Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jedinečný kvartetní festival
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Jedinečný kvartetní festival

Bálek Jindřich
Published: 13/06/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Zápisník Jindřicha Bálka (112)

Na letošním Concentu Moraviae se daří něco dramaturgicky zcela jedinečného. Připomenou se všechna česká smyčcová kvarteta, atraktivní zahraniční hosté a k tomu Beethovenovo kompletní kvartetní dílo. K tomu se připomíná shakespearovské výročí, takže dvě osobnosti, které jsou přímo symbolem velikosti a geniality, tu stojí vedle sebe…

Van Kuijk Quartet - Concentus Moraviae 2016 - Boskovice (foto Adam Dušek)
Van Kuijk Quartet – Concentus Moraviae 2016 – Boskovice (foto Adam Dušek)

Je to mistrovský dramaturgický kousek, který připomíná několik věcí. Jednak to, že festival mimo metropole v malých místech jednoho regionu je neobyčejně zajímavou záležitostí. Tato věc provází Concentus od samého počátku a je každý rok zajímavé sledovat, jak se toho daří využívat. Pak je tu ten fakt, že zajímavých kvartetních souborů máme „pořád“ mnoho, ale mnohem víc koncertují v zahraničí a doma se na jediném pódiu nepotkají – každý si přirozeně hledá nějaké své cesty. Další věcí, je samotné Beethovenovo kvartetní dílo, které je snad ještě pestřejší a rozmanitější, než devět symfonií. Už první šestice kvartetů op. 18 nabízí různé nálady i kompoziční řešení. Dalších pět kvartetů pak patří k tomu emocionálně nejodvážnějšímu, co Beethoven složil. A velkolepá čtveřice pozdních kvartetů, to jsou vlastně už samostatné duchovní světy. V něčem je to nejsvobodnější a nejodvážnější kapitola skladatelovy tvorby, plná proměn, překvapení a neobyčejně silných momentů.

Je zajímavé, že dva ze tří našich významných kvartetních souborů minulosti – Smetanovo i Vlachovo kvarteto – se Beethovenovými kvartety systematicky zabývaly a mají i kompletní nahrávky. V jejich stopách šlo v devadesátých letech Wihanovo kvarteto a po nich Pražákovo kvarteto, která mají rovněž pozoruhodné komplety. Dnes se těmto souborným provedením v režii jednoho ansámblu daří méně – a existují velké vzorové kompletní snímky Amadeova kvarteta, Alban Berg Quartetu, Kvarteta Italiano, Melos Quartetu a dalších… Dnes si soubory z Beethovenova členitého kvartetního díla vybírají a během své dráhy jen některé nastudují postupně všechny. Je to ale jen další důkaz, jak bohatým světem právě tyto kvartety jsou. Vždyť některé partie z Razumovských kvartet znějí stejně jako o sto padesát let novější Janáček. A jisté pasáže z pozdního Beethovena připomenou Bartóka či Arwo Pärta. Nikdo neuměl takové symfonie pro čtyři smyčce jako Beethoven.

Van Kuijk Quartet - Concentus Moraviae 2016 - Řeznovice (foto Jiří Sláma)
Van Kuijk Quartet – Concentus Moraviae 2016 – Řeznovice (foto Jiří Sláma)

Tento týden patří na Concentu Moraviae Modigliani kvartetu, Škampovcům i souboru sestavenému Josefem Špačkem z jeho známých a spolužáků. V tom je ještě jiné kouzlo komorní hudby. Přitom se nedá říci, že by „česká kvartetní škola“ bylo něco opravdu jednotného. Kdysi tu byli Smetanovci, Janáčkovci a Vlachovci – každý soubor s jiným příběhem a jiným hudebním profilem. A když si vezmeme podobnou trojici v nastupující střední generaci – tedy Pavel Haas Quartet, Bennewitzovo kvarteto a Zemlinského kvarteto, je to opět jiná sestava učitelů, jinak tvořený zvuk i interpretační styl. Od blízkých žáků Milana Škampy přes adepty školy Reinera Schmidta z Hagenova kvarteta až po následníky Pražákova kvarteta, má-li se to říci jednou větou. Kvartety patří celkově k tomu posluchačsky náročnějšímu, ale čeká nás zcela mimořádně bohatý svět. Takže ještě jednou všechna čest letošnímu Concentu Moraviae.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu Vltava

TAGGED:Concentus MoraviaeLudwig van Beethoven
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jak daleko je z Londýna do Brna? Zdenek Konvalina v Baletním panoramatu
Next Article Operní magazín: Massenetova Thaïs v Liberci
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up