Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Janáčkova filharmonie vzdá hold dalším klasikům
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Janáčkova filharmonie vzdá hold dalším klasikům

Na program třetího koncertu věnovaného klasikům zařadila Janáčkova filharmonie Ostrava Čajkovského Patetickou, kterou sám autor dirigoval při premiéře v Petrohradě jen devět dní před svou smrtí a Straussovu Burlesku. Janáčkovu filharmonii povede její šéfdirigent Vassily Sinaisky, za klavír usedne Tamara Stefanovich, která svými výkony uchvacuje publikum po celém světě.

PRVojkovská Andrea
Published: 07/02/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Tamara Stefanovich (foto Marco Borggreve)
Tamara Stefanovich (foto Marco Borggreve)

Vyprodaný koncert je na programu ve čtvrtek 9. února od 19:00 hodin ve Vesmíru. V 10:00 hodin dopoledne se na stejném místě koná generální zkouška, na ni jsou vstupenky ještě k mání. Janáčkova filharmonie zpřístupnila generálky veřejnosti na základě mimořádného zájmu a u vyprodaných koncertů jsou jedinou příležitostí, jak si vystoupení filharmonie užít v sále.

„Myslím, že jedním ze zásadních přínosů naší filharmonie je to, že do Ostravy dlouhodobě přiváží špičkové umělce světové hudební scény, a to takové, že bez problémů ustojí mezinárodní srovnání. Jednou z nich je bezesporu i srbská klavíristka Tamara Stefanovich, která přijala naše pozvání zejména kvůli repertoáru – dostala příležitost zahrát Straussovu Burlesku, která se na podiích vlastně až tak často nevyskytuje,“ uvádí ředitel JFO Jan Žemla.

Tamara Stefanovich sklízí ovace publika po celém světě za své vysoce propracované recitálové programy, ale i jako komorní hráčka nebo sólistka s předními světovými orchestry. Byla spoluzakladatelkou a kurátorkou portlandského mezinárodního klavírního festivalu „The Clearing“ a externí pedagožkou komorní hudby na Royal Academy of Music. V současnosti vyučuje na Accademia di Musica Pinerolo. Sama studovala v Bělehradě, na Curtisově institutu a na Kölner Musikhochschule.

Německý skladatel a dirigent Richard Strauss Burlesku zkomponoval na počátku své skladatelské dráhy. Skladbu věnoval dirigentovi Hansi von Bülowovi z vděčnosti za to, že mu zajistil místo asistenta dirigenta u jednoho z nejstarších orchestrů v Evropě v Meininger Hofkapelle. Bülow se ale nechal slyšet, že dílo je „komplikované a plné nesmyslů“ a odmítl se ho naučit. Až když se Strauss seznámil s klavíristou Eugenem d’Albertem, kterému se Burleska líbila, a společně ji lehce upravili, dočkala se premiéry. Dokonce i Bülow vzal upravenou verzi na milost, ačkoli jinému skladateli – Brahmsovi – v dopisech neustále opakoval, jak je skladba nevyspělá. Z dnešního pohledu už můžeme říct, že Burleska znamenala ve Straussově stylu zlom, a o to je cennější.

Ani Petr Iljič Čajkovskij se za svého života nevyhnul kritice ze strany současníků a svým dílem si nebyl vždy jistý. Týká se to třeba i Symfonie číslo 6. Skladatele znejistili při zkouškách hudebníci orchestru, kteří se ke skladbě stavěli chladně. Přijetí publika bylo ale naopak velmi vřelé. Čajkovskij skladbu sám dirigoval při premiéře v Petrohradě, a to jen devět dní před svou smrtí. Po premiéře ještě stihl provést korektury a v této úpravě se symfonie hraje dodnes.

JFO zpřístupnila veřejnosti své generální zkoušky a nabízí tak možnost nahlédnout všem zájemcům do své tvůrčí dílny, kteří mohou vidět orchestr s dirigentem a sólisty ještě před večerním koncertem. Náplň zkoušky sice odpovídá večernímu programu, může se ale lišit například civilním oblečením hudebníků, komunikací dirigenta s orchestrem, ale také pořadím a provedením skladeb. Generálky jsou vhodné nejen pro střední školy.

TAGGED:Janáčkova filharmonie OstravaSEZTamara StefanovićVasilij Sinajskij
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeňská filharmonie (zdroj Plzeňská filharmonie) Plzeňská filharmonie chystá koncerty spojené s dějinami 20. století
Next Article Metamorfózy, 4. února 2023 – Pražští komorní sólisté a Radek Baborák (foto Michael Romanovský) Zapomenutý Wagner v podání Pražských komorních sólistů s Radkem Baborákem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up