získala profesuru na brněnské Janáčkově akademii múzických umění a svou někdejší žačku z konzervatoře dovedla k získání vysokoškolského diplomu. Během svého angažmá v Národním divadle si Sylvia Kodetová, stejně jako její mnozí kolegové, zdokonalovala svou pěveckou techniku u italského pedagoga Apolla Granforteho, který nějaký čas v Praze působil.

Už v době studií měla nadaná zpěvačka možnost vystoupit na naší první scéně. V premiéře jedné z nejúspěšnějších inscenaci mladého, moderně myslícího a tvořícího režiséra Bohumila Hrdličky, kterou byla 15. ledna 1954 Mozartova Figarova svatba, se představila v roli Barberinky, tehdy ovšem tato role byla v programu uvedena pod českým jménem Baruška.V roli Cherubína na této premiéře vystoupila hostující mezzosopranistka z brněnské Janáčkovy opery Soňa Červená. Ve stejném roce ji čekal rychlý záskok v Plzni, když za onemocnělou sopranistku Hanu Böhmovou převzala roli Lauriny v prvním českém uvedení Mozartovy opery Návrat dona Pedra (operu dirigoval pozdější úspěšný dirigent Národního divadla a šéf opery v irském Dublinu Albert Rosen a režíroval Bedřich Kramosil).

Sylvia Kodetová už ve svých pěveckých začátcích prokázala, že Mozartova hudba je jí velmi blízká a že partie v operách salcburského génia poskytnou ideální příležitost pro rozvinutí jejího talentu a schopností.  Něžně znějící lyrický soprán obdařený schopností bravurní koloratury a doplněný půvabným zjevem a milou bezprostředností jevištního projevu ji přímo předurčily pro interpretaci čelných mozartovských sopránových rolí.

V roce 1955 rovněž slavila úspěch na mezinárodních pěveckých soutěžích v Praze a ve Varšavě. Jeden rok byla sólistkou Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého a hostovala také v liberecké opeře.  V květnu 1956 hostovala na angažmá – jak tehdy bylo zvykem – ve třech různých inscenacích v Národním divadle. Zahrála a zazpívala si tří smetanovské role, jež poté byly stálou součástí jejího repertoáru. Byly to Lidunka ve Dvou vdovách, Esmeralda v Prodané nevěstě a především Barče v Hubičce.  Mezi prvními rolemi, v nichž v divadle vystoupila na podzim 1956, už jako jeho členka, byla Frasquita v Bizetově Carmen, Mladý pastýř ve Wagnerově Tannhäuserovi, Revírníkovi synové Frantík a Pepík v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky, Chloe v Čajkovského Pikové dámě a především Chasníček v opeře Rudolfa Karla Smrt kmotřička a Karolka v Janáčkově Její pastorkyni. V inscenaci této opery se Sylvia Kodetová zúčastnila zájezdu opery Národního divadla na EXPO 58 v Bruselu.

Záhy přišly závažné sólové úkoly. Jedním z prvních byla Musetta v Pucciniho Bohémě, postupně se pak Sylvia Kodetová setkala s  mozartovskými partiemi. Naivní Barberinku ve Figarově svatbě vyměnila za rozkošnou Zuzanku, která se podle zpěvaččina vlastního vyjádření stala jednou z  jejích nejmilejších rolí. V ní, podobně jako v Zerlíně z Dona Giovanniho, Blondě z Únosu ze Serailu, Despině v Cosi fan tutte či Papageně v Kouzelné flétně, mohla dokonale uplatnit všechny jemné finesy svého pěveckého i hereckého projevu.Ve zpěvaččině interpretaci byla těmto postavám vlastní  jemnost a něžnost, ale také  rozkošné šibalství a ženská rafinovanost. Podobného charakteru byla i její Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském. Role, která v té době byla u nás téměř výhradně obsazována sopranistkami. Sylvia Kodetová byla stejně přesvědčivá v charakterizaci psychologicky náročných tragických postav (Gilda ve Verdiho Rigolettovi anebo Liu v Pucciniho Turandot). K jejím významným postavám patřila rovněž Lauretta v Pucciniho jediné komické opeře Gianni Schicchi. Z postav francouzského operního repertoáru si připomeňme především její Elvíru v Auberově Němé z Portici, Frasquitu v Bizetově Carmen a kalhotkovou roli Pedra z Massenetova Dona Quichotta. Jejímu přirozenému naturelu výborně odpovídaly postavy Marcelliny v Beethovenově Fideliu a Aničky ve Weberově Čarostřelci. Se dvěma úkoly se setkala ve dvou operách Richarda Strausse. V Elektře vytvořila postavu Služky a šíři svých možností předvedla v postavě Žofie v Růžovém kavalíru. V Gluckově Orfeovi ztvárnila roli Amora.V  českých operách se s ní v šedesátých letech mohli návštěvníci Národního divadla setkat v postavách Lidunky v Blodkově opeře V studni, Svatavy  ve Fibichově Šárce a především v desítkách představení Dvořákovy Rusalky v postavě Lesní žínky. V Janáčkových operách se představila jako půvabná Kristinka ve Věci Makropulos, byla znamenitou představitelkou  postavy Aljeji v opeře Z mrtvého domu, se kterou se zúčastnila proslulého a velice úspěšného zájezdu opery Národního divadla na festival do Edinburghu v roce 1964.V Gregorově a Štrosově inscenaci Příhod lišky Bystroušky v roce 1966 si poprvé zazpívala a zahrála titulní roli. Vedle mozartovských rolí ji Sylvia Kodetová považuje za jednu ze svých nejmilejších. Velmi blízká jí také byla postava Popelky ve Veselohře na mostě Bohuslava Martinů. Z jejích dalších rolí v českých operách dvacátého století jmenujme Anežku v jednoaktovce Otakara Ostrčila Poupě, kterou také zpívala v televizní inscenaci této opery, dále pak Kurážné děvče z Ostrčilova Honzova království, Děvče z Bořkovcova Palečka a Ančí z Kašlíkova Krakatitu.V roce 1965, v souvislosti s otevřením nové operní budovy Janáčkova divadla v Brně, se její manžel, muzikolog a hudební skladatel Miroslav Barvík, jedna z čelných osobností českého hudebního života poválečných let, stal ředitelem Státního divadla v Brně. O rok později si Sylvia Kodetová bere v Národním divadle neplacenou dovolenou (ale nepřerušuje s divadlem styky) a odchází za manželem do Brna.

Brno je v mnohém velmi specifické město se svou zvláštní, ne vždy zcela pochopitelnou atmosférou a není jednoduché se v něm prosadit. V šedesátých letech disponovala Janáčkova opera mimořádně kvalitním ansámblem, odvážnou a koncepční dramaturgií i realizačním stylem a řadou výrazných individualit. Sylvia Kodetová okamžitě po svém příchodu byla pověřena mimořádně těžkými úkoly. Beze zbytku je zvládla a okamžitě se zařadila mezi protagonisty souboru.

Její první studovanou rolí byla jedna z nejobtížnějších verdiovských postav, Desdemona v Otellovi. V Jílkově a Wasserbauerově inscenaci této opery, která patřila k vrcholům inscenačního stylu souboru v šedesátých letech, vytvořili spolu s Vilémem Přibylem znamenitý pár. Po Desdemoně si v Brně s nemenším úspěchem než v Praze poradila se Zuzankou ve Figarově svatbě a následovala trojrole Málinka-Eterea-Kunka v Janáčkových Výletech páně Broučkových.A na konci své první brněnské sezony předvedla milovníkům operety v roli Kateřiny de Vaucelles ve Frimlově villonovském evergreenu Král tuláků, že umí dokonale zvládnout i subretní obor. V další sezoně následovala Esmeralda v Prodané nevěstě, Marcellina v Beethovenově Fideliovi a především Liu v Pucciniho Turandot, která se ve Štychově a Linhartově inscenaci teprve podruhé objevila na brněnském jevišti.

S dalším mimořádným úkolem se setkala Sylvia Kodetová v roce 1968, když se stala první brněnskou, a to velmi úspěšnou představitelkou titulní role v Mirandolině Bohuslava Martinů, a o dva roky později se v Janáčkově městě představila publiku v Lišce Bystroušce.

Sylvie Kodetová byla v té době jednou z nejvytíženějších členek souboru. Vedle rolí, které si s sebou přinesla z Prahy (Barče v Hubičce, Karolka v Její pastorkyni, Gilda v Rigolettovi a další) se setkala s novými úkoly, jako byla Terinka v Dvořákově Jakobínu, Micaela v Bizetově Carmen anebo Luisa v Prokofjevových Zásnubách v klášteře.

Situace se začala měnit, když Miroslav Barvík musel v důsledku normalizace opustit ředitelské místo v divadle. Jak už tomu bývá, měnily se i postoje některých lidí v divadle. Sylvia Kodetová se stále více začíná zaměřovat na pedagogickou činnost. V roce 1974 se stala profesorkou brněnské konzervatoře.

Prví dva roky učila zpívat činoherce, v roce 1976 přešla na pěvecké oddělení. Z jejích úspěšných žáků můžeme jmenovat například dva olomoucké sólisty, sopranistku Leu Vítkovou a basistu Davida Szendiucha. Na konzervatoři působila do odchodu do důchodu v roce 1989. I poté se věnovala pedagogické činnosti na brněnských „liduškách“.

Z jejích divadelních rolí v sedmdesátých letech připomeňme Papagenu v novém nastudování Kouzelné flétny, ale především postavy z operní tvorby dvacátého století, které se staly díky dramaturgovi Václavu Noskovi jedním z úhelných kamenů stavby repertoáru Janáčkovy opery. V československé premiéře Šostakovičova Nosu vystoupila v roli Prodavačky preclíků.

Závažné úkoly ji čekaly v Miniopeře, kterou Václav Nosek uvedl do života v budově Reduty. Ve večeru složeném ze čtyř oper s antickou tématikou ztvárnila role Faidry v dílech Daria Milhauda Opuštění Ariadny a Theseovo vysvobození. V roce 1977 v Miniopeře vystoupila v původní premiéře Dekameronu Jana Franka Fischera, kde ve čtyřech různých postavách brilantně odlišila čtyři různé typy žen.

Vystoupila znovu také v operetě v programu nazvaném Offenbachiáda, v roli Chloe z operety Dafnis a Chloe. Poslední rolí, která jí byla v brněnské opeře přidělena, byla drobná úložka hraběnky Ceprano v novém nastudování Verdiho Rigolettav roce 1980. Shodou okolností to byla jedna z prvních rolí, v nichž začínala Sylvia Kodetová svou pěveckou kariéru v padesátých letech v Národním divadle. Divadelní prkna definitivně opustila v roce 1982.

Rozsáhlá byla její koncertní činnost, především v oboru písňové tvorby. S Vilémem Přibylem natočili pro brněnské rozhlasové studio řadu programů popularizujících hudbu. Pro televizi natočila hlavní ženskou roli v opeře Otmara Máchy Polapená nevěra. Svůj hlas propůjčila hrdinkám klasických operetních titulů v řadě televizních nahrávek děl tohoto žánru, které pořídil v šedesátých letech jeho nadšený propagátor Vlastislav Antonín Vipler.

Zpívala například Arsenu ve Straussově Cikánském baronu, Helenu Zarembovou v Nedbalově Polské krvi (Helenina partnera Bola zpíval Beno Bloachut) anebo hlavní ženskou roli v takzvané savojské opeře (anglická varianta operety, respektive svého druhu předchůdce muzikálu) britských autorů Gilberta a Sullivana Panna a kejklíř. V roce 1981 vydal Panton gramofonovou desku Sylvie Kodetové s nahrávkami árií z českých a světových oper.

Foto archiv ND Brno/ Rafael Sedláček, archiv ND Praha /Jaromír Svoboda

TAGGED:Národní divadloNárodní divadlo BrnoOpera Národního divadlaOpera Národního divadla BrnoSylvia Kodetová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Festival Ostravské dny zahájí skladba určená pro tři orchestry
Next Article Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (41)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up