Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Je to činohra? Nebo přece jen opera? Mackie Messer – salcburská Třígrošová opera
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Je to činohra? Nebo přece jen opera? Mackie Messer – salcburská Třígrošová opera

redakce
Published: 13/08/2015
Share
4 Min Read
SHARE

Z ohlasů v zahraničním tisku 

Salcburský Třígrošový muzikál
Je to činohra? Nebo jak sugeruje název, přece jen opera? 

Při Salcburském festivalu se tak ptát nemusíme. Tato Třígrošová opera je muzikál. A okamžitě pochopíme, proč majitelé provozovacích práv jsou tak přísní, objeví-li se nebezpečí, že dojde k podobným úpravám. Na druhé straně v něčem tento Mackie Messer – salcburská Třígrošová opera, jak se zde dílo Bertolta Brechta a Kurta Weilla jmenuje, činí originálu i dobrou službu: těšíme se na tu skutečnou, nepřikrášlenou Třígrošovou operu, která bude v sobotu v Salcburku uvedena koncertně.

Off-off-Broadway
Co se stalo? Festival pověřil úpravou Martina Loweho, nositele několika cen Tony Award a Grammy. Lowe byl zodpovědný za hudební složku muzikálu Mamma Mia a také připravil hudbu k salcburskému Jedermannovi. Co však udělal z Weillovy partitury, si mohl nechat od cesty, výsledek je orgie kýče. Místo původních devíti sedí v orchestřišti devatenáct hudebníků a pod taktovkou Holgera Kolodzieje znějí tak, jako by hráli sto padesáté šesté představení nějakého hloupého muzikálu. Pro Weilla zcela typické kontrasty jsou uhlazeny, všecko bortící se pěkně narovnalo, veškerá komplexnost zjednodušila.

Vypráno při vysoké teplotě
Lowe strčil Weilla do automatické pračky a nastavil program na příliš vysokou teplotu. Cenný kus prádla se srazil na dětskou velikost. Naštěstí má festival svolení pouze k jediné sérii představení, takže „třígrošový muzikál“ okamžitě zase zmizí.

Ještě horší než úprava je akustika Skalní jízdárny (zvuk: Bobby Aitken). Hlasitost songů a balad je regulována ručně. Něco není téměř slyšet, jiné příliš řve. Jak například zvukař zabil báječnou Sonu Mac Donald při moritátu o Mackiem Messerovi, to bylo přímo podlé.

Zvuk přichází stále ze středu scény a neputuje po jevišti s představiteli – v tom jsou jiná divadla hodně napřed. Ani světelná režie (Friedrich Rom) není dobrá, nedokáže ve Skalní jízdárně vytvořit intimní prostory.

Režie Juliana Crouche a Sven-Erica Bechtolfa sice spolu s fantazijními kostýmy Kevina Pollarda vytvoří několik pěkných tableaux, ale jinak zůstává na povrchu. Kulisy se přenášejí sem a tam, zase jednou jde o ilustraci a ne o interpretaci, což opět klade otázku po smyslu takového počínání. Nepolitické divadlo, zaměřené jen k pobavení, a estetizované. Choreografie je u jakékoli muzikálové produkce lepší.

Mezi protagonisty se vyjímají tři: Sona MacDonald jako Pirátka Jenny, spíš dáma než děvka; Sonja Beisswenger jako sebevědomá Polly, a Martin Bermoser jako Mincmistr Matthias. Byl by lepší v roli Mackieho, jehož představitel Michael Rotschopf je hlasově i herecky málo zajímavý a pro ústřední roli Mackeatha má k dispozici málo prostředků. Policejní šéf Brown v podání Sierka Radzeie je komediantský, Graham F. Valentine jako Peachum brzdí tempo a Miriam Fussenegger jako Lucy zapadne. A s baladou paní Peachum (Pascal von Wroblewsky) o sexuální závislosti jsme se octli už úplně na dně.

(Der Kurier – 13. srpna 2015 – Gert Korentschnig)

Salzburger Festspiele 2015
Bertolt Brecht / Kurt Weill:
Mackie Messer – Eine Salzburger Dreigroschenoper
Hudební úprava: Martin Lowe
Hudební nastudování a dirigent: Holger Kolodziej
Režie: Julian Crouch, Sven-Eric Bechtolf
Scéna: Julian Crouch
Kostýmy: Kevin Pollard
Choreografie: Ann Yee
Světla: Friedrich Rom
Zvuk: Bobby Aitken
Video: Joshua Higgason, Video
Ensemble 013
Premiéra 13. srpna 2015 Felsenreitschule Salzburg

Jonathan Jeremiah Peachum – Graham F. Valentine
Frau Peachum – Pascal von Wroblewsky
Polly Peachum – Sonja Beisswenger
Macheath – Michael Rotschopf
Brown – Sierk Radzei
Lucy – Miriam Fussenegger
Trauerweidenwalter – Gilbert von Sohlern
Hakenfingerjakob – Martin Birnbaum
Münzmatthias – Martin Bermoser
Sägerobert – Wolfgang Seidenberg
Ede – Johann Rosenhammer
Jimmy – Christian Fröhlich
Filch – Martin Vischer
Spelunkenjenny – Sona MacDonald
Smith / Hochwürden Kimball – Steffen Schortie Scheumann

www.salzburgerfestspiele.at

Připravila a přeložila Vlasta Reittererová
Foto © Salzburger Festspiele / Ruth Walz

TAGGED:Die DreigroschenoperSalzburger Festspiele
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Valkýra v Bayreuthu: „Go East!“
Next Article Zámečník ze Škodovky, který se prozpíval až mezi elitu Zlaté kapličky
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up