Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Järvi a Repin: Taneční figury na dirigentském stupínku a neokázalý Prokofjev
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Järvi a Repin: Taneční figury na dirigentském stupínku a neokázalý Prokofjev

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pozval na svůj abonentní koncert 16. února a 17. února 2022 dva významné zahraniční umělce, ruského houslistu Vadima Repina a dirigenta Kristjana Järviho, člena rozvětveného hudebního rodinného klanu z Estonska. Järvi se na večeru představil také jako autor a aranžér dvou čísel programu.

Barančicová Svatava
Published: 17/02/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Kristjan Järvi (zdroj Kristjan Järvi, foto Siiri Kumari)
Kristjan Järvi (zdroj Kristjan Järvi, foto Siiri Kumari)

První z těchto čísel program zahajovalo – skladba Polární záře je součástí autorského alba Nordic Escapes Kristjana Järviho. Na koncertě zazněla v české premiéře. Vcelku líbivá skladba vychází z minimalismu, postupně nabaluje a rozvíjí krátké motivky a opakované rytmické figury. Působivé „tetelení“ a trylkování, zprvu lehké a nepostřehnutelné, vystihuje éterické záření, dále mohutní do výraznějších barev až se rozklene do radostné harmonie, kterou si můžeme spojovat s tímto dechberoucím nebeským úkazem. Je vlastně s podivem, že polární záře neinspirovala více skladeb.

Ruský houslový virtuos Vadim Repin přednesl Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll op. 63 Sergeje Prokofjeva. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na tohoto houslistu čekal několik let. Poprvé jeho vystoupení v roce 2019 zmařil kus ulomeného štuku ve Smetanově síni a podruhé, v roce 2021, zasáhla pandemie. Vadim Repin, sibiřský rodák, byl kdysi zázračným dítětem. V jedenácti letech vyhrál Mezinárodní houslovou soutěž Henryka Wieniawského a jeho umělecká hvězda je stále stejně zářivá. Prokofjeva pojal spíše civilně, technicky bravurně, ale po výrazové stránce bez okázalosti, s jednoduchou přirozeností. Střední věta je na Prokofjeva nezvykle sladká a romantická, autor tehdy v roce 1936 vyšel vstříc vkusu „nové jednoduchosti“. Repin ji hrál s vroucností, melodie stoupající do kosmických výšek vybíral s křišťálově čistou intonací. Totéž předvedl v exponovaném partu třetí věty, kde sólista prakticky nesundá ruku z hmatníku a s každou další figurou stoupá technická náročnost až do delirické kódy s velkým bubnem.

S orchestrem se rytmicky shodli, nicméně byl to Prokofjev méně jiskrný a výrazný, než bychom očekávali. Kristjan Järvi předvádí velmi zajímavou choreografii gest a kroků, tanečních figur na dirigentském stupínku. Jeho typickým gestem jsou kroužky zápěstím, někdy stihne dva až tři na jednu dobu, a také výrazná gesta napjatých paží, jako by řídil provoz na křižovatce. Vizuálně výrazné, ne vždy tak efektivní ve vyznění orchestru.

Asi nejemocionálnějším momentem večera byla po přestávce Labutí píseň Arvo Pärta, až nezvykle hutná a melodicky vystavěná oproti typickému Pärtovu minimalistickému plynutí. I zde je duchovní kontext – skladba je orchestrální verzí kantáty s varhanami Littlemore Tractus, vycházející z kázání kardinála Johna Henryho Newmana, anglikánského teologa z devatenáctého století. Skladba zní starobyle, přináší důstojné chorály a hutné akordy, orchestr má velkorysý zvuk a zapojuje zvony, marimbu, harfy, zvonky, speciálně laděné tympány. I přesto, že je to netypický Pärt, promlouvá k nám jako vždy jeho silné charisma.

Na závěr zařadil Kristjan Järvi druhou skladbu, na níž měl osobní podíl – suitu z Čajkovského opery Sněhurka ve vlastním aranžmá. A dobře udělal. Tato efektní kompilace jiskřivých a zpěvných Čajkovského melodií ve stylu „to nejlepší ze Sněhurky“ zvedla v publiku náladu. Motivy se sice střídaly tak rychle, že se v nich jen stěží mohl orientovat i ten, kdo zná celou operu, ale nakonec se člověk musel poddat tomu náporu optimistické a radostné hudby, jakou mu orchestr FOK s brilancí naservíroval. Čajkovský je prostě ryzí fenomén, který vás strhne za všech okolností.

Kristjan Järvi & Vadim Repin
16. února 2022, 19:30 hodin
Obecní dům – Smetanova síň

Program:
Kristjan Järvi: Polární záře (česká premiéra)
Sergej Prokofjev: Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll op. 63
Arvo Pärt: Labutí píseň
Petr Iljič Čajkovskij: Sněhurka, suita ze scénické hudby (arr. Kristjan Järvi)

Účinkující:
Vadim Repin – housle
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Kristjan Järvi – dirigent

TAGGED:Kristjan JärviSEZSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKVadim Repin
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Pavel Černoch, Světlana Aksenová (foto Werner Kmetitsch) Tenoristu Pavla Černocha čeká ve Vídni premiéra Její pastorkyně
Next Article This is all about us!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up