Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jedna z nejvýraznějších osobností historie olomoucké opery: Josef Šulista
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Jedna z nejvýraznějších osobností historie olomoucké opery: Josef Šulista

Weimann Mojmír
Published: 11/02/2015
Share
11 Min Read
SHARE

Na začátku tohoto týdne, 9. ledna jsme si připomenuli nedožité devadesáté páté narozeniny Josefa Šulisty, dlouholetého sólisty olomoucké opery. Přestože plných sedmatřicet let z pětačtyřiceti, jež věnoval službě českému opernímu divadlu, strávil v hanácké metropoli, v níž patřil k nejvýznamnějším oporám tamějšího souboru a kde nalezl svůj skutečný domov, pocházel odjinud.Josef Šulista se narodil 9. února 1920 ve vesničce Pištín, v půvabné jihočeské krajině nedaleko Hluboké. Jeho první operní kroky zamířily v roce 1943 do nedalekého Lince, kde absolvoval pěvecké školení a zpíval v tamější opeře. Později si své pěvecké umění zdokonaloval v Ostravě u profesora Rudolfa Vaška.

V roce 1945 působil krátkou dobu v Teplicích a poté se stal členem nově vzniklého českého divadla v Liberci. Po osvobození vznikly tři nové operní soubory ve městech, kde byla tradice německé opery, v Ústí nad Labem, Liberci a v Opavě. Asi nebylo náhodou, že tyto soubory, složené v převážné většině z mladých zanícených adeptů operního umění, se staly „štikami“ v českých operních vodách, z nichž mnozí z těchto adeptů vystartovali ke svým budoucím význačným kariérám. A nejen to: byly to právě tyto soubory, kde i ve velice sešněrovaných politických poměrech padesátých let docházelo k pokusům o (v daných poměrech možnou) průbojnější dramaturgii.

Liberecké divadlo nebylo výjimkou. V čele opery stál od roku 1945 dirigent Jaromír Žid, od jehož smrti uplynulo loni 18. listopadu čtyřicet let. Dovolím si na tomto místě malou odbočku v několika větách věnovanou tomuto skutečnému otci-zakladateli liberecké opery. Polický rodák Jaromír Žid po několikaletém působení na operetních scénách v pražské Uranii a Velké operetě se stal ve třicátých letech dirigentem olomouckého divadla, kde úspěšně působil do roku 1945. Jeho tehdejší šéf Karel Nedbal ho hodnotil jako seriózního a důkladného dirigenta. V Liberci se mu podařilo za necelých deset let svého působení vybudovat velmi solidní a kompaktní soubor, s kterým si dokonce troufl na Wagnerova Tannhäusera, což byl v oněch dobách nejen odvážný čin umělecký, ale neméně odvážný čin politický. Premiéra Tannhäusera, v němž na sebe tehdy výrazně upozornil loňský jubilant, špičkový český tenorista Jan Malík v titulní roli, byla diváky i kritikou přijata velmi kladně. První poválečné uvedení Tannhäusera v Československu bylo teprve třetím poválečným uvedením některé z Wagnerových oper na českém jevišti. Před tím byl proveden pouze dvakrát Bludný Holanďan (v listopadu 1953 v Opavě a v prosinci téhož roku v Olomouci). Dalším významným počinem libereckého operního šéfa Jaromíra Žida bylo první poválečné uvedení kompletního cyklu děl Bedřicha Smetany na českém jevišti v rámci oslav Roku české hudby 1954.Mladý Josef Šulista, urostlý a velmi agilní zpěvák, vybavený velkým hlasovým rozsahem, schopností rychle reagovat na podněty, jenž disponoval také poměrně značným přirozeným hereckým nadáním, rychle v souboru našel své uplatnění. Jeho basbaryton byl využíván ve velmi širokém spektru rolí, v první fázi především barytonových. V Prodané nevěstě se představil v roli Krušiny, v Daliborovi v postavě krále Vladislava, ale také v Budivojovi. Už v Liberci si poprvé zazpíval Dona Giovanniho, ale libereckému publiku se představil také v postavě Guglielma v Mozartových Così fan tutte. Z jeho dalších libereckých rolí jmenujme například Adolfa v Dvořákově Jakobínu, Marbuela v opeře Čert a Káča anebo hraběte Monterona ve Verdiho Rigolettovi.Není divu, že o Josefa Šulistu projevil zájem šéf opery olomouckého divadla Iša Krejčí, jedna z nejvýznamnějších osobností tehdejšího hudebního a divadelního života, významný skladatel, dirigent a také hudební teoretik a publicista. Pod jeho vedením si olomoucká opera vydobyla mezi československými operními divadly velice významnou pozici, kterou si udržela i po odchodu Iši Krejčího do Národního divadla v roce 1958. Po něm nastoupil do šéfovské funkce Zdeněk Košler a po Košlerově odchodu do Ostravy Pavel Pokorný. Oba pokračovali, byť každý svým způsobem, v linii, kterou vytyčil Iša Krejčí. Díky jim a moudré patronaci ředitele divadla doktora Svetozara Vítka si olomoucké divadlo udrželo svou vysokou úroveň ve všech čtyřech souborech i poté, kdy Olomouc byla necitlivým zásahem shůry z ideologických důvodů ponížena do pozice řadového okresního města v rámci Severomoravského (rozuměj ostravského) kraje. A díky všem kumštýřským osobnostem v divadle a doktoru Svetozaru Vítkovi si tuto úroveň udržovalo i v podmínkách prvních let normalizace, která probíhala v Olomouci ve srovnání s některými jinými městy mimořádně dogmaticky a tupě. Její obětí se stal mimo jiné i Pavel Pokorný, který „byl odejit“ ze šéfovské funkce.

Josef Šulista nastoupil do olomoucké opery v době, kdy zejména v barytonovém a basovém oboru postupně probíhala personální obměna. V Liberci si vytvořil základní repertoár a po všech stránkách se zkvalitnil jeho pěvecký i herecký výraz. V Olomouci byl zpočátku podobně jako v Liberci obsazován do barytonových rolí, ale časem převládl obor basbarytonový i čistě basové role. S postupující sólistickou výměnou byl olomoucký soubor posílen o další talentované perspektivní basisty, Karla Petra a Karla Hanuše. A v této náročné konkurenci si Josef Šulista počínal velice zdatně.

Z dnešního úhlu pohledu je zcela neuvěřitelné a nepředstavitelné, jak široký a početný repertoár rolí v Olomouci Josef Šulista vytvořil. Nevím, jestli byl v oné době na českých operních scénách zpěvák, který by během svého divadelního působení ztvárnil tolik smetanovských úloh. Josef Šulista účinkoval ve všech Smetanových operách, v řadě z nich v několika rolích. V Prodané nevěstě byl Krušinou, Míchou a především skvělým Kecalem, v Tajemství Malinou, Bonifácem i Mistrem zedníkem, v Čertově stěně poustevníkem Benešem i Rarachem, v Hubičce otcem Palouckým a pašířem Matoušem. Výtečně si vedl v tak rozdílných rolích, jako je pyšný a vzpurný Chrudoš v Libuši a komický hajný Mumlal ve Dvou vdovách.Podobně jako ve Smetanových operách, vystřídal Josef Šulista role i v dílech Antonína Dvořáka. Někdejšího  Adolfa v Jakobínu vyměnil posléze za purkrabího Filipa, který patřil s doktorem Bartolem v Rossiniho Lazebníku sevillském k jeho nejlepším postavám, v nichž dokázal perfektně propojit pěvecký projev se schopností výrazné herecké komediální charakteristiky postavy. Rtuťovitého čerta Marbuela v opeře Čert a Káča časem vystřídal rozšafný Lucifer, v Rusalce pochopitelně v četných reprízách této opery vytvořil roli Vodníka.V Mozartově Donu Giovannim vystoupil i v Olomouci nejdříve v titulní roli, aby se později představil v postavě hrozivého Komtura. Milovníka Guglielma v Così fan tutte vyměnil  za suverénně zvládnutého směšného Alfonsa. Své komediální schopnosti mohl výborně uplatnit v Papagenovi v Kouzelné flétně a hned v počátcích svého olomouckého působení se jako mozartovský zpěvák úspěšně uvedl v roli hraběte Almavivy ve Figarově svatbě.

Velmi dobře se vyrovnal s řadou janáčkovských rolí, ať to byl Stárek v Její pastorkyni, Dikoj v Káti Kabanové, Revírník v Příhodách lišky Bystroušky, doktor Kolenatý ve Věci Makropulos anebo Gorjančikov v Janáčkově posledním díle, opeře Z mrtvého domu.

Z dalších Šulistových rolí v českých operách připomeňme jeho Vrchního v Novákově Lucerně, Smerďakova v Jeremiášových Bratrech Karamazových a zejména jeho Bambulu ve vynikající inscenaci opery Voják a tanečnice Bohuslava Martinů, kterou v šedesátých letech v Olomouci nastudovali dirigent Pavel Pokorný a režisér Václav Věžník.Josef Šulista účinkoval také v řadě původních novinek. Za všechny jmenujme role Vévody efeského v opeře Iši Krejčího Pozdvižení v Efesu, Scholia v Pauerově Zuzaně Vojířové a doktora Diaforia v Zdravém nemocném téhož autora. Z původní tvorby slovenské to byly postavy Šteliny v Suchoňově Krútňavě, titulní role v jeho Svätoplukovi a Beg Hassan v Cikkerově Begu Bajazidovi.

Ze Šulistových verdiovských rolí připomeňme Krále egyptského a velekněze Ramfise v Aidě, Velkého inkvizitora v Donu Carlosovi, Barbarossu v průkopnické inscenaci opery Bitva u Legnana a především Zachariáše v Nabuccovi. Olomoucká inscenace Nabucca v hudebním nastudování dlouholetého dirigenta olomoucké opery Františka Preislera a v režii úspěšného, předčasně v emigraci v Německu zesnulého režiséra Emila Františka Vokálka v roce 1964 zahájila vítězné tažení tohoto, do té doby u nás téměř neznámého díla, na českých jevištích.

Mezi Šulistovy významné role patřily i postavy v německých operách. V Beethovenově Fideliovi ztělesnil žalárníka Rocca, v operách Richarda Wagnera pak Dalanda v Bludném Holanďanu, lankraběte Heřmana v Tannhäuserovi a krále Jindřicha Ptáčníka v Lohengrinovi. Své pěvecké a herecké dispozice mohl plně využít ve dvou diametrálně odlišných postavách, v tragické poloze v roli Kašpara ve Weberově Čarostřelci a v poloze komické v baronu Ochsovi ve Straussově Růžovém kavalíru. Působivé byly i jeho výkony v ruských operách, ať šlo o titulní roli Borise Godunova Modesta Petroviče Musorgského, knížete Galického v Borodinově Knížeti Igorovi, postavu bohatýra Burji v opeře Nesmrtelný Kaščej Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova anebo role v dílech Petra Iljiče Čajkovského (Gremin v Evženu Oněginovi, Thibaut d´Arc v Panně orleánské a René v Jolantě). V polské národní opeře Halka autora Stanislava Moniuszka ztvárnil roli Stolníka.

Velmi bohatá byla spolupráce Josefa Šulisty s Moravskou filharmonií a olomouckým rozhlasovým studiem. Josef Šulista zemřel krátce před svými osmaosmdesátými narozeninami, 12. ledna 2008 v Olomouci a je pochován na olomouckém hřbitově. Patřil mezi významné představitele odcházející generace všestranných operních sólistů, kteří formovali profily našich operních scén v poválečném období a tím se významně podíleli na vytváření úspěšného mnohovrstevnatého obrazu české operní scény nedávné minulosti.

Foto archiv MD Olomouc, archiv

TAGGED:Divadlo F. X. Šaldy LiberecJosef ŠulistaMoravské divadlo OlomoucOpera Divadla F. X. Šaldy LiberecOpera Moravského divadla Olomouc
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Před 130 lety se narodil Josef Wenig
Next Article Nové horizonty SOČRu pokračují ruským programem s Ghindinem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up